N Nisse Hult64 skrev:
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.

Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?

Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Och det är ju det många gör…
 
Ja du vart ska man börja.. kört grävmaskin i 13 år och som tur är aldrig mot privat kunder, vilket jag är glad för men ska ändå göra ett försök.

Ta bort lite matjord säger du? Hur tjockt är matjorden? Är den jämn tjock över hela sträcka ? Vad är det för material under matjorden? Finns där svackor på sträckan? Finns där korsande eller befintliga dike ? Finns där stående vatten som du vet om på delar av sträckan? I så fall kommer man behöva lägga en trumma eller dika för att få bort vattnet vid nederbörd?

Skulle där finns svackor eller partier där det är tjockare eller sämre material under matjorden så måste det fylls ut, då går där mer material att fylla med. Och du kan inte anlägga en väg under befintlig mark för då kommer du garanterat få problem med vatten. Om du nu inte kan gör ett anvisande dike som leder om regnvatten, där har du ett moment till osv osv osv listan kan göras så lång!

Skulle säg att du är exakt den typiska privat kunde man inte vill jobba mot. Ska BARA ta bort lite matjord, ska BARA vara rakt fram vägen, ska absolut INTE vara något i vägen.
Men i själva verket är det så mycket mer jobb som du, ni privata inte ser.

Så ja antingen tar du in en kunnig maskinist och betalar för ett förhoppningsvis bra resultat om det inte är någon värdelös och får en fin väg 😊

Själv skulle jag säga att jag gör denna vägen på Max 1 vecka. Är det riktigt bra förutsättningar banar du av detta på 1.5- 2 dagar sen 2 dagar för att bygga vägbanken och sista dagen för lite små fix.

Detta är då med en 27tons bandgrävare modern modell, men en duktig maskinist.

pris ligger runt 1100-1200ex moms i timmen.
Bara för maskinen sen räkna material och hyra av en vält.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
eriksaaf och 12 till
  • Laddar…
Håller på att återställa 250m grusväg med svärfar.
Vi nöjer oss med ca 3,4m bredd och har lagt ned 1 vägtrumma.
Skrapade bort matjorden tog 3 arbetsdagar (3,5 ton grävare).
60m av vägen kör vi 20cm bärlager (32-64 + 0-32), tog 3 arbetsdagar, vi hämtade grus själva med 5 tons lastbil.
0-16 på hela 250m kommer nog ta ytterligare 3 arbetsdagar.
Sen blir de slutstäd/utsmetning av all matjorden, 1 dag kanske...

Så totalt 10 arbetsdagar, enligt tidigare kommentarer verkar de ju stämma ganska bra.

Materialet kommer nog totalt gå på 45 000 ink moms.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Slarvig kalkyl från mig med grova priser i huvudet men runt 180-200k om jag fanns kring området. Förutsättningar är bra mark, 4m bred i snitt och att vi schaktar 20cm veg avtäckning och sen fyller enligt din beskrivning. (Material 150kr/ton inkl. leverans)

Sen får man tänka att befintlig mark åker upp och ner och vägen bör ju vara högre så de kanske inte riktigt funkar så i verkligheten som jag skriver, man måste se på plats.

Då får du enklare slänt/dike och en kort transport, några hundra meter av vegetationen. Materialet är ju en stor del av kostnaden här.

Ta bort matjord / humus om det inte är nått tillfälligt ni gör.

Förstärkningen är det som faktiskt bär vägen så skippa inte den. Har du en lastmaskin hade jag börjat lite snålt med bär / slitager och fyllt på vid behov.

Hade jag varit dig hade jag hyrt grävmaskin på timme (inkl. duglig pilot) gärna en som har justeringsbalk.

Schaktat vegetation och fyllt förstärkning som grävarn drar till med balken. Ca 1,3m3/meter utlagt med spill och packning på bra backe om du lägger 25cm.

Du rullar duk och kör vält. Sen hade jag fyllt bär/slitager själv eftersom med lastmaskinen efteråt.

Nu vet jag inte vart det är men kolla bara kostnaden för trailer före.


Borde ta max en vecka att göra det där med en ok maskinist.
 
Redigerat:
N Nisse Hult64 skrev:
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.

Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?

Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Ett riktvärde är att jag betalar ca 4000kr 0-23 för ett lass typ 8ton ink transport 4 mil
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Ja du vart ska man börja.. kört grävmaskin i 13 år och som tur är aldrig mot privat kunder, vilket jag är glad för men ska ändå göra ett försök.

Ta bort lite matjord säger du? Hur tjockt är matjorden? Är den jämn tjock över hela sträcka ? Vad är det för material under matjorden? Finns där svackor på sträckan? Finns där korsande eller befintliga dike ? Finns där stående vatten som du vet om på delar av sträckan? I så fall kommer man behöva lägga en trumma eller dika för att få bort vattnet vid nederbörd?

Skulle där finns svackor eller partier där det är tjockare eller sämre material under matjorden så måste det fylls ut, då går där mer material att fylla med. Och du kan inte anlägga en väg under befintlig mark för då kommer du garanterat få problem med vatten. Om du nu inte kan gör ett anvisande dike som leder om regnvatten, där har du ett moment till osv osv osv listan kan göras så lång!

Skulle säg att du är exakt den typiska privat kunde man inte vill jobba mot. Ska BARA ta bort lite matjord, ska BARA vara rakt fram vägen, ska absolut INTE vara något i vägen.
Men i själva verket är det så mycket mer jobb som du, ni privata inte ser.
Jag förstår din frustration mot privatkunder även det personligen kanske känns lite orättvist.
I detta fall är det rätt så mycket "ska bara". Helt platt, en enda sväng, gammal trädgårdsmark så det lär inte gå att hitta 20 cm matjord på så många ställen. Under är grov sand.
Tack för din skattning av tid. Hade priset jag fått legat ungefär där så hade jag inte haft några frågetecken. Det kan ju vara så att entreprenören bedömer mig som en jobbig j-l som kommer ställa till problem så han tar i så han välter baklänges för att inte gå back. Bästa lösningen (förutom att jag köper en egen maskin o håller på o petar resten av året) är kanske att helt enkelt gå på löpande räkning. Tack för inspelet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Jag förstår din frustration mot privatkunder även det personligen kanske känns lite orättvist.
I detta fall är det rätt så mycket "ska bara". Helt platt, en enda sväng, gammal trädgårdsmark så det lär inte gå att hitta 20 cm matjord på så många ställen. Under är grov sand.
Tack för din skattning av tid. Hade priset jag fått legat ungefär där så hade jag inte haft några frågetecken. Det kan ju vara så att entreprenören bedömer mig som en jobbig j-l som kommer ställa till problem så han tar i så han välter baklänges för att inte gå back. Bästa lösningen (förutom att jag köper en egen maskin o håller på o petar resten av året) är kanske att helt enkelt gå på löpande räkning. Tack för inspelet.
Schakten på matjord utgör typ ingen kostnad i detta fall om det är som du säger. Det är fyll/material/transport som kostar.
 
Jag har precis gjort det du funderar på att göra själv(det finns en tråd om det här på BH)
Jag är nere på ca 40-50kr/m2 exl min tid och kostnad för maskin
Men då har jag bra rabatter på ahlsells(bra mycket billigare än vad du kan hitta på nätet)
Äger en 2,5tons minigrävare
Bor 5km från ett grustag och känner en bonde som jobbar där och som kan hämtar grus åt mig när som helat på dygnet(nästan) till ett mycket förmånligt pris. Eftersom han kör med traktor kan han dumpa 0/63 precis där jag behöver det. En lastbil kan inte det.

Om du ska göra det själv och få ihop all logistik med avlastning av grus osv osv ska du nog vara glad om du kommer under 100kr/m2
 
  • Gilla
Västgöte
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.

Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?

Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
150kr/ton ink frakt och moms? Det var ett jäkligt bra pris!
Jag får betala 128kr/ton för 0/63 + moms exl frakt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Ta bort lite matjord säger du? Hur tjockt är matjorden? Är den jämn tjock över hela sträcka ? Vad är det för material under matjorden? Finns där svackor på sträckan? Finns där korsande eller befintliga dike ? Finns där stående vatten som du vet om på delar av sträckan? I så fall kommer man behöva lägga en trumma eller dika för att få bort vattnet vid nederbörd?

Skulle där finns svackor eller partier där det är tjockare eller sämre material under matjorden så måste det fylls ut, då går där mer material att fylla med. Och du kan inte anlägga en väg under befintlig mark för då kommer du garanterat få problem med vatten. Om du nu inte kan gör ett anvisande dike som leder om regnvatten, där har du ett moment till osv osv osv listan kan göras så lång!
Jupp, du sammanfattade ganska bra hur jag hade det med mina 250m 😂
 
Ta in fler offerter om du tycker priset är fel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ett riktvärde är att jag betalar ca 4000kr 0-23 för ett lass typ 8ton ink transport 4 mil
När jag kollade runt så var priset här 3500 + moms för en full lastbil(13 ton tror jag) 0/63 ink transport ca 5km
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sen en sak till du ska ta i beaktan.

Det är JÄVLIGT kul att köra grävmaskin, har du inte tummen helt mitt i handen och tid, gör det själv!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Nej, jag hade ingen sådan baktanke om min granne. Jag bidrar mer än gärna för att få totalen så bra som möjligt. Min kommentar var för att klargöra att etableringskostnaden (eller framkörning eller vad det nu kallas) inte är någon avgörande del.
Köper det, men det är väl inte säkert att firman som gör det kan ta ditt jobb direkt? Dom kanske ska iväg på annat håll emellan?
 
N noone70 skrev:
När jag kollade runt så var priset här 3500 + moms för en full lastbil(13 ton tror jag) 0/63 ink transport ca 5km
Kollade just och så var det 15 ton var det sorry
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.