...Åk inte till Norge dock:D
 
När jag byte inkommande vatten och avlopp köpte det jag trodde jag behövde från rinkaby. Som alltid hade jag ju missat hälften. Åkte ner till lokala rörkrökarn och plockade ihop det jag behövde. Eftersom att få reda på ett pris på en viss del tog ca 5min, föräkrade jag mig om att jag skulle få rabatt eftersom det blev rätt mycket grejor.

Fakturan kom, lite drygt 6000 kr! Plockade ihop motsvarande hos rinkaby, det blev 2300 kr. Åkte ner direkt till rörkrökarn, han skulle se vad han kunde göra. Åkte dit dagen efter och fick beskedet att Rinkabys priser till konsument är lägre än deras inköpspriser hos Ahlsell. Fantastiskt!.

Jag fick till slut 60-70% rabatt och hamnade på drygt 4000 kr.

Fy fan, Antingen är han tvärkorkad eller så ljög han. Tilläggas ska att rörfirman har ca 4-5 montörer och har en liten butik.
 
Man kan ju undra varför hantverkarna håller på och daltar med en massa grossister? Är det för att det är gratis kaffebröd, en timmes skitsnack samt bonusprylar som gynnar en personligen som gör det?
 
Att handla över internet fungerar inte därför att det tar för lång tid. I 9 fall av 10 behöver jag sakerna på dagen. Kan bli svårt med leveransen.
Anledningen till att man handlar av en grossist är ju att de har massvis med artiklar från alla leverantörerna. Vem ska betala om jag kör och hämtar en wc på Ifö, avloppsdelar på Upunor, och kopplingar på L&K? Kan ju ta flera timmar. Ja just det dem hade billiga blandare på Bauhaus.......30 min till.

Phl/ Visst har jag bra rabatt men ibland går det inte att konkurera med dem stora elefanterna. Dessutom vill jag tillägga att jag driver mitt företag för att gå i vinst. Skulle jag tillgodose alla som vill ha kompis-pris kunde jag lika bra lägga ner firman.
För att inte tala om alla privatpersoner som vill ha det svart.....9 av 10 typ. Blir svårt att få det att gå runt ;)

Daniel H/ Skulle aldrig falla mig in och tillrättavisa min grossist. Där jobbar riktiga proffs som har stenkoll på allt vad vvs-prylar heter. Dem har alltid material på hyllan och det går att beställa precis allt inom vvs som kunden vill ha. Jag vet att dem är lite dyrare men det betalar sig i längden. Jag lämnar nästan alltid prisförslag till kunderna. Köper dem inte mitt förslag kan dem söka sig till någon annan.

Det hindrar dock inte att man blir lite sne när en röris föreslår "minst" 5-7kSEK för att ansluta inkommande pem till min nya vm-konsol. Arbetet tog en kvart att fixa själv.
Kan villigt erkänna att ibland lämnas det priser för att man ska slippa privatpersoner. Man lämnar ett skyhögt pris för att slippa ta jobbet, skulle man mot förmodan få det så tjänar man bra med pengar. Lite ruttet men så är det. Som jag skrev igår. Jobb finns det gott om.....tiden är knapp. :rolleyes:
 
  • Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Men det är ju det som är poängen, från exempelvis www.dinvvsbutik.se har jag kunnat hämta grejorna på Dahl dagen efter. Kan beställa vilket RSK-nummer som helst som Dahl för med rabatter som uppenbarligen får rörkrökarna att surna.

Jag förstår oxo att det är smidigt att stövla in hos en grossist och beställa allt man vill rakt över disk utan trams. Men att sedan tycka det är konstigt att privatpersoner blir purkna när de får skyhöga priser är ju märkligt. Det är ju dock fortfarande så att det är lika fritt fram för hantverkare att prissätta som de vill, som för privatpersoner att välja att anlita hantverkaren eller inte. Vi behöver inte blanda in svarta tjänster i det hela då det är ett fenomen som ska bekämpas.

Jag upplever det dock som att hantverkare allt som oftast verkar purkna över att privatpersoner ens har rätt att sätta sin fot inne hos grossisterna. Att de sedan kan få priser som minst sagt konkurrerar med hantverkarens priser verkar inte göra saken bättre. Titt som tätt läser jag här på forumet om hantverkare som uttryckt sitt missnöje över exempelvis Rinkaby rör, precis som om det skulle vara någon form av privilegium för hantverkarna att kunna få tag på vettigt materiel.
 
Det verkar som att hantverkarna inte är intresserade av att öka på sina marginaler ytterligare. Lite konstigt då det ligger i företagandets natur att maximera vinsten. En smart röris ser till att ha koll på vad han ska göra under veckan och lägger ett par gånger i veckan beställningar till Rinkaby eller DinVVS. Ta sedan ut samma priser som förut och voila! Mer cash på kontot. För det fanns väl inga högst personliga fördelar att handla av den dyrare grossisten...?

Det där med att ge ockerofferter är inget annat än galenskap. Om man ser till de få gånger som en kund nappar på ett överpris contra den badwill som det ger så är frågan om det är bra eller dåligt för affärerna i långa loppet. Dessutom, om någon nu nappar på ett överpris så får ju inte hantverkaren plötsligt 12 extra timmar till dygnet. Här antar jag att förklaringen ligger till uteblivna hantverkare som efter att ha kommit halvvägs inte hör av sig på ett par veckor. De skiter helt enkelt i att just din installation blir ett par veckor försenad för de ska ta ett jobb som ger pengar men som de inte har tid med.
 
Kollade en shuntautomatik på ahlsell hos en kompis som hade kundnummer. över 600 kronor dyrare än rinkaby :eek: I vissa fall är rinkaby gudar alltså ;)

Sen är det väl en smaksak om man vill känna på grejjorna först eller om man vill köpa dem över nätet. För mig spelar det ingen roll iom att jag nu beställt från rinkaby såpass många gånger att jag _VET_ att de har a-kvalitet och märkesgrejjor rakt igenom. Finns liksom ingen idé att traggla med släpvagn för att få hem 6m kopparrör när DHL levererar hem dem i övermorgon för 120 spänn.
 
Vinsten med att handla saker över disk i realtid kan jag förstå för en hantverkare. Men varför inte kombinera? ETt litet lager av prylar är ju ok - vanliga artiklar som man vet att man använder löpande. Specialsaker köpes hos grossist. Det verkar som det skulle gå att stärka finanserna en aning på detta sätt.
 
Joflopp/ Den personliga vinsten är att jag slipper en massa bök med att beställa prylar. Ofta är jag trött när den fysiska biten av jobbet är avklarat kl 16.00. Efter det följer 1-2h på kontoret för att sköta pappersbiten. Då är det najs att slippa fundera på ytterliggare en sak.
Kan väl lägga till att det är den enda grossisten i Sverige som inte sysslar med reklamprylar, gratis frukostar, bjudresor osv. Så om det var en sådan vinning du menade...så nä. :D
Jag kan oftast inte planera veckan innan vad jag ska ha för prylar veckan som följer. Vi servar ett stort fastighetsbolag som kan ringa oss när som helst på dagen. Då är det bra att kunna köpa saker rakt över disk. Som ni redan har gissat har vi redan goda marginaler på materialet. Rabatten får vi genom att handla 100 st av en artikel istället för 5. Givetvis utnyttjar vi det.

Jag personligen blandar mig sällan eller aldrig med privatpersoner. Vi lägger 110% av vår tid på företagen. Det är där man tjänar pengarna. Många gånger är pengarna en bisak när det kommer till dem stora elefanterna. Dem vill bara att allt fungerar direkt. Det är så här vi tjänar goodwill.
Du har säkert rätt i det du skriver på slutet.


Phl/ Håller med dig om att marknaden ska vara fri. Klart att ni vill ha tag i billiga prylar. Så funkar väl dem flesta. Men dem flesta firmor som jag har kontakt med tar extra betalt om dem ska koppla in en pryl som en privatperson har köpt billigt.
Vi tar inga jobb om vi inte får sälja materialet. Bl a därför att det är lätt att t ex en wc-stol spricker när man monterar den. Är det jag som har sålt stolen kan jag hämta en ny. Är det kunden som köpt stolen får jag skulden och måste bjuda på en wc. Inte så häftigt. :mad:

MathiasS/ Vi tjänar ganska bra med pengar ändå .;)
 
jeppeknaster skrev:
Det skola komma en tid då rörkrökarna komma att ligga i dikena och skrika efter jobb,
hoppas du följer med.
 
nemoracer skrev:
hoppas du följer med.
Tyvärr, jag håller mig från botten av diket. Däremot hjälper jag gärna till och skottar igen det...
 
Snailman
För ett par år sedan behövde jag byta avloppsrör för några tusenlappar, konstaterade att lokala byggvaruhuset tog det dubbla jämfört med byggmax, så det blev en färd 8 mil (enkel resa) till närmaste byggmax istället... Kalkylen byggde väl på bensinkostnaden ungefär... och då tjänade man nån dryg tusenlapp på resan.
 
Vi håller på och renoverar ett badrum och hade en rörmokare där för att bl a byta avlopp och sätta dit två golvbrunnar. Blir slagen av förvåning när fakturan kommer och materialet till jobbet går på 6000 kr (inkl moms). Kollade på Sigro och Rinkabyrör och där skulle materialet kostat 2000 (inkl moms). Kontaktade firman och ifrågasatte om det verkligen var ok att materialet skulle kosta så mycket. Har inte fått något svar än. Vad kan man göra. En variant skulle vara att köpa en del av delarna och säga att till det priset vill jag inte ha grejorna och häva köpet. Det skulle jag spara nästan 2500 kr på. Några ideer?

Jag är beredd att ta ett pålägg på upp till 50% för tjänsten att dom har grejorna på lager osv, tom högre på udda artiklar, men 200% det känns som ocker tycker jag. På vissa av grejorna var pålägget 400%.

Snacka om affärsmoral:mad:
 
HUS-avdraget lär inte göra det bättre heller när man kan köpa delarna på nätet och få 50% på tjänsten avdragen
 
elmont skrev:
Ett tips till er som tycker det blir dyrt. Handla på internet, köp en handbok, gör era misstag, ta lärdom till nästa projekt. Men gnäll inte på att det är dyrt det är ert eget val och dom flesta av er hyllar dom fria marknadskrafterna, men ni kanske inte förstår att den kan slå åt två håll.
håller med föregående talare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.