Sitter och planerar vad vi ska ha för vitvaror till vårt nya kök, och jag har svårt att reda ut vilket märke som är bäst att satsa på. Har tidigare haft Siemens, Bosch och även prövat lite enklare märken. Samsung känns ganska opålitliga och har haft dålig kvalité på sina kylskåp vet jag.

Har ni något tips om någon bra butik i Tyskland eller någon annanstans i EU som är prisvärt att handla ifrån?

Följande vitvaror behöver vi:
1. Induktionshäll med inbyggd fläkt (kolfilter) 80cm bred, detta är väldigt viktigt att det är hög kvalité så att kolfilterfläkten fungerar tillfredställande.
2. Inbyggnadsugn (alternativt kombiugn med micro).
3. Integrerad kyl och frys (en kyl och en frys).
4. Integrerad diskmaskin, tyst med bra funktioner som tid kvar på golv och någon typ av torkningsläge (automatisk öppning eller liknande).

Tacksam för tips och idéer på vart man ska vända sig för att få mest för pengarna!
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
A
Kontakta tretti gränsbygden mfl och några lokala förmågor. Sannolikt får du ett helvete med service och reklamation om du handlar utomlands.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Sitter och planerar vad vi ska ha för vitvaror till vårt nya kök, och jag har svårt att reda ut vilket märke som är bäst att satsa på. Har tidigare haft Siemens, Bosch och även prövat lite enklare märken. Samsung känns ganska opålitliga och har haft dålig kvalité på sina kylskåp vet jag.

Har ni något tips om någon bra butik i Tyskland eller någon annanstans i EU som är prisvärt att handla ifrån?

Följande vitvaror behöver vi:
1. Induktionshäll med inbyggd fläkt (kolfilter) 80cm bred, detta är väldigt viktigt att det är hög kvalité så att kolfilterfläkten fungerar tillfredställande.
2. Inbyggnadsugn (alternativt kombiugn med micro).
3. Integrerad kyl och frys (en kyl och en frys).
4. Integrerad diskmaskin, tyst med bra funktioner som tid kvar på golv och någon typ av torkningsläge (automatisk öppning eller liknande).

Tacksam för tips och idéer på vart man ska vända sig för att få mest för pengarna!
Hej Jocke, beroende på budget så finns de olika möjligheter.
Vill du ha 1-års garanti eller 5-års?
Hällar med fläkt i (downdraft) så rekommenderar jag att kika på Bora, Miele, Fjäråskupan eller Electrolux/AEG, om du vill att de ska funka bra.
Diskmaskin antingen Electrolux eller Asko.
Har du vägarna förbi Varberg så kika in på Home så kan jag hjälpa dig vidare :)
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Hej Jocke, beroende på budget så finns de olika möjligheter.
Vill du ha 1-års garanti eller 5-års?
Hällar med fläkt i (downdraft) så rekommenderar jag att kika på Bora, Miele, Fjäråskupan eller Electrolux/AEG, om du vill att de ska funka bra.
Diskmaskin antingen Electrolux eller Asko.
Har du vägarna förbi Varberg så kika in på Home så kan jag hjälpa dig vidare :)
Varför rekommenderar du inte Siemens/Bosch gällande häll med fläkt? Efter mycket reserach verkar dom få väldigt bra betyg på just detta?
Electrolux däremot litar jag inte alls på, kvalitén känns inte alls bra.
Vad menar du med 1 års garanti eller 5?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Varför rekommenderar du inte Siemens/Bosch gällande häll med fläkt? Efter mycket reserach verkar dom få väldigt bra betyg på just detta?
Electrolux däremot litar jag inte alls på, kvalitén känns inte alls bra.
Vad menar du med 1 års garanti eller 5?
Jag gav rekommendationer om produkter jag har koll på, sa aldrig något om Siemens/Bosch ☺️
De ligger ganska snarlika i specs på luftflöde och effekt på hällarna så där e nog er egna känsla viktigare än vilka som fått ”bäst i test”.
1års garanti får man ofta när man köper t ex Siemens/Bosch, även Miele osv. Men Electrolux och Asko går att köpa båda två med fem års garanti.
Gällande kvaliten så tycker jag du ska ge dem en chans till ☺️
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
samovar
Vi är ute efter samma sak, så om du hittat något bra paket så får du gärna uppdatera.
Jag valde ut ett antal Siemens produkter efter att ha läst på lite och bad om paketpris från lite olika firmor, det blev inte billigare än att köpa allt separat från olika firmor som har lägsta priset på varje vara. Black friday priserna var lägre på de produkterna de hade mest marginal på.
 
RasmusR RasmusR skrev:
Jag gav rekommendationer om produkter jag har koll på, sa aldrig något om Siemens/Bosch ☺️
De ligger ganska snarlika i specs på luftflöde och effekt på hällarna så där e nog er egna känsla viktigare än vilka som fått ”bäst i test”.
1års garanti får man ofta när man köper t ex Siemens/Bosch, även Miele osv. Men Electrolux och Asko går att köpa båda två med fem års garanti.
Gällande kvaliten så tycker jag du ska ge dem en chans till ☺️
Bosch/Siemens har många produkter med fem års garanti, likaså har Electrolux många produkter med ett års garanti. Givetvis erbjuder Electrolux 5-års garanti vid köp direkt från dem men då är oftast priset högre än tex EG.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D dartan skrev:
Bosch/Siemens har många produkter med fem års garanti, likaså har Electrolux många produkter med ett års garanti. Givetvis erbjuder Electrolux 5-års garanti vid köp direkt från dem men då är oftast priset högre än tex EG.
Nu håller vi oss till TS fråga, jag ville bara hjälpa honom påvägen å veta vad man kan titta efter, inte för att dividera om sånt här :)
 
  • Haha
  • Gilla
Tompa.78 och 1 till
  • Laddar…
A
Föreslår du håller dig långt ifrån Electrolux.

Köpte häll av dom som krånglade från dag 1. Skickade ut en tekniker som förnekade problemet och drog idiotiska floskler om varför hällen inte funkar. Tjatade dit en till som drog samma floskler men som tillslut hittade att det nog är fel på hällen trots allt. Detta var kring jul. Fortfarande ingen åtgärd. Hållit på sen augusti nu.

0 pinnar får dom av mig.
 
  • Gilla
Bygaalite och 1 till
  • Laddar…
Liebherr kyl/frys och Ikeas Bosch-diskmaskin skulle jag satsa på igen.
Inte Electrolux på häll/ugn. Har en spis som är sådär.

/Höghus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mitt tips är att köpa av lokal handlare som känns pålitlig. Köpte själv allt både i förra och detta huset av lokal handlare (olika orter så olika handlare vid båda tillfällena). Fick både rabatt och riktigt bra service av båda.

Gör gärna research själv, men köp lokalt.
 
  • Gilla
bfk och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mitt tips är att köpa av lokal handlare som känns pålitlig. Köpte själv allt både i förra och detta huset av lokal handlare (olika orter så olika handlare vid båda tillfällena). Fick både rabatt och riktigt bra service av båda.

Gör gärna research själv, men köp lokalt.
Håller med. Gå till fackhandeln och förklara läget samt ge dom chansen. Oftast kan du komma undan kring samma pengar som nätbutikerna fast med fördelen att du får hjälp att hitta rätt produkter istället för att leta i djungeln själv.

Alla märken har sina fördelar och nackdelar så man får utgå lite från sitt behov.
 
  • Gilla
bfk och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jag köpte alla vitvaror från Bosch 6 och 8-serien i Polen typ 10 år sedan, ungefär halva priset totalt var det gentemot här hemma. Än så länge inga problem, jag snackade lite med Bosch/Siemens kundservice här hemma och kör man gråimport har man 6mån garanti (iallafall då).
 
Att handla inom EU kan väl aldrig vara gråimport?
 
  • Gilla
  • Haha
islander och 1 till
  • Laddar…
MrJay
D Dilato skrev:
Att handla inom EU kan väl aldrig vara gråimport?
Håller med men det var vad de sa då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.