Några tips på ett handspackel (fallbyggnadsspackel) som inte kostar skjortan? Både produkt och köpställe (för fysiska butiker i Norrbotten) är intressant.

Jag bygger i ett "uthus" och försöker pressa kostnaderna, vilket gör att Beijers pris på Ardex A45 känns rätt dyrt då det garanterat kommer att gå några säckar.
 
norrbottenstorpet skrev:
Några tips på ett handspackel (fallbyggnadsspackel) som inte kostar skjortan? Både produkt och köpställe (för fysiska butiker i Norrbotten) är intressant.

Jag bygger i ett "uthus" och försöker pressa kostnaderna, vilket gör att Beijers pris på Ardex A45 känns rätt dyrt då det garanterat kommer att gå några säckar.
Vad är det du ska göra? Flytspackla ett badrumsgolv?

Kolla i så fall Maxit/Webers produkter som väl också finns hos Beijers? Borde kosta runt 200-250:-/säcken.
 
Ja det är ett badrum med två golvbrunnar ca 12 m2 på gjuten betongplatta. Ett visst fall finns redan till brunnarna, men det måste snyggas till, jämnas ut och justeras så att fallet blir rätt och att det ansluter korrekt till "flänsen" på golvbrunnarna.

Vad det gäller flytspackel har ju Byggmax en riktigt budgetvariant. Jag vet dock att kvaliteten har diskuterats här på forat tidigare. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/135254-flytspackel-av-olika-fabrikat.html

Byggmax har dock inget fallbyggnadsspackel vad jag vet, så om man väljer deras flytspackel tvingas man byta fabrikat till handspacklingen. Tråden ovan handlar bla om garantier vid olika fabrikat.

Någon som har använt denna produkt från http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...-combimix-fin-ff-830/p-186721#moreproductinfo
 
tror du verkligen att det går så mycket?
har för mig att det brukar gå ca 20kg till ett fall i ett duschhörn på 90*90cm med 22mm som mest i ytterkanterna och brunnen i mitten
 
nino skrev:
tror du verkligen att det går så mycket?
har för mig att det brukar gå ca 20kg till ett fall i ett duschhörn på 90*90cm med 22mm som mest i ytterkanterna och brunnen i mitten
Nej, du har säkert rätt i att handspacklingen inte utgör den största kostnaden, det kommer gå åt avsevärt mycket mer flytspackel.

Om jag omformulerar frågan; någon som känner till ett prisvärt system med både flytspackel och handspackel?
 
Jag har absolut inte testat alla märke men pci, lip, bostik och maxit är dom jag använt flest gånger och jag tycker det är bra produkter allihop och det skiljer inte så många kronor mellan dom heller.

Vad finns det för leverantörer/byggvaruhus på din ort?
 
RobZombie skrev:
Vad finns det för leverantörer/byggvaruhus på din ort?
"Alla" utom Hornbach och Bauhaus. Det finns alltså Beijer, Bygma, XL-bygg, Lakkapää, Byggmax, Biltema och en del mindre handlare.

Som sagt ovan är priset en viktig faktor för detta jobb, vad ska jag välja?

Boende mellan Luleå och Boden harjag inte allt för långt till Findland. Är det något billigare där, nu när kronan är ganska stark?

Är också intresserad av referenser kring Combimix som Bygghemma säljer (se ovan).
 
Just flytspackel har jag handlat från kakelplattan.se. Deras pris är lägre än Sigro. När jag handlade så var dte Mapei som såldes (ring och kolla).

När jag handlade ett ton spackel kostade frakten (postpaket hem till dörren) 600kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.