olebull skrev:
Nja.
Jag visste ju kvadratmeterpriset och hur mycket det skulle kosta men då jag inte har någon uppfattning om hur lång tid arbetet tar så går det ju inte att bedöma timkostnaden på förhand.
Hade det tagit åtta timmar hade jag inte reagerat.

Skit samma. Bara att tömma den bittra kalken och betala,
Som jag skrev innan...

Hade du ställt upp och betalat 260:- per kvm om det hade tagit dubbelt så lång tid.

Tror knappast det va...;)

Då ska man inte gnälla heller...

Fördelen med fast pris för kunden är att man vet vad det kostar innan arbetet utförs.

Hade du nu valt att ta hantverkaren på löpande och det hade visat sig vara komplikationer som gjorde att timmarna rusade iväg kunde det blivit dyrare för dig i slutänden och då hade ju det inte varit någon höjdare heller...
Nu var det hantverkaren som tog risken när han lämnade ett fast pris och i detta fallet hade han flyt och det gick smidigt, men nästa arbete går på helt andra hållet.
Alltid trist för dem där det flyter på och går snabbt och smidigt, men nästa gång kanske det blir på andra hållet...

Som sagt... inte lönt att gråta utan bara försöka se hur det fungerar och att ni ju faktiskt var överens om priset innan arbetet utfördes...
Det har ingenting med timpengar att göra utan ett pris för en tjänst.
 
Tycker det verkar billigt jag. Badrum ska ju vara dyrt ;)

Köpte nyss lite vvs till handdukstorkar....-> 6 papp :eek:
 
olebull skrev:
väggmatta+bård kostar 3500 kr exl material.
Pris per kvm 130 kr + 75kr/m för bård
21 kvm väggmatta + 11 m bård.
Var glad, du fick ju trots allt 55 spänn i rabatt...
 
Bor han i din garderob ? ;-) Eller gick det lite tid till att ta sig dit han skulle och tillbaks, kanske några minuter att lassa in grejerna i bilen också,
Lägg på 2 timmar, och så räknar han väl med en liten buffert, för eventuella garantier,
å sen var det inte fyra timmar kvar på den dagen att dra in mer pengar på,,
 
Ibland undrar man om kunderna har fäst ett tidtagarur i ytterdörren som klockar när hantverkaren kommer och går och sen allt annat som hör ihop med utförandet av arbetet ska bara ingå...:rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ibland undrar man om kunderna har fäst ett tidtagarur i ytterdörren som klockar när hantverkaren kommer och går och sen allt annat som hör ihop med utförandet av arbetet ska bara ingå...:rolleyes:
Jag hade en gång en hantverkare som jag var tvungen att göra så med. Han kom och gick 3 gånger om dagen och när första fakturan kom så fick vi oss en chock. Men under andra hälften av arbetet så såg vi alltid till att vara hemma så vi kunde ha något att kontra med när fakturan kom. Och det visade sig att han tillbringade mera tid till att vara ute och "hämta materiel" än att vara hemma. Ibland var det uppenbart att han hade smitit emellan med extrajobb och ändå dragit till med en saftig debitering hos oss den dagen. Han hade en förmåga att "jämna ut timmarna" så att säga. Han försökte lugnt lägga på ca 10 timmar i ren sköndebitering + avrundning.

Så när den andra fakturan kom så satte vi hårt mot hårt och han gick med på att dra av ca 10 timmar. Kommer aldrig att anlita denne man igen. Debitering ska ske hederligt. Annars ilsknar jag till. Detta var en rörkrökare.

Har haft snickare hemma vid ett antal tillfällen och dessa upplever jag som mkt mera seriösa.

De kommer 07:20, fikar 10 min fm och 10 min em sticker prick 16:00. Har lunch 30 minuter. Debiterade 8 timmar/dag och 10 % entreprenörsarvode på allt de hämtade. Så ska det vara!
 
pernolf skrev:
Om du själv åker till jobbet och gör färdigt dagens uppgifter på 4 timmar, inte åker du väl hem och begär lön för 8timmar?
Nej, jag surfar in på Byggahus. :D
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ibland undrar man om kunderna har fäst ett tidtagarur i ytterdörren som klockar när hantverkaren kommer och går och sen allt annat som hör ihop med utförandet av arbetet ska bara ingå...:rolleyes:
Det hände mig en gång på ett extra jobb,efteråt så förstår jag varför kunden inte ville ge ut nyckel utan han kom hem och öppnade för han ville kolla hur lång tid jobbet tog. Jag gav honom ett fast pris för kakling av ett badrum och sen när jag skulle ta betalt så sa han till mig att det var dålig stil att jag tog 311:- i tim. svart. Va bra att du räknade ut det åt mig sa jag, för det hade jag ingen aning om när jag gav dig priset dit pucko.
 
kakelmannen skrev:
Det hände mig en gång på ett extra jobb,efteråt så förstår jag varför kunden inte ville ge ut nyckel utan han kom hem och öppnade för han ville kolla hur lång tid jobbet tog. Jag gav honom ett fast pris för kakling av ett badrum och sen när jag skulle ta betalt så sa han till mig att det var dålig stil att jag tog 311:- i tim. svart. Va bra att du räknade ut det åt mig sa jag, för det hade jag ingen aning om när jag gav dig priset dit pucko.
Kan bara hålla med dig...man blir bara trött på sånt...

Hade det strulat och det hade saknats plattor och du fått köra dit en extradag för att kakla det sista så hade han nog knappast velat betala mer för det heller...

Folk verkar inte förstå vitsen med fastpris...:(
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med dig...man blir bara trött på sånt...

Hade det strulat och det hade saknats plattor och du fått köra dit en extradag för att kakla det sista så hade han nog knappast velat betala mer för det heller...

Folk verkar inte förstå vitsen med fastpris...:(
Ja ska de ändå vara hemma och räkna timmar så borde det vara idealiskt med löpande räkning för vem vill maska om man är övervakad samt det blir nog mer kvalitet på jobben om man slipper stressa för att det ska gå ihop.
 
kakelmannen skrev:
Ja ska de ändå vara hemma och räkna timmar så borde det vara idealiskt med löpande räkning för vem vill maska om man är övervakad samt det blir nog mer kvalitet på jobben om man slipper stressa för att det ska gå ihop.
Javisst...

Och sen missar de en sak i det hela...

Antingen måste de ta ut tjänstledigt, komptimmar eller semester...
Indirekt är ju inte det gratis i heller...:rolleyes:
 
Myntet har två sidor allt som oftast ;)
 
Om mattläggningen tog 4 timmar så tycker jag att man också ska ta hänsyn till att det inte ens är en hel arbetsdag som arbetet gäller och att mattläggaren också säkert haft mer tid som han/hon har lagt ner på att ta med sig verktyg, bil och resetimmar. Kanske mattläggaren också har varit på plats innan och tittat innan han har lagt mattan... och det är ju också för mattläggaren en arbetstid...
 
Kvadratmeterpris mattläggning arbete


Om mattläggningen tog 4 timmar så tycker jag att man också ska ta hänsyn till att det inte ens är en hel arbetsdag som arbetet gäller och att mattläggaren också säkert haft mer tid som han/hon har lagt ner på att ta med sig verktyg, bil och resetimmar. Kanske mattläggaren också har varit på plats innan och tittat innan han har lagt mattan... och det är ju också för mattläggaren en arbetstid...​
 
olebull skrev:
Hallå.

Vad är ett rimligt pris för mattläggning i våtrum per kvadratmeter ?

Jag fick just räkningen från mattläggaren.

väggmatta+bård kostar 3500 kr exl material.
Pris per kvm 130 kr + 75kr/m för bård
21 kvm väggmatta + 11 m bård.

Eftersom arbetet tog ca 4 timmar innebär det en timpeng på 875 kr + moms

Det verkar ju helt orimligt, eller ????

Vad var det mer som du inte skrivit?
Hämtade han mattan? Spacklade och monterade mattan på samma dag? Fick du ett pris på hela arbetet inkl material innan han började? Har du frågat flera mattläggare innan du bestämde dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.