Status
Tråden går ej att kommentera.
Kalleman skrev:
Vad jag reagerar på i denna tråden är inte att folk anlitar människor från andra länder än Sverige, det rör mig inte ryggen var folk kommer ifrån. Vad jag reagerar på är tonen i diskussionen och på vilket sätt man pratar om dessa arbetare. Öppningsinlägget satta kanske tonen med att prata om "era" polacker, balter, osv, och att det skulle vara ett problem att polackerna får det bättre eftersom det innebär högre timpriser här i Sverige. Man pratar om dessa arbetare med deras nationalitet som enda epitet som om detta är det enda viktiga och det som bestämmer deras egenskaper och hantverksskicklighet.

Sedan försvarar man sig med att de är så "tacksamma" för att få jobba, som om man bedriver någon form av välgörenhet, samtidigt som man betalar en fjärdedel av priset man skulle betalat en svensk hantverkare.

Sedan att det ens tillåts en sådan här tråd om brottsliga handlingar så pass länge på detta forum där trådar annars stängs till höger och vänster är förvånansvärt.

Edit: Jag tar tillbaka det sista, det är nog inte så förvånasvärt, eftersom merparten av sveriges villaägare verkar göra sig skyldiga till detta tydligen så kanske det inte ens uppfattas som brottsligt längre.

Edit2: Läste precis admins blogg om att de tillåter denna typ av diskussioner...

Håller med till fullo.
Min första reaktion när jag läste denna tråd var just attityden trådskrivaren hade till arbetskraft från utlandet.
Jag hade också skrivit inlägg som tyvärr blev borttagna där jag också ifrågasatte att man ens kunde diskutera detta helt öppet, då det faktiskt är olagligt.

Svar till Wizeguy:
Ja, jag är i byggsvängen. Är inte byggare men skulle aldrig handla material på lågprisvaruhusen då kvaliten är långt ifrån samma som på brädgårdarna.
Sen var det ju inte vart jag handlade mina julklappar ifrån, Sverige eller från andra länder, utan tråden handlade om svart arbetskraft och arbetskraft ifrån baltländerna.
 
Ja betalade 22.50kr/ dag för bulgariska murputssnickvvsmålare
 
Jesca_j skrev:
Tycker du att den snickaren tjänar bättre om han jobbar hemma i Polen för 5000:- i månaden? Att jämföra med slaveri är bara löjligt, även om de tjänar dåligt med svenska mått så har de högre lön än de många gånger skulle haft i sina hemländer.

Jag har bekanta som lejt in Lituer svart för diverse gårdsarbeten under flera somrar och dessa har jobbat för 40-50:- i timmen och varit jättenöjda och tacksamma, då detta är betydligt mer än vad han tjänar hemma i Litauen på bilverkstaden han jobbade på.
Hans fru som jobbade som lärarinna i Litauen fick också hjälpa till på gården för samma lön och även hon var jättenöjd. (De hade fri mat och bostad utöver lönen).
Fick dom löneavdrag om dom hade smör på brödet? Förr kallades sådana arbetare för statare.
 
timujin skrev:
Fick dom löneavdrag om dom hade smör på brödet? Förr kallades sådana arbetare för statare.
För vad? För lagbrottet, den låga lönen eller att det var utländsk arbetskraft? Jag förutsätter att vi pratar om ett visst mått av frivillighet här, i motsats till andra branscher där barn och kvinnor hålls fängslade för att utföra ett arbete.
 
gravedigger skrev:
För vad? För lagbrottet, den låga lönen eller att det var utländsk arbetskraft? Jag förutsätter att vi pratar om ett visst mått av frivillighet här, i motsats till andra branscher där barn och kvinnor hålls fängslade för att utföra ett arbete.

Lön?! kallar du det för lön! Vem har sagt något om tvång och fängelse?
Man kan ju inte bli annat än häpen över folks låga människosyn. För det är va det handlar om.
 
Då är jag med. Det är alltså lönenivån som gör dig upprörd. Vad anser du är en rimlig lönenivå givet omständigheterna?
 
Har alla (nästan alla) i forumet missat alla skriverier om utnyttjandet av folk från andra länder? Eller bryr ni er överhuvudtaget inte? Bara man får det så billigt som möjligt själv, sen om man utnyttjar någon det skit samma.
 
100kr/h minst...men det betalas ju minus mat sovplats lån av regnkläder verktyg och en klapp på axeln å vipps! Så är ni nere i 40
kr/h
 
Hemmakatten
Detta ämne har diskuterats tillräckligt och börjar spåra ur. Stänger därför tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.