Viss risk för nya höjningar på råvara pga sviktande efterfråga på sågade trävaror. Talade med en åf och han tror på priser upp mot 2700kr pallen strax efter nyår.
 
injonil skrev:
Pellets subventioneras inte! Men det finns inte heller någon straffskatt på pellets som på t ex olja.
Det finns många som har skattelättnader för eldning med olja, t.ex tillverkande industrier och till den kategorin räknas rätt många tyvärr. Men ändring är redan nu på gång.

Källa: http://www.veosol.com/puffdetalj.php?puff=9
 
tobias77 skrev:
Viss risk för nya höjningar på råvara pga sviktande efterfråga på sågade trävaror. Talade med en åf och han tror på priser upp mot 2700kr pallen strax efter nyår.
Vilket märke säljer han?
 
Neova och Biorr, har hört från flera idag att dom fått samma flaggning från tillverkarna.
Tråkigt då pelletsen verkligen skulle behöva bli stabil i priset för att tilltala fler användare.
 
Min mor eldade med norsk pellets som var mörkare i färgen, kallades därför ibland svartpellets. Som jag uppfattat det tillverkades den direkt av skogsråvara, dvs flisade grenar, toppar och rötter. Hon var mycket nöjd med pris o funktion. Rätt va d va hade firman lagt ned.
vips steg morsans pelletskostnad. Nuförtiden finns som jag förstår det endast pellets tillverkad av avfall från sågverken = beror av konjunkturen f sågverken, konkurrerar svårt med spånskivetillverkning mm = som upplagt för en brist som inte gynnar pelle i stugan

Varför lade den norska firman med denna strålande affärsidé ner? Varför uppstår inga nya idkare?

garet skrev:
När var det priset på pellets sköt i höjden?
När maffian tog över kanske?
 
Hemmakatten
Det börjar bli dags att betälla årets förbrukning av pellets. Vi köper säckar på pall. Någon som har sett aktuella priser?
 
Hemmakatten skrev:
Det börjar bli dags att betälla årets förbrukning av pellets. Vi köper säckar på pall. Någon som har sett aktuella priser?
2175:-/pall vid 4 pall (8mm) inklusive hemkörning.
Orgakvarn.se bra service och trevliga!
 
Redigerat:
Hemmakatten
Det var ett bra pris. Tyvärr bor vi i Roslagen ca 5 mil norr om Stockholm.
 
Hemmakatten skrev:
Det var ett bra pris. Tyvärr bor vi i Roslagen ca 5 mil norr om Stockholm.
Hör med dem, de har egna bilar och har pellets som bisyssla.
De kör mjöl och foder mest, tror jag.
De kanske kan slänga av några pall vid vägarna förbi...
 
köper stenvalls pellets från byggmax här i piteå 41,95 säcken, dock får jag ju åka med släp och hämta det
 
Såg att Bauhaus tog ca 1900:- pallen, kommer inte ihåg tillverkaren, något svenskt namn som jag inte hört innan stod på en säck såg jag.
 
stora enso tar 2045 per pall nu hemkört!
 
Hemmakatten
Jättebra pris, kollade, men de levererar inte till vårt område.

Behöver 4 pallar hemlevererade. Att hämta själv gör vi inte.
 
Redigerat:
Hemmakatten
La en beställning hos Stor Enso. Vi har beställt därifrån tidigare så jag har ett kundinlogg. Ringer imorgon för att höra varför de inte kan leverera i år.
 
MTech skrev:
stora enso tar 2045 per pall nu hemkört!
Om man beställer åtta pallar... Eller hade de en kort kampanj?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.