Hallå.

Vad är ett rimligt pris för mattläggning i våtrum per kvadratmeter ?

Jag fick just räkningen från mattläggaren.

väggmatta+bård kostar 3500 kr exl material.
Pris per kvm 130 kr + 75kr/m för bård
21 kvm väggmatta + 11 m bård.

Eftersom arbetet tog ca 4 timmar innebär det en timpeng på 875 kr + moms

Det verkar ju helt orimligt, eller ????
 
olebull skrev:
Hallå.

Vad är ett rimligt pris för mattläggning i våtrum per kvadratmeter ?

Jag fick just räkningen från mattläggaren.

väggmatta+bård kostar 3500 kr exl material.
Pris per kvm 130 kr + 75kr/m för bård
21 kvm väggmatta + 11 m bård.

Eftersom arbetet tog ca 4 timmar innebär det en timpeng på 875 kr + moms

Det verkar ju helt orimligt, eller ????
Jo men du fick ju en fin matta inlagd. Hade du gått till advokaten i fyra timmar så skulle du inte få någonting förutom en saftig räkning:D
 
Jag tolkar det som att jag är utsatt för ocker
 
Om nu arbetet utfördes vitt vilket jag utgår ifrån så lär väl fakturan vara specificerad på antal timmar, bilresa, övrigt matrial som ex.vis lim, spackel, svetstråd mm.

Ok. så väggmattan + bården lades på en gång?

Hos mig så spacklades själva kanten upptill på väggmattan ut så att övergången mellan bård och matta blev jämn, alltså väggmatta ena dan, bården nästa dag.

Du kan väl utnyttja rotavdraget så får du ju tillbaks 1750 rikxdaler ;)
 
Svårt att säga eftersom det inte framgår vad ert avtal säger...

Hade du mattläggaren på löpande eller hade ni kommit överens om ett fast pris på den summan du beskriver...

Är det de senaste så har du väl ingen anledning att vara kinkig eftersom du då varit beredd på kostnaden...

Att du sen tycker det blir en hög timpeng är ju ganska ointressant eftersom du nog inte reagerat om jobbet skulle tagit längre tid och du då ändå inte behövt betala mer...

Så är det ju med fast pris...

Lika för alla parter...ena gången till fördel för kunden och den andra för hantverkaren...
 
Hantverkaren borde rimligtvis ha koll på hur lång tid jobbet skulle ta, 875kr är inte rimligt, det håller jag med om.
men, låga räntor, ROT-avdrag, ivriga husägare driver väl upp priserna.

Om du själv åker till jobbet och gör färdigt dagens uppgifter på 4 timmar, inte åker du väl hem och begär lön för 8timmar?
Det är väl en normal veckolön för en vanlig arbetare efter att skatten är betald?
 
Nja.
Jag visste ju kvadratmeterpriset och hur mycket det skulle kosta men då jag inte har någon uppfattning om hur lång tid arbetet tar så går det ju inte att bedöma timkostnaden på förhand.
Hade det tagit åtta timmar hade jag inte reagerat.

Skit samma. Bara att tömma den bittra kalken och betala,
 
olebull skrev:
Hallå.

Vad är ett rimligt pris för mattläggning i våtrum per kvadratmeter ?

Jag fick just räkningen från mattläggaren.

väggmatta+bård kostar 3500 kr exl material.
Pris per kvm 130 kr + 75kr/m för bård
21 kvm väggmatta + 11 m bård.

Eftersom arbetet tog ca 4 timmar innebär det en timpeng på 875 kr + moms

Det verkar ju helt orimligt, eller ????
De framgår lite dåligt ifall detta är ett jobb du i förväg fått fast pris på eller ej? Om du hade fått veta att det kommer kosta 130kr / kvadrat innan så borde du väl blivit upprörd innan de utförde jobbet (alltså inte valt dom utan tagit pris från fler), inte efter de gjort jobbet på 4 timmar...

Eller gjorde de jobbet löpande och de står på räkningen arbetstid: 4tim?

Om du har klockat han till 4tim så tog de säkert 6tim i verkligheten.
 
olebull skrev:
Nja.
Jag visste ju kvadratmeterpriset och hur mycket det skulle kosta men då jag inte har någon uppfattning om hur lång tid arbetet tar så går det ju inte att bedöma timkostnaden på förhand.
Hade det tagit åtta timmar hade jag inte reagerat.

Skit samma. Bara att tömma den bittra kalken och betala,
Eh.. såg inte detta inlägg först..

Så du menar alltså att du inte är upprörd över att hantverkaren är dyr.. utan du är upprörd över att han är FÖR SNABB?..

Ehhh.. *dunkar huvudet i skrivbordet*
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nä alltså.
Hah borde ju ha koll på hur lång tid arbetet tar och ta betalt därefter.
Han kan ju knappast ha trott att arbetet skulle gå på åtta timmar.


Skit samma.

Vad jag vill veta är om någon vet vad mattläggare brukar ta per kvadratmeter i badrum.
 
C
200:-/m2 i Sundsvall fick jag pris på "vitt".
 
fast å andra sidan så är väl 130kr per kvadrat rätt bra pris...
 
Om du fått ett pris på 130 kr/kvm, så är det en form av fast pris. Alla varianter på fast pris innehåller en "riskpremie". Hantverkaren kan troligen inte veta i förväg om just ditt jobb går på idealtiden eller om det dyker upp strul, extra spackling, konstiga sneda hörn som kräver lite extra tankemöda osv.
 
Då är det väl alltid att rekommendera att köra på löpande räkning om man är intresserad av bra "finish"?

Mvh
 
tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.