Vad kostar det att lägga in plastmatta eller våtrumstapet i badrummet? Vi går igenom kostnadsposterna, vad som styr priset och ger ett konkret exempel på vad det kostar idag.

Du kan läsa artikeln här: Pris plastmatta eller våtrumstapet badrum
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alltså Jag fattar inte varför man ska lägga in plastmatta istället för klinker som ju inte kostar mera idag.
Vem är så dum som lägger in plastmatta? Det är ju så B jämfört med klinker
 
  • Haha
andthe och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Alltså Jag fattar inte varför man ska lägga in plastmatta istället för klinker som ju inte kostar mera idag.
Vem är så dum som lägger in plastmatta? Det är ju så B jämfört med klinker
Lättstädat och inga fogar som blir fula efter några år är en ganska bra anledning tycker jag.

Mjukare än klinker och kakel så blir inte lika slamrigt när ungarna går loss med en tom schampoflaska :)
 
  • Gilla
SvanteC och 8 till
  • Laddar…
Det bör vara mycket dyrare med klinker eftersom då måste ett tätskikt finnas under klinkern?
Om jag fattat det rätt är mattan tätskikt?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Det ställs klart högre krav på väggen med klinkers. Plastmatta ser jag som ett lämpligare material i ett trähus, vilket majoriteten av husen är i sverige.

Jag ser det som lite komiskt att det förutsätts att man ska anlita någon för allt i en artikel på byggahus. Att branschen hela tiden får framföra sin syn på ”behörighet” ser jag inte heller som oproblematiskt.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Det blir ju också enklare att inspektera tätskiktet...

Jag själv håller på att renovera en tvättstuga med dusch och ska ha plastmatta på golvet och kakel på väggen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Lättstädat och inga fogar som blir fula efter några år är en ganska bra anledning tycker jag.

Mjukare än klinker och kakel så blir inte lika slamrigt när ungarna går loss med en tom schampoflaska :)
Lutar själv åt plastmatta när vi ska renovera vårt ena badrum i framtiden. Klinkers är kallt som f*n att gå på, och plastmatta är oerhört lättstädat. Tycker det kan se minst lika snyggt och fräscht ut med plastmatta i badrum som klinkers. Det viktigaste är att det är tätt och rätt gjort.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vad kostar det att lägga in plastmatta eller våtrumstapet i badrummet? Vi går igenom kostnadsposterna, vad som styr priset och ger ett konkret exempel på vad det kostar idag.

Du kan läsa artikeln här: Pris plastmatta eller våtrumstapet badrum
Jag ska flytta in i ett hus där badrummet renoverades av våtrumsbehöriga hantverkare för några år sedan. Våtrumsmattan är helt ok men väggarna skulle jag helst fräscha upp så billigt som möjligt.

Kan och får man måla över med våtrumsfärg eller sätta en ny våtrumstapet direkt på en befintlig våtrumstapet som är ca fem år gammal?
 
E El oso skrev:
Alltså Jag fattar inte varför man ska lägga in plastmatta istället för klinker som ju inte kostar mera idag.
Vem är så dum som lägger in plastmatta? Det är ju så B jämfört med klinker
Jag skulle ställa frågan lite omvänt.
Vem är så dum att dom lägger in klinker ist för plastmatta, speciellt om man upplevt klinker tidigare.

Jag kan förstå att man lägger klinker om man vill ha ett speciellt utseende.
Men gå på "billigt" så är det helt bortkastat, böttre med plastmatta mer clean och lättstädat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P pappafar skrev:
Jag ska flytta in i ett hus där badrummet renoverades av våtrumsbehöriga hantverkare för några år sedan. Våtrumsmattan är helt ok men väggarna skulle jag helst fräscha upp så billigt som möjligt.

Kan och får man måla över med våtrumsfärg eller sätta en ny våtrumstapet direkt på en befintlig våtrumstapet som är ca fem år gammal?
Man får måla över en våtrumstapet men det går inte alltid.
Man får inte sätta en våtrumstapet ovanpå en annan våtrumstapet.

Det finns flera trådar som handlar om att måla våtrumstapeter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Träkyrka Träkyrka skrev:
Lutar själv åt plastmatta när vi ska renovera vårt ena badrum i framtiden. Klinkers är kallt som f*n att gå på, och plastmatta är oerhört lättstädat. Tycker det kan se minst lika snyggt och fräscht ut med plastmatta i badrum som klinkers. Det viktigaste är att det är tätt och rätt gjort.
Vi satte kakel på väggen och plastmatta på golvet, är väldigt nöjda. En mjukare, varmare känsla att gå på och som sagt lättstädat och inga smutsiga fogar på golvet.
 
Träkyrka Träkyrka skrev:
Lutar själv åt plastmatta när vi ska renovera vårt ena badrum i framtiden. Klinkers är kallt som f*n att gå på, och plastmatta är oerhört lättstädat. Tycker det kan se minst lika snyggt och fräscht ut med plastmatta i badrum som klinkers. Det viktigaste är att det är tätt och rätt gjort.
Har nyligen renoverat tvättstugan, 8 m2, i vårt 70-tals hus. Våtrumsmatta, ny golvbrunn och nytt separat avlopp för tvättho. Ny våtrumsvägg på två väggar, i våtrumszon. 33.000 efter ROT.
Fixade själva "fondtapet" på övriga väggar, samt satte in duschhörna, blandare och nya vattenledningar och skåpinredning.

Är väldigt nöjda med ett fräscht och lättstädat golv som är skönt att gå på! Och man har koll på tätskiktet!

Nästa år planerar vi göra om badrummet. Blir troligen våtrumsmatta på golvet och kakel på väggarna, byte av golvbrunn. Sätter nog in ny inredning själva.

Tycker fö att det är lite lustigt med denna utbredda vurm för klinker/sten på golvet i badrum.
Håller iofs med om att det kan se väldigt snyggt ut, men om det nu är så att fantastiskt skönt att gå på borde man även se klinker i både sovrum och vardagsrum! Hur ofta ser man det?? 😀😀
 
Vi har våtrumsmatta/tapet i badrummet. Från 80-talet, så de har nog gjort sitt även om det fortfarande ser hyggligt bra ut.

Och när vi gör om badrummet blir det matta/tapet igen men med lite mer än enkelgips i väggarna som det är i nuläget.

Tanken är dessutom att göra så mycket som möjligt själv, förutom mattläggningen, el och rör/avloppsbrunn, men vi får se hur det blir med det.

Svårigheten, som jag ser det, är att bestämma färg/mönster på matta/tapet. Det finns rätt mycket fint att välja på.

Kakel/klinker är inget alternativ för oss.
 
Jag fattar inte hantverkares arbetskostnader. En snickare tar 450 - 650 kr i timmen.

Med arbetskostnader på 40 000 kr så skulle detta alltså ta två hela arbetsveckor att renovera?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi har renoverat våra två badrum de senaste tio åren och har våtrumsmatta på golv och vägg i båda.
Funderingar på kakel har kommit upp men plastmatta känns som bästa valet.

Det jag uppskattar är att golvet är lite mjukare och om man tappar mobilen medan man gör något viktigt på toastolen så känns det mindre oroligt vad gäller skador.

I vårt fritidshus tänker jag att vi nog renoverar om några år och jag tänker mig våtrumsmatta även då.
Men två bekanta har sagt -att eftersom vi tänker oss hyra ut så småningom- att då "måste vi sätta kakel, för annars ser det för billigt ut". Ungefär som att tyskar och stockholmare förväntar sig kakel.
Och jag som avskyr att få alternativ till det beslut jag vill ta. Men jag kan inte se oss sätta kakel. Jag menar, ett charmigt hus med öppen spis och trädgård med 10 minuters promenad till havet... Om kakel fäller avgörandet då vill jag inte ha dem som gäster ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.