MrJay
Har ca. 500m2 väggyta som skall ha putsfasad. De få offerterna jag fått in föreslår STO tunnputs (ca. 1cm tjockt) och priset för material och arbete ligger på ca. 1000kr/m2 vilket i runda slängar blir strax norr om en halv miljon. Frågan är om detta är ett normalpris? Ytterväggen är redan isolerad (thermomur) så det som läggs på är primer, fästmassa, nät och hörnlister samt fasad med 2mm kornstorlek (jag vill ha slät yta).

Jag har funderat om man skall köpa in likadan fasad från Polen för att komma ner i pris men utföraren menar på att receptet skiljer sig åt pga. vårt klimat även om det är samma tillverkare, dessutom flyger alla garantier ut gå genom fönstret om jag köper material… Skiljer sig verkligen fasaden åt?
 
MrJay MrJay skrev:
Har ca. 500m2 väggyta som skall ha putsfasad. De få offerterna jag fått in föreslår STO tunnputs (ca. 1cm tjockt) och priset för material och arbete ligger på ca. 1000kr/m2 vilket i runda slängar blir strax norr om en halv miljon. Frågan är om detta är ett normalpris? Ytterväggen är redan isolerad (thermomur) så det som läggs på är primer, fästmassa, nät och hörnlister samt fasad med 2mm kornstorlek (jag vill ha slät yta).

Jag har funderat om man skall köpa in likadan fasad från Polen för att komma ner i pris men utföraren menar på att receptet skiljer sig åt pga. vårt klimat även om det är samma tillverkare, dessutom flyger alla garantier ut gå genom fönstret om jag köper material… Skiljer sig verkligen fasaden åt?
Tror inte att materialet är den stora kostnaden utan arbetet kostar.
Inte egentligen för att de är ett dyrt jobb. Men det finns inte så många som vill putsa så priset går upp.
Dessutom krävs det många gubbar... men är vädret dåligt så är det många gubbar som vill ha betalt
 
MrJay MrJay skrev:
Har ca. 500m2 väggyta som skall ha putsfasad. De få offerterna jag fått in föreslår STO tunnputs (ca. 1cm tjockt) och priset för material och arbete ligger på ca. 1000kr/m2 vilket i runda slängar blir strax norr om en halv miljon. Frågan är om detta är ett normalpris? Ytterväggen är redan isolerad (thermomur) så det som läggs på är primer, fästmassa, nät och hörnlister samt fasad med 2mm kornstorlek (jag vill ha slät yta).

Jag har funderat om man skall köpa in likadan fasad från Polen för att komma ner i pris men utföraren menar på att receptet skiljer sig åt pga. vårt klimat även om det är samma tillverkare, dessutom flyger alla garantier ut gå genom fönstret om jag köper material… Skiljer sig verkligen fasaden åt?
Följer med intresse.
Har ingen uppfattning om prisutvecklingen senaste halvåret men kan konstatera att offerterna jag fick in förra året skiljde sig ca 40%.
 
MrJay
O Odi et Amo skrev:
Följer med intresse.
Har ingen uppfattning om prisutvecklingen senaste halvåret men kan konstatera att offerterna jag fick in förra året skiljde sig ca 40%.
Spännande, vad låg dina offerter på ifall du vill dela med dig?
 
A
Skulle snarare säga att det låter som ett bra pris exklusive isolering.

dock skulle jag aldrig välja tunnputs av flera anledningar men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
A Aunty skrev:
Skulle snarare säga att det låter som ett bra pris exklusive isolering.

dock skulle jag aldrig välja tunnputs av flera anledningar men det är en annan fråga.
Vetifan, man har ju bekanta som betalade ca. hälften inkl. isolering per kvadratmeter nyligen. Dessa bekanta bor dock i Polen :sweat:

Tunnputs kör vi då det är ett väldigt speciellt bygge där vi har 1cm mellan plåt och väggen som vi vill fylla med fasad. Dessutom är det inte utsatt för trafik och kust.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Dessa bekanta bor dock i Polen
En snittlön i Polen är cirka hälften av snittlön i Sverige. Så nog där det skiljer sig.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
MrJay
Niklasloow Niklasloow skrev:
En snittlön i Polen är cirka hälften av snittlön i Sverige. Så nog där det skiljer sig.
Jag vet, nu är det dock materialet som är frågeställningen...
 
A
MrJay MrJay skrev:
Vetifan, man har ju bekanta som betalade ca. hälften inkl. isolering per kvadratmeter nyligen. Dessa bekanta bor dock i Polen :sweat:

Tunnputs kör vi då det är ett väldigt speciellt bygge där vi har 1cm mellan plåt och väggen som vi vill fylla med fasad. Dessutom är det inte utsatt för trafik och kust.
Men jag antar att det regnar där du bor?
 
MrJay
A Aunty skrev:
Men jag antar att det regnar där du bor?
Absolut, men glöm tjockputs. Jag vill helst att vi håller oss till ämnet och inte svävar ut på varför, var och hur. Cellplast som huset består av har fullgod skydd mot väta.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
A
MrJay MrJay skrev:
Absolut, men glöm tjockputs. Jag vill helst att vi håller oss till ämnet och inte svävar ut på varför, var och hur. Cellplast som huset består av har fullgod skydd mot väta.
jo absolut, så fall är priset helt rimligt.

dock vill jag ändå att du ska ta med dig att cellplast är långt i från gott skydd mot väta, framför allt i en tunnputs konstruktion.
 
MrJay MrJay skrev:
Absolut, men glöm tjockputs. Jag vill helst att vi håller oss till ämnet och inte svävar ut på varför, var och hur. Cellplast som huset består av har fullgod skydd mot väta.
Om du går med Ardex F5 eller F11 putssystem så blir det rejält mycket lägre materialåtgång då systemet endast kräver 4 mm puts. Och går att få den helt slätputsad med….
 
Skumpe
Du borde istället fråga tillverkaren. När du får svaret att det är samma skit ska du se den här hantverkaren sluta svara i telefon snabbare än blixten.

Han vill sälja dig materialet med vinst men vill inte säga det rakt ut. Det är inte svårare än så.
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Jag har putsat en del själv och det är ett jäkla jobb, men material är billigt. Skulle gissa på att materialet är en liten skvätt i sammanhanget, så det skulle troligen spara mer om du fick in Polsk arbetskraft istället. Om du får något slags garanti genom att köpa material genom svensk ÅF kan det ju vara värt några kronor.
 
Vill nog säga att det är utförandet som i första hand behöver garanteras, inte materialet som sådant (förutsatt att det kommer från en någorlunda känd tillverkare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.