I INSTALLATIONEN INGÅR:
Material (solpaneler, växelriktare, infästningssystem, kablar etc)
Komplett installation* (montering, elinstallation etc)
Administrativ hjälp med ansökningar och bidrag
För- och efteranmälan till din nätägare
Uppkoppling av växelriktaren mot internet för övervakning av produktion**

Garantier
• 15 års produktgaranti på solceller
• 25 års effektgaranti på solceller (84,8%)
• 10 års produktgaranti på växelriktare
• 12 års produktgaranti på montagesystem
• 10 års garanti på installation

Jag tror att jag fick offerten i slutet på maj men accepterade 220621. Installationen utlovades till oktober men de kom i November.

Typ av solpaneler:DMEGC 485W
Antal paneler:41
Typ av växelriktare:Huawei
Installerad effekt19,885 kWp

Vet inte om det är billigt eller inte, men det är mycket pengar. Jag fick själv ordna med att gräva ner en kabel som var typ 80 m lång. Inga problem då jag själv har grävmaskin och gillar att gräva :). Jag hoppas verkligen att detta blir en bra investering över tid.

Pris solcellsmoduler och installation inkl. moms 287 466 SEK
Grönt avdrag*** -41 826 SEK
Totalpris att betala inkl. moms 245 640 SEK
 
  • Solpaneler på ett vågigt tak, delvis molnig himmel, träd, hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler monterade på ett vågigt tak, dagtid, ruralt område, träd och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit byggnad med solpaneler på taket i lantlig miljö, inhägnat område, gråmulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Hallandsbyggaren skrev:
I INSTALLATIONEN INGÅR:
Material (solpaneler, växelriktare, infästningssystem, kablar etc)
Komplett installation* (montering, elinstallation etc)
Administrativ hjälp med ansökningar och bidrag
För- och efteranmälan till din nätägare
Uppkoppling av växelriktaren mot internet för övervakning av produktion**

Garantier
• 15 års produktgaranti på solceller
• 25 års effektgaranti på solceller (84,8%)
• 10 års produktgaranti på växelriktare
• 12 års produktgaranti på montagesystem
• 10 års garanti på installation

Jag tror att jag fick offerten i slutet på maj men accepterade 220621. Installationen utlovades till oktober men de kom i November.

Typ av solpaneler:DMEGC 485W
Antal paneler:41
Typ av växelriktare:Huawei
Installerad effekt19,885 kWp

Vet inte om det är billigt eller inte, men det är mycket pengar. Jag fick själv ordna med att gräva ner en kabel som var typ 80 m lång. Inga problem då jag själv har grävmaskin och gillar att gräva :). Jag hoppas verkligen att detta blir en bra investering över tid.

Pris solcellsmoduler och installation inkl. moms 287 466 SEK
Grönt avdrag*** -41 826 SEK
Totalpris att betala inkl. moms 245 640 SEK

Jag missade en bild från den andre byggnaden. De ligger på två olika byggnader.
 
K K. L skrev:
Är det inte tvärtom man måste tänka när man leasar en bil.
Inga skador nu, inga skador nu, :surprised: det blir svindyrt, det är inte min bil.
Det är därför som inte jag har haft nån tanke på att leasa nån bil.
Inte om det är via jobbet, jobbets problem. :)
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
H Hallandsbyggaren skrev:
Jag missade en bild från den andre byggnaden. De ligger på två olika byggnader.
Får man fråga vilket företag som installerat hos dig ?
 
M mortimer skrev:
Detta lät väldigt billigt med tanke på vad de flesta andra fått för priser på kring 16-20.000kr/kwp för offerter från mars 2021-sent 2022. När accepterade du offerten och vad har du för garantier ? Vore intressant att få veta vad du betalt för och hur din installation ser ut.
7år på solceller 10 på riktade , vart en snygg o prydlig installation, företaget har bakgrund inom plåt o takbyte så dom kan den biten , egna byggställningar har dom o godkända ställningsbyggare så det underlättar i prissättning , fått offert tidigare men då är det flera som fått köpa in ställning mm som driver upp priser
 
H Hallandsbyggaren skrev:
Jag missade en bild från den andre byggnaden. De ligger på två olika byggnader.
Du betalar 12,32kr/wp, jag betalar 14,11kr/wp. Du har fått ett bra pris skulle jag tro utifrån innehållet. Vet inte om det ev. skiljer i kostnad på montagesystem mellan plåt och betongpannor.
 
Det är lägst kostnad för takfästen för TP20plåttak, då inga långa dyra skenor behövs, och takfästna skruvas direkt i TP20plåten, inte i någon bärläkt. Mycket dyrare och kräver mycket mer jobb på ett betogpannetak där långa aluskenor krävs.
 
A Arnodt skrev:
Det är lägst kostnad för takfästen för TP20plåttak, då inga långa dyra skenor behövs, och takfästna skruvas direkt i TP20plåten, inte i någon bärläkt. Mycket dyrare och kräver mycket mer jobb på ett betogpannetak där långa aluskenor krävs.
I mitt fall är det liggande murade/saxade paneler. 3,5m aluskena per panel bör gå åt. I mitt fall 35st paneler. Alltså ca 125m. Kostar de typ 100kr/m tro så det innebär ca 13.000kr ?
 
Det åtgår aluminiumskena 2 x panelens kortsida per panel. Alltså ca 2,2 m skena/panel. Om det är tänkt att ha liggande paneler då blir väl skenorna vertikala, dvs har sin längdaxel i takfot-taknock ledd. Sedan kostar en takkrok för betongpannetak ganska mycket och det åtgår många.
 
A Arnodt skrev:
Det åtgår aluminiumskena 2 x panelens kortsida per panel. Alltså ca 2,2 m skena/panel. Om det är tänkt att ha liggande paneler då blir väl skenorna vertikala, dvs har sin längdaxel i takfot-taknock ledd. Sedan kostar en takkrok för betongpannetak ganska mycket och det åtgår många.
Andra här i kvarteret med identiskt hus har horisontella skenor.
Räknade panelllängden 1,73m ggr 2 per panel, alltså ca 3.5m/panel
Såg Solproffset hade skenor (Clickfit Evo), två olika längder men 130kr/m
 
Om man har horisontella skenor för liggande paneler, måste panelerna klämmas på sina kortsidor. Då blir det väldigt lååång ounderstödd längd, faktiskt hela panelens längd. Trycker man då lätt med handen på mitten av panelen böjer panelen ner sig oroväckande lätt och mycket. Det är inte säkert paneltillverkaren godkänner sådan montering. Paneltillverkaren har förmodligen en monteringsanvisning som ska följas för att deras lämnade garantier ska gälla. Vid snölast böjs då panelen ner så mycket att baksidesfilmen(Tedlar) att den tar i skenorna. Kanske risk panelklämmorna lossar och panelen lossnar? Vindtryck kan ev. få panelen att börja vibrera?

Be dina grannar att går upp på taket och provtrycka med handen på mitten av panelerna.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Om man har horisontella skenor för liggande paneler, måste panelerna klämmas på sina kortsidor. Då blir det väldigt lååång ounderstödd längd, faktiskt hela panelens längd. Trycker man då lätt med handen på mitten av panelen böjer panelen ner sig oroväckande lätt och mycket. Det är inte säkert paneltillverkaren godkänner sådan montering. Paneltillverkaren har förmodligen en monteringsanvisning som ska följas för att deras lämnade garantier ska gälla. Vid snölast böjs då panelen ner så mycket att baksidesfilmen(Tedlar) att den tar i skenorna. Kanske risk panelklämmorna lossar och panelen lossnar? Vindtryck kan ev. få panelen att börja vibrera?

Be dina grannar att går upp på taket och provtrycka med handen på mitten av panelerna.
Jag är helt med dig och ser risken/effekten av "bananen" som kan uppstå.

Hur skulle man annars gjort när det är liggande paneler som saxas/muras ? Stående vertikala skenor blir väl ett väldigt plockepinn ? Kan man verkligen få ihop det på annat än på 35paneler genom 35st*2 skensnuttar på ca 115cm ?
 
Din takfallslängd är väl åtminstone 3,5 m? Då har du nog 3 rader med paneler. Varje vertikal skena löper då under 3 ligganade paneler och varje skenlängd blir då ca 3,45 m. Man har givetvis inte en massa småskenor på blott 1 m, skulle inte bli någon stadga.
 
A Arnodt skrev:
Din takfallslängd är väl åtminstone 3,5 m? Då har du nog 3 rader med paneler. Varje vertikal skena löper då under 3 ligganade paneler och varje skenlängd blir då ca 3,45 m. Man har givetvis inte en massa småskenor på blott 1 m, skulle inte bli någon stadga.
Takfallet är 4,20m resp. 5.10m så det blir tre rader på alla ytorna förutom en
 
Åtgång aluskena:
Horisontella skenor: 35*1,73m*2=122,5m
Vertikala skenor: 35*1,15m*2=80,5m

Borde vara åtgå lika många takkrokar oavsett vilket håll som skenorna monteras som jag förstår det ?

Nackdelen med horisontella skenor är kanske just att man ser resp. skenas änd(stycke) nedtill vid hängrännan, eller är det såpass lite så man inte tänker på det ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.