andersmc skrev:
Det är nog så att en egenföretagare i Sverige 2006 får deibitera sina kunder 300-400 kr/tim för att få ut en månadslön motsvarande 20000 för en anställd.
Det stämmer helt, men man ska även tänka på att han ska ha ihop lite till sin pension också. Han har ju ingen arbetsgivare som betalar in det för honom.
Likadant om han blir sjuk och inte kan arbeta.
 
Hej,

Jag kan bara berätta att jag och mina inredningssnickare kommer från Litauen. har jobbar i sverige i 8 år nu. Vi jobbar mest med renoveringar inomhus, massiva golv samt kompletta köksmonteringar.
Om vi pratar timpening  i stockholm så är vi inte biligaste  och tar vi ungefär 150-180kr/timme exmoms.( inte 85 eller 100kronor som någon har sagt ::) )Men enligt mig så  är det  inte priset utan muntlig reklam från våra kunder som ger oss jobb hela tiden ;)  En svensk snickare vi ibland brukar samarbeta med går för 310kr/timme.
That's it!! Lycka till!! :)
 
Jag tycker du kan höja ditt timpris till 300:-/tim. så behöver du inte förnedra dig genom att sälja dig billigt. Jag tycker du ska ha lika betalt som en "Svensk" snickare. För du är väl inte sämre yrkesman än Svensken.
 
I min värld är det INTE att förnedra sig att ta 180kr/tim ex moms. Det är mera förnedrande att någon påstår detta. Var och en sätter ju de priser de vill ha. Börjar månne konkurrensen kännas av, av duktiga utländska hantverkare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.