Har lagt ca 2cm Kiilto fiberförstärkta flytspackel över vattenslingorna i badrummet igår. (20 säckar a 20kg a 219kr/st):blushing:

Behöver lägga ytterliggare 3-4cm flytspackel innan allt är klart.

Det kan väl inte vara fel att byta fabrikat på resten av flytspacklet jag ska lägga om det som ligger får torka ut ett par dagar?

Byggmax tar 169kr/ 25kg vilket är betydligt billigare......
 
Har använt byggmax flytspackel en gång på jobbet och där var stora hårda klumpar i det (slump) och en massa restriktioner på hur man fick och inte fick göra. Använder annars LIPs flytspackel som är helt fenomenalt. Ganska dyrt tror jag dock..
 
lajsiiwan skrev:
Har använt byggmax flytspackel en gång på jobbet och där var stora hårda klumpar i det (slump) och en massa restriktioner på hur man fick och inte fick göra. Använder annars LIPs flytspackel som är helt fenomenalt. Ganska dyrt tror jag dock..
Ligger väl på ett par hundralappar säcken har jag för mig, men det är bra att arbeta med och oftast får man vad man betalar för...

I slutänden är det sällan så många kronor man tjänar på att välja något billigt uddamärke tycker jag.

Använder alltid LIPs i våtutrymme och köper ibland något billigt tjafs om det bara är för utfyllnad någonstansdär det kvittar mindre.
 
Just LIP's produkter har man länge kunnat köpa på sigro.se. När jag jämförde för flera år sedan var dessa priser riktigt bra jämfört med vad man som privatperson kan handla i vanliga affären. Hur det är nu vet jag inte riktigt. Dessutom är det ju bekvämt att få en pall levererad till ytterdörren för några hundringar....
 
  • Gilla
stenbyggahus10
  • Laddar…
Jag har provat olika fabrikat av flytspackel och gillar Mapeis billiga flytspackel som säljs på Hornbach. Det är förvisso inget snabbtorkande, men jag har endast använt det i källaren där torkprocessen är av sekundär betydelse. Ska man lägga tätskikt inom nån dag är det ju en annan femma. Har man däremot tid att vänta på ett långsamtorkande så sparar man en hel del att välja ett långsamt spackel.

K-rauta säljer Maxits 4310 Fibre flow för 139 kr säcken (25 kilo). Också långsamtorkande. Även det spacklet gillar jag.

Däremot är jag inte alltför förtjust i Maxits fix. För sandigt. Där är Mapeis prylar ljusår bättre - likväl som PCI och Sopro. Har man tight budget så tycker jag även där att Hornbach säljer ett helt ok Mapei-fix. Inget extravagant, men bra pris/prestanda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggo_
  • Laddar…
Hornhach har bra pris på Mapei standardprodukter.
Mapeis mer exklusiva fix och spackel är ju helt sinnessjukt bra. Inte särskilt dyra heller, en femtilapp mer per säck eller nåt.
 
Det man i många fall ska tänka på är att ifall olika garantier ska gälla så är det viktigt att man kör samma märke rakt igenom konstruktionen...

Man ska alltså inte prima golvet med Höganäs primer och sen flyta med Mapeis flytspackel för att sedan tätskikta med Lips VS30 och använda Cascos täthörnor och remsor...

Kanske blev lite överdrivet, men tror ni förstår vinken... ;-)
 
Tätskiktsystem och fix ska väl vara från samma tillverkare. Vad man använder för flytspackel är väl fritt val?!

Hur man gör för att flyta om ett golv är jag osäker på, men jag antar att man primar golvet och flyter det med produkter från samma tillverkare, men det behöver inte nödvändigtvis vara samma flytspackel som det underliggande flytspacklet.
 
Flyta om ett golv är bara att prima det och flyta igen så länge det är samma fabrikat. Kan ju så klart gå med andra fabrikat också men då finns det ju som bekant inga garantier.. :)
 
lajsiiwan: Utveckla det där med "som bekant inga garantier". Jag må vara lite trög, men vilka garantier menar du?

Antag att jag flytspacklat med LIP först. Det blev inte bra av någon anledning...kanske lite ojämnt. Jag köper då Maxits primer och flytspackel och lägger en ny kaka. Vari ligger problemet? Skulle inte Maxits prylar hålla? Skulle LIP påstå att deras prylar inte klarar en ny kaka ovanpå sin?

Jag tror - utan att veta - att det i många fastigheter redan ligger en kaka flytspackel där man helt enkelt inte VET vilket fabrikat det är. Sedan flytspacklar man med ett fabrikat som kan vara detsamma, men lika troligt är ett annat fabrikat.

Ett exempel kan ju vara ett stort kontor som byggs. Varje våningsplan flytspacklas med pumpbil. Märket kanske är Maxit. Därefter handlas badrummen upp. En plattsättningsfirma använder PCI flytspackel för att bygga fall i alla duschutrymmen. Är scenariot omöjligt eller orimligt? Är det några "garantier" som slutar gälla?

En slutlig fråga: Är mina antaganden helt felaktiga? Jag är ju bara en självlärd hemsnickrare....
 
Fasting65 har naturligtvis en poäng, men det viktigaste är att inte blanda olika fabrikat till ett och samma golv. Exempelvis Maxit i svenskt emballage och importerad, båda "flytspackel", kan tydligen skära sig rejält. Då hade man drygat ut den ena sorten med den andra. Låter korkat, men människans uppfinnigsrikedom känner inga gränser.

Beträffande priser, så är de som bekant alltid lägre på andra sidan gränsen. Bestämmer man sig för ett gör-det-själv-projekt, kan man med fördel bunkra upp någon eller några pall flytspackel av valfritt märke.
 
  • flyt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flyt_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolde: Jag ser det som en självklarhet att folk inte blandar olika fabrikats flytspackel i vått tillstånd.

...men än är inte siste idioten född...
 
Fasting65 skrev:
lajsiiwan: Utveckla det där med "som bekant inga garantier". Jag må vara lite trög, men vilka garantier menar
Menar att det finns inga garantier för att resultatet blir som det står på säcken, t.ex att de båda lagerna inte fäster ihop som de ska osv.
 
Ni får göra precis som ni vill, men jag kallar det för dumhet...

Personligen blandar jag ingenting i ett våtutrymme med olika saker från olika leverantörer i alla fall...
Oavsett vått eller torrt tillstånd.

Jag vet att de flesta leverantörer inte backar upp en om ett problem skulle uppstå och det visar sig att man blandat in ett annat fabrikat mitt i alltihopa.

Men som sagt... gör som ni vill... det är nog bättre... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.