A Aunty skrev:
dock vill jag ändå att du ska ta med dig att cellplast är långt i från gott skydd mot väta, framför allt i en tunnputs konstruktion.
Generellt är det ju tjockputs som suger vatten medan tunnputs inte gör det iom tunnputsen har en massa tillsatser/plaster i sig så de är betydligt tätare (det är därför det är mer frostsprängningar i tjockputs än tunnputs).

För återgå till frågan dock. 2mm kornstorlek ger inte en speciellt slät yta. Vi har 1.5mm STO Lotusan och den har struktur i sig. Har du jämfört med 1.0 och 1.5mm?

Vi putsade för fem år sen och då fick vi offerter på fasaden som varierade mellan 250-1600:-/kvm inkl material. Priserna var från helsvenska firmor (även om det inte säger så mycket iom många firmor verkar hyra in utländsk arbetskraft till många arbetsmoment). I nuläget skulle jag säga att priset du fått är fullt rimligt.
 
A
B Byggmarodören skrev:
Generellt är det ju tjockputs som suger vatten medan tunnputs inte gör det iom tunnputsen har en massa tillsatser/plaster i sig så de är betydligt tätare (det är därför det är mer frostsprängningar i tjockputs än tunnputs).

För återgå till frågan dock. 2mm kornstorlek ger inte en speciellt slät yta. Vi har 1.5mm STO Lotusan och den har struktur i sig. Har du jämfört med 1.0 och 1.5mm?

Vi putsade för fem år sen och då fick vi offerter på fasaden som varierade mellan 250-1600:-/kvm inkl material. Priserna var från helsvenska firmor (även om det inte säger så mycket iom många firmor verkar hyra in utländsk arbetskraft till många arbetsmoment). I nuläget skulle jag säga att priset du fått är fullt rimligt.
menar du att tunnputs är en säkrare fuktkonstruktion än tjockputs?
 
N
A Aunty skrev:
menar du att tunnputs är en säkrare fuktkonstruktion än tjockputs?
Jag kan svara att det är det inte!.
Detta har inte med tråden att göra.
Men tunnputs är sämre, och mycket kortare livslängd än tjockputs.
Dock är det billigare.
Har jobbat en del med sto produkter, och även stöt på sto produkter vid renoveringar.
Vet att dom är stora, men har inget positivt att säga om sto.
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Det har inte hänt särskilt mycket ännu, väntar på en reviderad offert där en annan part som har bättre rabatter köper materialet. Under tiden har jag tagit kontakt med Jackon som nu verkar ägas av BEWI och frågat vad de rekommenderar för puts på Thermomur. De var tydliga med att det är tunnputs som gäller och deras tekniska rådgivare rekommenderade STO då de ligger ljusår före de andra (hans egna ord). Ska även kolla skillnad på 1mm och 2mm korn då jag vill ha slät struktur på fasad såsom detta hus.
 
MrJay MrJay skrev:
Spännande, vad låg dina offerter på ifall du vill dela med dig?
Huset är en funkislåda 8x14m, två våningar med invändig takhöjd 2,60.
Offerterna var på 626’ respektive 372’, i bägge fallen före 100’ i rotavdrag.
Deras uppskattade arbetstid skiljde sig åt där den dyrare uppskattade att det skulle ta 30% längre tid.
 
MrJay
O Odi et Amo skrev:
Huset är en funkislåda 8x14m, två våningar med invändig takhöjd 2,60.
Offerterna var på 626’ respektive 372’, i bägge fallen före 100’ i rotavdrag.
Deras uppskattade arbetstid skiljde sig åt där den dyrare uppskattade att det skulle ta 30% längre tid.
Så det var alltså inget nybygge då ROT-avdrag är involverad?
 
MrJay MrJay skrev:
Så det var alltså inget nybygge då ROT-avdrag är involverad?
Helt rätt!
Två sidor är i sämre skick där knackar man troligen ner det mesta, två sidor i ok skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.