jockeping jockeping skrev:
Det går alltså bra att lägga ut diffusionspärr/broms på "fel sida" taket? Hamnar inte fukten i spont och bjälkar istället?

Jag uppfattar som att det är så de menar i artikeln. Blir ju betydligt dyrare investering om man inte har ångbroms/spärr och faktiskt ska sätta en sådan på "rätt sida".

Någon som har erfarenheter om detta och kan berätta mer?
Jag håller med dig om att det var klumpigt skrivet i artikeln. Plasten skall absolut sitta på insidan. Det blir väldigt svårt att få tätt i hörnen där tak möter vägg annars.
 
L Larsa_87 skrev:
Enkelt förklarat så sätter man den på varma sidan. En råspont i innertaket (eller vad du nu har) isolerar i princip inte så det har knappast betydelse. Däremot ovanpå isolering skulle jag inte rekommendera men det går att räkna på. Innerväggar sätter man iof ofta, (innifrån räknat) gips•plyfa•iso/regel•ångspärr och sen yttervägg utan problem vad jag vet.
Ja, när det rör sig om 45 mm isolering. Annars riskerar du att flytta daggpunkten till innanför plasten inuti i väggen, och det är verkligen inte bra. Vad jag fått höra så är anledningen till att man sätter plasten efter isolering att man inte perforerar plasten med skruv från gipsmonteringen.
 
  • Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Om man lägger mer golvisolering, så kommer man ju en bra över golvbjälkarna (mina är 160mm och jag behöver komma upp till 350 eller kanske 500mm, inte säker på hur mkt isolering som är "rätt").

För att kunna bygga ett golv eller landgång el dyl över den nya isoleringen, så att man kan röra sig på vinden, så måste ju golvbjälkarna höjas på något sätt.

Någon som har tips om det?

Några dåliga ideer som kom upp för mig...
  • Fästa nya reglar i takstolarna (alltså i väggen och sedan tvärs över golvet till väggen på motsatta sidan)?
    Blir många reglar... håller dom? Måste man även stötta upp dom mot dom gamla golvreglarna?
  • Fästa nya golvreglar ovanpå dom gamla. Blir ännu mer reglar... och blir dom inte lite vingliga?
    Hur ska man få dom höga nog?
    Kanske stabiliseras dom när man bygger landgången emellan dom, men ändå...
Reglar är stora, tunga och dyra. Känner mig tveksam till mina ideer...
 
P Peter Parker skrev:
Om man lägger mer golvisolering, så kommer man ju en bra över golvbjälkarna (mina är 160mm och jag behöver komma upp till 350 eller kanske 500mm, inte säker på hur mkt isolering som är "rätt").

För att kunna bygga ett golv eller landgång el dyl över den nya isoleringen, så att man kan röra sig på vinden, så måste ju golvbjälkarna höjas på något sätt.

Någon som har tips om det?

Några dåliga ideer som kom upp för mig...
  • Fästa nya reglar i takstolarna (alltså i väggen och sedan tvärs över golvet till väggen på motsatta sidan)?
    Blir många reglar... håller dom? Måste man även stötta upp dom mot dom gamla golvreglarna?
  • Fästa nya golvreglar ovanpå dom gamla. Blir ännu mer reglar... och blir dom inte lite vingliga?
    Hur ska man få dom höga nog?
    Kanske stabiliseras dom när man bygger landgången emellan dom, men ändå...
Reglar är stora, tunga och dyra. Känner mig tveksam till mina ideer...
Reglar finns i många olika dimensioner. Du kanske tänker på limträbalkar? Annars är reglar inte speciellt tunga.
Att spika på reglar på takstolarnas vågräta del/golvbjälkarna på vinden ser jag inte som konstigt alls. Givetvis beror det på hur breda de är, men så länge de är minst 45 mm så kan man ju höja dem på det sättet. Du kan ju bygga på med flera lager reglar efter egen smak och tycke. Frågan är väl bara hur ekonomiskt lönsamt det blir.
Det finns inget rätt mått på hur mycket isolering som krävs, men det finns ju krav på nybyggnation. Sedan är det ju så att all värme som lämnar huset gör ju inte det genom taket. Det är ganska stort läckage genom väggarna också.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Reglar finns i många olika dimensioner. Du kanske tänker på limträbalkar? Annars är reglar inte speciellt tunga.
Att spika på reglar på takstolarnas vågräta del/golvbjälkarna på vinden ser jag inte som konstigt alls. Givetvis beror det på hur breda de är, men så länge de är minst 45 mm så kan man ju höja dem på det sättet. Du kan ju bygga på med flera lager reglar efter egen smak och tycke. Frågan är väl bara hur ekonomiskt lönsamt det blir.
Det finns inget rätt mått på hur mycket isolering som krävs, men det finns ju krav på nybyggnation. Sedan är det ju så att all värme som lämnar huset gör ju inte det genom taket. Det är ganska stort läckage genom väggarna också.
Tack för svar!
Hmm kanske pratar vi förbi varandra, kanske är det jag som inte riktigt fattar men...

Idag är golvreglarna 45x160. Alltså 16cm höga. Rätt rejäla doningar och en del av takstolarna.
Om golvnivån ska minst komma upp till den nya önskade isoleringsnivån, låt oss säga 450mm så måste jag spika på reglar som är ännu bredare. T ex Byggmax har inte bredare reglar än 45x170.
Jag behöver 12st.
Dom bör vara ca 4m långa (knappt) för att nå från vägg till vägg (som egentligen är taket).
Bauhaus listar 45x195 och 45x220 men har dom varken hemma där jag bor eller i online. Så, dom verkar vara rätt udda.
220 +160 = 380. Lite lite... skulle kanske behöva komma ännu lite högre...
45x220x3600 kostar 287:- hos Bauhaus. Det x 12 = 3 440:-. Det börjar bli mycket pengar...
Har redan lagt en nätt summa på småreglar och masonit för att förlänga ventilationen mot taket (så att den inte täpps igen när ny isolering läggs in och höjer golvnivån).
Sedan tillkommer även material för spången.
Det var ju isoleringen som var kostnaden egentligen...

Tänker jag fel!?
 
P Peter Parker skrev:
Tack för svar!
Hmm kanske pratar vi förbi varandra, kanske är det jag som inte riktigt fattar men...

Idag är golvreglarna 45x160. Alltså 16cm höga. Rätt rejäla doningar och en del av takstolarna.
Om golvnivån ska minst komma upp till den nya önskade isoleringsnivån, låt oss säga 450mm så måste jag spika på reglar som är ännu bredare. T ex Byggmax har inte bredare reglar än 45x170.
Jag behöver 12st.
Dom bör vara ca 4m långa (knappt) för att nå från vägg till vägg (som egentligen är taket).
Bauhaus listar 45x195 och 45x220 men har dom varken hemma där jag bor eller i online. Så, dom verkar vara rätt udda.
220 +160 = 380. Lite lite... skulle kanske behöva komma ännu lite högre...
45x220x3600 kostar 287:- hos Bauhaus. Det x 12 = 3 440:-. Det börjar bli mycket pengar...
Har redan lagt en nätt summa på småreglar och masonit för att förlänga ventilationen mot taket (så att den inte täpps igen när ny isolering läggs in och höjer golvnivån).
Sedan tillkommer även material för spången.
Det var ju isoleringen som var kostnaden egentligen...

Tänker jag fel!?
Alltså...vad är det du vill åstadkomma? Vad är målet? Varför 50 cm isolering på vinden?

Ett alternativ är ju att ha en landgång i mitten som är på nuvarande nivå och är som ett dike i 50 cm isolering. Du kommer inte ut mot takfoten utan att flytta undan isolering, men behöver du nå ditut? Vad vill du med accessen ut mot takfot?
 
P Peter Parker skrev:
Tack för svar!
Hmm kanske pratar vi förbi varandra, kanske är det jag som inte riktigt fattar men...

Idag är golvreglarna 45x160. Alltså 16cm höga. Rätt rejäla doningar och en del av takstolarna.
Om golvnivån ska minst komma upp till den nya önskade isoleringsnivån, låt oss säga 450mm så måste jag spika på reglar som är ännu bredare. T ex Byggmax har inte bredare reglar än 45x170.
Jag behöver 12st.
Dom bör vara ca 4m långa (knappt) för att nå från vägg till vägg (som egentligen är taket).
Bauhaus listar 45x195 och 45x220 men har dom varken hemma där jag bor eller i online. Så, dom verkar vara rätt udda.
220 +160 = 380. Lite lite... skulle kanske behöva komma ännu lite högre...
45x220x3600 kostar 287:- hos Bauhaus. Det x 12 = 3 440:-. Det börjar bli mycket pengar...
Har redan lagt en nätt summa på småreglar och masonit för att förlänga ventilationen mot taket (så att den inte täpps igen när ny isolering läggs in och höjer golvnivån).
Sedan tillkommer även material för spången.
Det var ju isoleringen som var kostnaden egentligen...

Tänker jag fel!?

Det låter som att du ska ha ett helt golv på en ny nivå, ovanför den nya isoleringen. Du behöver ju inte bygga detta med så grova dimensioner. Köp ett knippe 45x120 eller 45x95 och bygg med det. Allra helst bygger du ju bara en landgång att gå på, en vind är inte ett speciellt bra ställe att förvara saker på, speciellt inte efter tilläggsisolering.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att du ska ha ett helt golv på en ny nivå, ovanför den nya isoleringen. Du behöver ju inte bygga detta med så grova dimensioner. Köp ett knippe 45x120 eller 45x95 och bygg med det. Allra helst bygger du ju bara en landgång att gå på, en vind är inte ett speciellt bra ställe att förvara saker på, speciellt inte efter tilläggsisolering.
Nejdå, inte alls ett helt golv. Jag lagrar ingenting där. Så bara en landgång i mitten, men jag kommer att behöva kunna på något sätt att kunna nå även i kanterna då jag har en del el-rörs-kabelkanaler som kommer upp där från olika platser i huset.

Men du tänker att jag bara behöver bygga upp mina golvreglar i mitten där landgången ska vara och inte bygga upp över hela bredden på de befintliga golvreglarna (som ju är en del i takstolarna).
Tja, det såklart... Då går det ju åt mindre virke.
Kanske en stump i mitten och en till på respektive kant. Blir väl i alla fall hälften så mkt virke.
Eller så bygger jag bara upp vid kanterna där jag verkligen behöver, alltså där det går upp kabelrör...
Känns bara lite läskigt att inte kunna inspektera alla delar av vinden...

Men med 45x95, jag får ju sätta två sådana på höjden ovanpå varandra för att nå ens 350 (160 + 95 + 95). Ska jag fästa dom med spikplattor i metall (eller vad det heter)?
Blir det stabilt? Kanske blir det stabilt när jag fäster "landgången" mellan varje regel?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså...vad är det du vill åstadkomma? Vad är målet? Varför 50 cm isolering på vinden?

Ett alternativ är ju att ha en landgång i mitten som är på nuvarande nivå och är som ett dike i 50 cm isolering. Du kommer inte ut mot takfoten utan att flytta undan isolering, men behöver du nå ditut? Vad vill du med accessen ut mot takfot?
Vill såklart åstadkomma att mitt hur drar drar mindre el pga mer isolering på vinden (vindsgolvet). :)
Läste att 50cm isolering är vad som är standard på nya hus.
Men har å andra sidan också läst att på äldre hus så kan man nöja sig med 35-40cm.
Jag har en ångspärr underst så det borde funka med rejält med isolering.

Nja, jag behöver väl inte kunna gå ända ut i takfoten, men det kommer upp rör där som jag vill kunna nå. Så, nära takfoten räcker bra så jag kan sträcka mig efter dom. Tänkte det kunde vara bra att kunna inspektera ventilationen vid takfoten också i framtiden då masonitskivorna som är där och skapar öppningen för ventilationen har ibland bucklat sig sig jag har fått trycka in lite kilar.
 
P Peter Parker skrev:
Vill såklart åstadkomma att mitt hur drar drar mindre el pga mer isolering på vinden (vindsgolvet). :)
Läste att 50cm isolering är vad som är standard på nya hus.
Men har å andra sidan också läst att på äldre hus så kan man nöja sig med 35-40cm.
Jag har en ångspärr underst så det borde funka med rejält med isolering.

Nja, jag behöver väl inte kunna gå ända ut i takfoten, men det kommer upp rör där som jag vill kunna nå. Så, nära takfoten räcker bra så jag kan sträcka mig efter dom. Tänkte det kunde vara bra att kunna inspektera ventilationen vid takfoten också i framtiden då masonitskivorna som är där och skapar öppningen för ventilationen har ibland bucklat sig sig jag har fått trycka in lite kilar.
Om du har 160 mm isolering idag, så tror jag helt ärligt att det kostar mer än det smakar att lägga på ytterligare 350 mm. Som sagt; mycket går ut genom väggarna också. Googla "energimyndigheten hur värmer du upp ditt hus". Väggarna läcker mer än taket, ventilation, golv och källare lika mycket som taket, mest från dörrar och fönster.

Men var och en till sitt. Jag tror som sagt att det kostar mer än det smakar. Att lägga på en del mer och inte göra det till ett helt projekt kan absolut vara värt mödan, men då säger jag; lägg ut så mycket isolering du önskar och strunta i att facka upp det i sektioner. De få gångerna du behöver nå rören du nämner så lyfter du undan isoleringen där och lägger ut en golvspånskiva över två takstolar och promenerar ut. Sedan kan du lägga tillbaka isoleringen ovanpå skivan.
 
Sätt reglarna i balskor så kan du använde mindre dimensioner på reglarna. Eller bara skruva dom nya reglarna i takstolarna.
 
  • Gilla
Idea
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Sätt reglarna i balskor så kan du använde mindre dimensioner på reglarna. Eller bara skruva dom nya reglarna i takstolarna.
Hmm men balkskor är väl tänkta när man sätter en regel tvärs en annan (som bilderna visar)?
Jag måste ju sätta den nya regeln ståendes ovanpå den gamla (som också är ståendes)...
 
  • Illustration av två träreglar förbundna med balksko och en separat balksko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En landgång behöver knappast ha massivt stöd/virke under hela utan du kan sätta klena ben( 2x 3") från takstolen uppåt till ovankant planerad isolering sen en tvärbit (2x3 eller 2x 4") att lägga landgången på och bygga en gång av enkelt virke(råspont) tvärs takstolen
 
F fribygg skrev:
En landgång behöver knappast ha massivt stöd/virke under hela utan du kan sätta klena ben( 2x 3") från takstolen uppåt till ovankant planerad isolering sen en tvärbit (2x3 eller 2x 4") att lägga landgången på och bygga en gång av enkelt virke(råspont) tvärs takstolen
Du tänker alltså att jag ska bygga uppåt med regel 45X70 som man istället sätter på höjden som stöttepelare lite här och där på golvreglarna?
Och sedan lägger jag råspont på toppen. En pelare/regel-på-höjden per planka antar jag.

Men hur ska jag fästa stöttepelarna i golvregeln?
På ovansidan av golvregeln?
Eller på sidan av golvregeln (då hamnar den inne i isoleringen och det är väl inte 100)?

Om på ovansidan av golvregeln, ska jag snedskruva fast den? Håller det!?
Eller med något slags fäste?
Eller...?
 
P Peter Parker skrev:
Du tänker alltså att jag ska bygga uppåt med regel 45X70 som man istället sätter på höjden som stöttepelare lite här och där på golvreglarna?
Och sedan lägger jag råspont på toppen. En pelare/regel-på-höjden per planka antar jag.

Men hur ska jag fästa stöttepelarna i golvregeln?
På ovansidan av golvregeln?
Eller på sidan av golvregeln (då hamnar den inne i isoleringen och det är väl inte 100)?

Om på ovansidan av golvregeln, ska jag snedskruva fast den? Håller det!?
Eller med något slags fäste?
Eller...?
Har du tittat på hur hur din isoleringstillverkare eller bygghandlare rekomenderar dig att isolera och bygga landgång på vinden?

BYGGMAX brukar ha lätta instruktioner avpassade för nybörjare, du kanske skulle ta och kika där. Om du har tur har de en instruktionsfilm, matriallista och beskrivning vilka skruv/spik och verktyg du ska använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.