Av ren nyfikenhet: du skriver att det är bygglovshandlingar. Isåfall skall det väl till kommunen skickas både ritningar på befintligt utseende (som jag förmodar att du har kompletta - annars kanske hon ritat upp dessa också?) samt ritningar på nytt utseende, både en situationsplan som redovisar mått på till tomtgräns, plan som redovisar utbyggnadens storlek, relevanta fasader (tre stycken i detta fall) och en enkel sektion som redovisar höjder på utbyggnaden. Samt att du betalar för att hon tar ett professionellt ansvar för att ha koll på alla detaljplaneregler, tillgänglighetsregler etc.

Kan väl också tycka att 20 timmar låter lite mycket (och 850 kr i timmen är en rätt bra taxa!), men frågan är väl vad du får? Att det bara är en mindre utbyggnad spelar nog i det här fallet mindre roll - arbetet hade nog tagit ungefär samma tid oavsett om det varit 10, 30 eller 50 kvm. Men det hade väl inte varit för mycket begärt att man hade haft en dialog om det innan arbetet påbörjades - för båda parters skull.
 
D09
Har också funderat på det att var det mer ritningar än det du visat, du nämnde nog det någonstans... T ex fasad ( a ritningar ) sektioner, samt planlösning etc ?

Själva plan och sektion gör man riktigt snabbt, fasaden tyckte jag tog längre tid för mig. Men då använde jag papper,penna och linjal och ett stort suddigummi kombinerat ett glasbord och en lampa ;)

Relationsritningarna gjorde jag själv på några timmar efter att ha skannat in ritningarna, ändrat i datorn och printat ut med bibehållen skala. Inga proffsprogram där ;)

Fortfarande många timmar men kanske närmar sig gränsen från orimligt dyrt till ganska dyrt?

Hur går dialogen föresten?
 
Hej all tack för era åsikter

Jag har nu kommit överens med arkitekten om ett pris på 12700 vilket känns mer rimligt

Följande kan man väll konstatera
*Gör inte affärer med kompisar
*Låt inte en tredje part förmedla information
*Ha alltid på papper vad som har kommit överens om
inget nytt ;)

Tror att Arkitekten känner sig lika missnöjd som jag

Men men man lär sig!
 
Iaf skönt att man kom till ngn form av förlikning iaf...
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.