Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad betalar ni för era polacker, balter eller vad ni nu använder för svart arbetskraft?

Verkar som timpriserna går upp i takt med att åtminstone polackerna får det bättre.
 
i våras när vi renoverade betalade jag 75:- / snickare 80:- /målare hade tur och fick en riktigt grym snickare en okej tillsammans var det ett bra team. Fick hålla lite koll på timmarna bara dom ville gärna debitera fullt de dagar vi slutade tidigare och bowlade / krogrunda / fiske m.m nu fick dom iofs det efter som dom gjorde riktigt bra jobb. Har svårt leja en "svensk" som gärna vill ha 150 - 200:- "svart" och tar dubbel tid. Tog dock in "svensk" el + vvs på dom bitarna känns det bra att ha någon som följer svensk standard även om den polske snickaren hade en hel del vettiga ideer även när det gäller elen.
 
Surfade runt på nätet och hittade detta forum. Blir lite undrande över vissa inlägg, speciellt detta. Det skrivs helt öppet om hur man anlitar svart arbetskraft och hur mycket det kostar. Helt otroligt vilken liten moral det verkar finnas bland folk. Det är i princip slavarbete det ni sysslar med. Hur kan dom som har detta forum tillåta dessa inlägg?
 
När jag bytte puts fasaden betalade jag 65 kr/timme. De var 2 effektiva gubbar som jobbade 0635 - 1200, 1230 - 1830 Torsdag-lördag, söndag VILA, måndag-onsdag.

9.500 men gav 10.000 jämt. De blev jätteglada att få 500 i dricks... De var otroligt duktiga också... Erbjuder de och visar referenser på andra hus/ägare så varför inte.

dompan, om du sökte polsk arbetskraft och fick träff här, har du ej låg moral själv?
 
dompan, vilken del var det som fick dig att höja på ögonbrynen egentligen...? Att det var svart arbetskraft eller polsk arbetskraft? Eller var det att Snurre frågade öppet om vad utländsk arbetskraft kostar?

Om du t.ex skulle hjälpa din granne att byta till vinterdäck och få någon krona eller en pava whisky som tack för hjälpen så är det också "svartjobb". Vad är skillnaden? Att man känner grannen men inte polacken?
 
Svar till coleman:

Jag var inte ute efter polsk arbetskraft, utan surfade bara runt på nätet och hittade detta forum.


Svar till it.snubben:

Det var formuleringen "snurre" hade om svart arbetskraft. Precis som om alla använder svartarbetare.
Vilket inte stämmer. Din jämförelse med att anlita en som jobbar svart med att hjälpa grannen är bara löjlig.
Tjänster och gentjänster gör väl alla. Men att utnyttja någon för 65:-/tim är lågt. Det är att utnyttja någon som inte har tillgång det sociala skyddsnät vi andra har som jobbar vitt. Skulle ni själva vilja jobba för 10.000:-/mån
och inte få pension, försäkringar, semesterlön mm? Tror inte det.

Verkar som om jag har trampat många på tårna genom att efterfråga var moralen tagit vägen.
 
Jag tycker att man hycklar mer om man hela tiden skall låtsas som det regnar när den här frågan kommer på tal. När det kostar runt 450kr/timme för svensk vit arbetskraft, som inte har tid att göra jobb för det priset förrän nästa år, så är det mycket frestande att få det gjort på en gång för 75kr/timme.

Istället för att betala 35.000kr och få huset målat nästa sommar, så betalar man 8000kr och får det gjort i år. Etik och moral i all ära, men vad skall man göra då?
 
dompan skrev:
Svar till coleman:

Jag var inte ute efter polsk arbetskraft, utan surfade bara runt på nätet och hittade detta forum.


Svar till it.snubben:

Det var formuleringen "snurre" hade om svart arbetskraft. Precis som om alla använder svartarbetare.
Vilket inte stämmer. Din jämförelse med att anlita en som jobbar svart med att hjälpa grannen är bara löjlig.
Tjänster och gentjänster gör väl alla. Men att utnyttja någon för 65:-/tim är lågt. Det är att utnyttja någon som inte har tillgång det sociala skyddsnät vi andra har som jobbar vitt. Skulle ni själva vilja jobba för 10.000:-/mån
och inte få pension, försäkringar, semesterlön mm? Tror inte det.

Verkar som om jag har trampat många på tårna genom att efterfråga var moralen tagit vägen.
Tycker du att den snickaren tjänar bättre om han jobbar hemma i Polen för 5000:- i månaden? Att jämföra med slaveri är bara löjligt, även om de tjänar dåligt med svenska mått så har de högre lön än de många gånger skulle haft i sina hemländer.

Jag har bekanta som lejt in Lituer svart för diverse gårdsarbeten under flera somrar och dessa har jobbat för 40-50:- i timmen och varit jättenöjda och tacksamma, då detta är betydligt mer än vad han tjänar hemma i Litauen på bilverkstaden han jobbade på.
Hans fru som jobbade som lärarinna i Litauen fick också hjälpa till på gården för samma lön och även hon var jättenöjd. (De hade fri mat och bostad utöver lönen).
 
Jag har inte ens nämnt att detta specifikt skulle röra letter elller polacker.


Svar till swetrot:

Jag tycker inte att jag låtsas att det "regnar" när detta kommer på tal. Det är ju därför jag tog upp det i detta forum.
Är det inte så att dom som skriver här egentligen har lite dåligt samvete?
Så vanligt som det verkar att anlita svart arbetskraft, med pengar som försvinner ut ur landet, undrar man ju hur välfärden ser ut om 10-20 år?
 
Snailman
jag tror att det sker en utjämning i värden, och den behöver inte nödvändigtvis ske neråt, det var ju nyligen poppis att handla billigt i polen och nu har en hel del priser höjts, polackerna kommer snart att tjäna mera och ställa högre krav, alltså bli mer jämlika med oss, de kommer att utbilda sig osv, de kommer oxå att ställa krav på pension osv, så var den saken kirrad:D och det här sprider sig i värden.

Om man tror att man bor i nån sorts skyddad verkstad, så är man illa ute...

Det är ju lite svårt att bli upprörd över svartarbete, det verkar ju som om halva regeringen, har handlat upp svart arbetskraft...
 
Oj då! Detta ämne väckte visst starka känslor! Moral kan man ju alltid diskutera. Att använda sig av svart arbetskraft är ju enligt lag förbjudet oavsett om det gäller svensk, polsk litauisk eller vilken nationalitet som helst.
Men vad gör man när det i stort sett är omöjligt att få tag på vit arbetskraft? Försöker man och i bästa fall får tag på någon svensk arbetskraft så är dessa ofta ändå ointresserade av att göra ett vitt arbete. Många gånger får man endast hutlösa offerter och då i form av svart betalning i alla fall. Det finns för tillfället så pass mycket arbete att hantverkarna kan välja och vraka utan att behöva tänka på morgondagen. Naturligtvis gäller detta inte alla men åtminstone jag upplever det som mycket svårt att få tag på någon överhuvudtaget.
För tillfället så kommer privatpersoner sist i näringskedjan då hantverkarna nästan uteslutande väljer storkunderna i första hand. Blir man inte utskrattad när man ringer efter hantverkare så får man oftast beskedet att man får vänta sex månader, sedan glöms man bort eller att återkomma längre fram för att det är fullbokat.
Då är det många som vänder sig till utländsk arbetskraft och som oftast får bra mycket högre lön än vad de får i sina hemländer.

Dompan nämner slavarbete och det håller inte jag med om! Kanske McDonalds, Burger King eller Max som betalar sina städare 32:-/h kan anklagas men åtminstone de som jag känner till har haft en månadslön på 14-15000:- med mat och logi inkluderat. Hur många i Sverige har detta över när alla utgifter är betalda?

Jag uppmanar ingen att bryta mot svensk lag men för många kan valet vara svårt!
 
Ok, det kanske var dumt att använda slavarbete som bedömning på dom som anlitar hantverkare för 65:-/tim.
Du nämner att om man anlitar någon för 32:-/tim så är det "kanske" på gränsen. Men jesca_i kände någon som hade "utnyttjat" någon för 40:-/tim. Kan det räknas som "lite" slavarbete?
Bara för att du känner tiill några som har 14.000-15.000:- i månaden betyder inte det att alla har det.
Det finns en stor marknad av utnyttjande bland hantverkare från öststaterna. Såg du reportaget på tv om hantverkarna som bodde i mögliga , skitiga lokaler? Detta problem är mycket mer satt i system än vad många tror. Är det inte lite fegt och blunda för det än att bara prata om hur billigt det blir?
 
dompan: Du drar upp exempel där det är stora företag som använder sig av svart arbetskraft och låter de sova i lokalerna som de håller på och renoverar (var väl stureplan som de gjorde reportage om).
Men som normal svensk som behöver få något gjort hemma så är det ofta omöjligt att få tag på dessa firmor då är upptagna med att bygga nåt hotell med 1000 rum eller dylikt.
jesca_j: har då inte utnyttjat någon vad jag ser, det var 40-50kr PLUS LOGI OCH MAT!

dompan: När du skall citera är det viktigt att citera allt och inte personligt utvalda stycken. ;)
 
Jag raderade det här ämnet igår, men lägger tillbaka det igen med vissa modifieringar. Jag vill att vi håller oss till ämnet, dvs priser på utländsk arbetskraft. Vill ni diskutera om det är moraliskt försvarbart eller inte föreslår jag att ni startar en ny tråd där det kan diskuteras separat.
 
Jag tycker att 50kr i timme ÄR slaveri.
100kr/timme är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.