Jag kontaktade Eksjöhus tidigare i höstas och fick då svaret att Solängen skulle kosta ca 2,9 milj - totalentreprenad. Säljaren rekommenderade Trend som ett billigare alternativ (2 350 000 kr inkl garage).
 
Vi håller på att bygga Trend, fick det levererat v.9... Vi är supernöjda hittils, hoppas även vi är det när bygget är klart!
 
Vad spännande, vi funderar också på att bygga detta hus. Har du inga bilder inifrån man kan få se? har kikat runt lite men inte hittat så mycket bilder från detta huset. Vad hamnade ni på kostnadsmässigt?
 
Hej!
Kollade upp prisuppg. i Blekinge förra veckan.
Trend med pulpettak (kakel, klinker, parkett, braskamin) och vidbyggt garage 2.250.000:-
Samma koncept med valmat tak 2.075.000:-
Bra priser tycker jag!
 
Antar att det priset avser träfasad, delad entreprenad och minimala/obefintliga ändringar i planlösningen?

Vill man ha puts/tegel, totalentreprenad och göra ändringar i planlösningen kan man lägga på ca en halv miljon.
 
Konstigt att det kan vara sån skillnad, vi fick priset 2 450 000 i Stockholms län för Trend med pulpettak... Exakt vad som ingick i det tog min man inte reda på för han tyckte säljaren verkade lite dryg och ointresserad.. Något pris på huset med sadeltak (som vi är intresserade av) fick vi inte, där sa han bara att det blir "lite billigare"...

Har tänkt att jag ska ringa också någon dag och se om jag får reda på mer. Trend verkar ha allt vi letat efter men dessvärre har vi inte råd att betala hur mycket som helst!
 
Hejsan,

Vi är i startgroparna för att bygga ett trend pulpet. Vi funderar på totalentreprenad och undar om någon kan bekräfta att man kan klara ett sådant bygge på en budget med 2,8 milj.

Då tänker jag att man har ett Trend Pulpet med fristående garage, utan kamin och med normala materialval samt en tomt för runt 100 000:-

MVH
Kalle
 
kalletoxic skrev:
Hejsan,

Vi är i startgroparna för att bygga ett trend pulpet. Vi funderar på totalentreprenad och undar om någon kan bekräfta att man kan klara ett sådant bygge på en budget med 2,8 milj.

Då tänker jag att man har ett Trend Pulpet med fristående garage, utan kamin och med normala materialval samt en tomt för runt 100 000:-

MVH
Kalle
Kostar tomten bara 100k borde du klara det...

Hus 2200 tkr (antagen siffra, vi pröjsar ca 1.9-2 för lyckan, trend är ca 200 tkr+)
Tomt 100 tkr
Kringkostnader 100 tkr (Va, lagfart... KA?)
Garage 200 tkr
Allt annat? 200 tkr (räntor, tillval osv)

Så är du uppe i 2.8. Borde inte vara några problem med så billig tomt...
 
ja är också väldigt intreserad av trend med sadeltak och tillbyggt garage

priset vi fått är 2 548 000 kr och då är allt inräknat utom priset för tomten.
som i vårat fall ligger på 150 000 ink va och bygglov

står valmat tak i beskrivningen såg här att något fått uppgifter och 200 000 billigare med standardtak. får fråga min säljare....
 
Jag går sönder snart med tanke på hur mycket prisskillnader det är på samma husmodell. Trend med pulpettak och vidbyggt enkelgarage - inga som helst tillval eller ändringar i planlösning: pris 2 480 000 exklusiva ALLA andra kostnader som för tomt, VA m.m m.m - bara hus

Låter lite högt om man jämför med era priser? Ingen som har lust att maila sin offert och vad som ingår? så färsk som möjligt i så fall och gärna i östergötland tack?
 
Hejsan,

Vi har nu skrivit order och landade på följande. Då är det ett Trend Pulpet med vidkopplat dubbelgarage dvs. 150+50m2, och dessutom har vi valt lite dyrare vitvaror etc.

Hus/garage: 1400 tkr
Bygg: 1000 tkr
Tomt: 200 tkr
Schakt/spräng: 200 tkr
Bygglov/pant/ränta etc: 200 tkr

Summa: 3 000 tkr
 
Tack så mycket för svar! Vi har ungefär samma kostnader och då kan man med andra ord inte hamna under 3 milj. möjligtvis 2,9 milj och sen går det bara uppåt.

Jag inser mer och mer att det knappt finns någon tillverkare som har önskvärda hus under 3 milj
 
Nybyggetankar skrev:
Tack så mycket för svar! Vi har ungefär samma kostnader och då kan man med andra ord inte hamna under 3 milj. möjligtvis 2,9 milj och sen går det bara uppåt.

Jag inser mer och mer att det knappt finns någon tillverkare som har önskvärda hus under 3 milj
Så är det. Vill du ha ett bra hus så landar man där, svårt att komma under det.
 
Ser denna budgeten själig ut för ett putsat Trendhus med sadeltak?
Offert Trend 2 280 000,00 kr
Tillägg Större vardagsrum 100 000,00 kr
Tillägg dubbelgarage 300 000,00 kr
Tillägg braskamin 50 000,00 kr
Tillägg Fasta gardrober 12 000,00 kr
Tillägg hårdgjorda ytor 30 000,00 kr
Uppgraderingar/kök, vitvaror 30 000,00 kr
Summa Hus 2 802 000 kr
Köpeskilling för tomt 550 000 kr
Lagfart 9 100 kr
Nybyggnadskarta 5 000 kr
Bygglov 5 000 kr
Grundundersökning ok
Anslutning VA 98 000 kr
Anslutning EL 22 000 kr
Anslutning telefoni 25 000 kr
Kvalitetsansvarig enligt PBL 18 000 kr
Planavgift 5 512 kr
Utstakning 9 000 kr
Summa tomt och avgifter 746 612 kr
Pantbrev 65 000 kr
Räntor, Bankavgift 45 000 kr
Försäkringar 25 000 kr
El/vatten under byggtiden 10 000 kr
Trädgård 150 000 kr
Totalt 3 843 612 kr
 
Hej, tycker det ser vettigt ut. Möjligen är räntekostnaden felberäknad. I vår kalkyl hamnar den på ca 12-13-tusen efter ränteavdrag. Sen kanske du å andra sidan behöver en reserv för tillkommande fyllnadsmassor och bortforsling av jord från schaktningen. Bekostar Eksjöhus container?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.