Fairlane
T tomsk skrev:
fråga 3 har du inte med att göra
Korrekt, men då kan du inte med någon trovärdighet påstå att det inte är frågan om påslag på 300-400%,
särskilt inte som branchkollegor visar siffror som antyder att företaget lagt på 300-400%.
Det finns gott om seriösa elektriker på detta forum, även i denna tråd, som säger att priserna är uppåt väggarna. Kanske jobbar de vara på småskuttar som försvinner och hamnar i fuskbyggarna, vad vet jag. :rolleyes:
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
J
T tomsk skrev:
Dessutom är raster inte betalda jag är på jobbet 9 timmar har 2 st raster på 30 min alltså betalt för 8 timmar .
ni kanske menar paus då får du inte lämna arbetsplatsen . dessutom så står det i arbetsmiljölagen att du har rätt till 5 min varje timma tex för toalett osv . SNÄLLa FÖRSÖK ATT TA REDA PÅ SAKER ISTÄLLET FÖR TYCKA . då kan vi alla växa i vår kunskap och bli bättre människor
Att springa på toa varje timma tyder på prostataproblem. Sök hjälp snarast .Kan vara allvarligt. Du verkar ha även problem med humöret
 
T tomsk skrev:
Hur ser du på garanti biten???
Vilken garanti bit?
 
T tomsk skrev:
Dessutom är raster inte betalda jag är på jobbet 9 timmar har 2 st raster på 30 min alltså betalt för 8 timmar .
ni kanske menar paus då får du inte lämna arbetsplatsen . dessutom så står det i arbetsmiljölagen att du har rätt till 5 min varje timma tex för toalett osv . SNÄLLa FÖRSÖK ATT TA REDA PÅ SAKER ISTÄLLET FÖR TYCKA . då kan vi alla växa i vår kunskap och bli bättre människor
Du har helt rätt. Man ska inte bara tycka eller hitta på. Man ska till exempel inte hitta på egna lagar.

Men nu har du chansen att hjälpa oss alla att växa som människor genom att länka till den paragraf i Arbetsmiljölagen där det står att du har rätt till 5 minuters paus varje timma.

Du kan också utbilda oss ännu mer genom att visa hur de lagar som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare även gäller för förhållandet mellan kund och näringsidkare.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du har helt rätt. Man ska inte bara tycka eller hitta på. Man ska till exempel inte hitta på egna lagar.

Men nu har du chansen att hjälpa oss alla att växa som människor genom att länka till den paragraf i Arbetsmiljölagen där det står att du har rätt till 5 minuters paus varje timma.

Du kan också utbilda oss ännu mer genom att visa hur de lagar som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare även gäller för förhållandet mellan kund och näringsidkare.
Ja, eller i ATL för den delen. @tomsk
 
T tomsk skrev:
Dessutom är raster inte betalda jag är på jobbet 9 timmar har 2 st raster på 30 min alltså betalt för 8 timmar .
ni kanske menar paus då får du inte lämna arbetsplatsen . dessutom så står det i arbetsmiljölagen att du har rätt till 5 min varje timma tex för toalett osv . SNÄLLa FÖRSÖK ATT TA REDA PÅ SAKER ISTÄLLET FÖR TYCKA . då kan vi alla växa i vår kunskap och bli bättre människor
Företaget har kostnader som ska betalas även när en anställd har rast, bilkostnader, parkeringskostnader mm måste fortfarande betalas även om någon har rast.
Det är även vanligt med betald luchrast för många hantverkare då de kan behöva vara tillgängliga eller måltidsuppehåll (om vi ska märka ord) i samband med en arbetstidsförkortning.
Vi kan inte alltid garantera en fast tid för lunch eller att den alltid kan tas ut till fullo, dom tas oftast ut mellan olika jobb då det ofta är svårt att avbryta arbetet.
Det är mest i juridisk mening som det spelar roll om vi kallar det rast, paus eller måltidsuppehåll, jag tror inte kunden eller den jag svarade gör någon skillnad på dessa begrepp utan säger endast att hantverkaren har rast.
Jag har även jobbat på företag där vi alla käkade frukost tillsammans samtidigt som dagens jobb gicks igenom och frukosten var betald arbetstid varken rast, paus eller måltidsuppehåll.
 
Företagets kostnader ska täckas av timdebiteringen, inte uppblåsta fantasipriser på material.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
J J P skrev:
Att springa på toa varje timma tyder på prostataproblem. Sök hjälp snarast .Kan vara allvarligt. Du verkar ha även problem med humöret
Puss på dig
Här bara problem med dumheter.
Vad har prostata att göra med regler??????Som sagt har problem med dumhet
du fattar
 
S sunqan skrev:
Ja, eller i ATL för den delen. @tomsk
Vad vill du veta om atl.har hyffsad koll på det
 
D
Oj vilken animerad tråd..

Som utomstående med anhöriga och vänner i byggbranschen är min uppfattning att den är oerhört långt efter tex IT-branschen som jag kan väldigt väl. Rent generellt verkar byggföretag ha långt sämre ekonomistyrning och kontroll som i sin tur gör att man måste spela småfult mot kunder för att det ska gå ihop. Mellan företag i branchen verkar detta accepterat och jag antar att det någonstans finns en gungor och karuseller funktion. Dock är jag rätt övertygad att med lite bättre styrning skulle man kunna göra underverk i dessa företag och få långt mer nöjda kunder.

Enklaste vore ju att göra som man gör i andra affärer, bryta ner i beståndsdelar och komma överrens med kunden, man kan enkelt avtala om tex 10-20% (riktig) marginal på materiel, det är rätt generöst eftersom risken är låg. När man beställer så är ju varan redan såld, man har själv kontroll över montering osv, kan tom vara så att man köper till 60dgr och säljer med kortare betalningstid =ytterliggare vinst
 
N Nps skrev:
Vilken garanti bit?
Precis ta reda på det
 
A andersmc skrev:
Du har helt rätt. Man ska inte bara tycka eller hitta på. Man ska till exempel inte hitta på egna lagar.

Men nu har du chansen att hjälpa oss alla att växa som människor genom att länka till den paragraf i Arbetsmiljölagen där det står att du har rätt till 5 minuters paus varje timma.

Du kan också utbilda oss ännu mer genom att visa hur de lagar som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare även gäller för förhållandet mellan kund och näringsidkare.
Någon förväntade sig att arbetstagaren inte behövde verkade han skulle vara självgående mängda och beställa mtrl.som arbetstagare på tal har du inte arbetsskyldighet på det momentet ad dom 128.
Om ni verkligen vill veta så kan jag kanske svara.
 
A andersmc skrev:
Du har helt rätt. Man ska inte bara tycka eller hitta på. Man ska till exempel inte hitta på egna lagar.

Men nu har du chansen att hjälpa oss alla att växa som människor genom att länka till den paragraf i Arbetsmiljölagen där det står att du har rätt till 5 minuters paus varje timma.

Du kan också utbilda oss ännu mer genom att visa hur de lagar som reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare även gäller för förhållandet mellan kund och näringsidkare.
Har svarat på det.
Dessutom är det precis detta sätt som är snyltande. Servera mig visa mig osv.läs så får du se du kanske lär dig ngt annat på köpet när du läser på.
 
T tomsk skrev:
Någon förväntade sig att arbetstagaren inte behövde verkade han skulle vara självgående mängda och beställa mtrl.som arbetstagare på tal har du inte arbetsskyldighet på det momentet ad dom 128.
Om ni verkligen vill veta så kan jag kanske svara.
På första meningen svarar jag "jag begriper inte ett dyft", på andra meningen svarar jag "ja, vi vill verkligen veta".
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Företaget har kostnader som ska betalas även när en anställd har rast, bilkostnader, parkeringskostnader mm måste fortfarande betalas även om någon har rast.
Det är även vanligt med betald luchrast för många hantverkare då de kan behöva vara tillgängliga eller måltidsuppehåll (om vi ska märka ord) i samband med en arbetstidsförkortning.
Vi kan inte alltid garantera en fast tid för lunch eller att den alltid kan tas ut till fullo, dom tas oftast ut mellan olika jobb då det ofta är svårt att avbryta arbetet.
Det är mest i juridisk mening som det spelar roll om vi kallar det rast, paus eller måltidsuppehåll, jag tror inte kunden eller den jag svarade gör någon skillnad på dessa begrepp utan säger endast att hantverkaren har rast.
Jag har även jobbat på företag där vi alla käkade frukost tillsammans samtidigt som dagens jobb gicks igenom och frukosten var betald arbetstid varken rast, paus eller måltidsuppehåll.
Man kan lägga upp det på olika sätt trots allt får du jobba max 5 timmar utan rast.
Då ska det också finnas rinnande vatten.kunna värma mat.fönter.tvättmöjligheter.städning osv.det är inte märka ord det är rättigheter.vi lever på 2000 talet vi är inga räknare från 1800 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.