Hej all


Vi skulle få hjälp av en kompis med en bra och billig arkitekt
Vårt hus är ca 70 kvm och vi skulle lägga till ca 30 kvm på ena änden (två sovrum)
inget avanserat


Efter ca 4-6 veckor efter får vi ritningarna och en faktura på nästan 22000 kronor

Tycker det känns väldigt högt men tanke på storleken på huset och att arkitekten aldrig har vart på platsen eller pratat med oss (endast email)
Utan hon har ritat av orginal ritningen och lagt till dom extra 30 kvm




Vad säger ni ?
 
Skaplig timlön! Tycker att det låter väldigt dyrt, men svårt att säga utan att se ritningarna. Är det både plan- och fasadritningar?
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
D09
Utan att ha sett huset så låter det högt...

Fick ni inget kostnadsförslag?
Har firman specat antal timmar?
Har ni ändrat er mycket kring t ex planlösning, utformning under resans gång eller fick firman ett färdigt förslag av er?

Som en dålig jämnförelse så fick jag betala 5000kr för mina konstruktionsritningar för hela huset.
A- ritningar och sektioner gjorde jag själv som konstruktören ritade av och förbättrade :)
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Hej

*Vi fick tyvärr inget kostnads förslag då vi använde oss av vår vän(byggaren)
*Ja hon har specat fakturan till 20 timmar * 850 + moms
*VI har endast gjort en mindre ändring där vi bad henne lägga till ett fönster som fattades


tycker åkså att det låter sjukt dyrt
och googlar man runt så kan man lätt hitta firmor från 3500 och upp
som gör jobbet på ett par dagar
så att betala 4 dubbla känns helt sjuk


Tror vi ska försöka reklamera jobbet med hjälp av "Distans köp lagen"
om jag tolkar den rätt så kan man "lämna tillbaka" ritningar inom 14 dagar om man inte har träffat Arkitekten
se http://www.rvs.se/distansavtalslagen.htm

Tack för er hjälp !
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Flöjten5 skrev:
Skaplig timlön! Tycker att det låter väldigt dyrt, men svårt att säga utan att se ritningarna. Är det både plan- och fasadritningar?
Ja .
 
En sådanritning tar max 8 timmar att göra med papper och penna, och det borde inte ta längre med dator stöd ( cad)
Så stå på dig.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Jag betalade 4000 för att få orginalritningarna avritade (plan + fasad), plus situationsplan (ej konstruktion), till Autocad när vi byggde en takkupa förra året. Han tog 1000 kr/tim inkl moms. Inte världens mest detaljerade ritningar, men det dög för ändamålet.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Tror du blir svårt att ångra en ritning då den är specialgjord för dig... bästa är nog att bestrida med anledning att det inte är skäligt.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
emde skrev:
Tror du blir svårt att ångra en ritning då den är specialgjord för dig... bästa är nog att bestrida med anledning att det inte är skäligt.
Hej så här står det

För vem och vad gäller lagen
Distansavtalslagen gäller för dig som konsument om du köper eller hyr lös egendom eller köper tjänster av en näringsidkare.
Som lös egendom räknas inte bara saker som böcker och möbler, utan även aktier och andra värdepapper, bostadsrätter med mera.
En tjänst kan vara till exempel ett ändrings-, reparations-, installations-, tillverknings- eller rivningsarbete. Det kan också vara ett uppdrag till någon att utföra en intellektuell eller konstnärlig prestation, exempelvis en arkitekt som ska göra en ritning eller ett avtal om medicinsk behandling av djur eller människor.

se
http://www.rvs.se/distansavtalslagen.htm

eller tolkar jag den fel ?
 
Nja. Du tolkar den inte fel. Men du har inte läst hela texten. Du har ångerrätt, men den börjar gälla från när du beställer tjänsten. Se det urklippta nedan. Finns två alternativ här. Antingen så beställer du tjänsten och den som levererar tjänsten väntat två veckor innan den påbörjat för att du ska kunna ångra dig eller så godkänner du att personen påbörjat och du därmed förlorat din rätt till ånger enligt sista punkten.

När börjar ångerfristen att löpa
-Ångerfristen börjar löpaden dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den
-den dag då avtalet om en tjänst har ingåtts.

Ångerfristen börjar inte löpa förrän du fått informationen, och vid hemförsäljning ångerblanketten.

Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag näringsidkaren lämnat information och vid hemförsäljning ångerblanketten.

Vid distansavtal har du inte ångerrätt om:- tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Hmm ok
jag fick ett brev i tisdags med fullständiga ritningar
det tolkar jag som "väsentlig del av den"

I det brev jag har (oöppnat) finns det material jag inte inte tidigare har fått
det borde ju räknas som "Ångerfristen börjar löpaden dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den"

sen har jag personligen aldrig beställt något av henne utan jag har bara prata med min vän (byggaren)
så vi har inget avtal
då borde ju "den dag då avtalet om en tjänst har ingåtts" inte gälla

eller har jag fel ?
 
Ritningar är väl rimligen inte en vara, utan en tjänst.
 
Vad har du för avtal med byggaren?...
Om du gett honom uppdrag att beställa byggritningar åt dig, så ser jag inte annat än att du får gilla läget och ta kostnaden med byggaren som förfarit trolöst mot dig.
Skall bli intressant att läsa vad avtalsjuristerna ger dig för svar.
 
Hej
ser ut som vi struntar att använda ångerrätten om den nu gäller (oklart)

Den överenskommelse jag har med byggaren är att den inte får kosta mer än 10 000
det har jag på pekat flera gånger till honom

Har till och med mailat byggaren sajter som gör jobbet för 4000 innan arkitekten börja
men han propsa på att använda sin Arkitekt

Ser ut just nu som att han kommer omförhandla priset med Arkitekten
och att jag kommer bestrida den faktura vi nu fått pga
Att jag aldrig har beställt eller avtalat om ett 20 timmars jobb för 1000 sek timman med arkitekten

fakturan vi har fått är åkså en företags faktura med momsen ditt lagd sist
om jag för står det rätt är det inte ok att göra så mot privat person
 
Snyggt jobbat!
½ fakturerade priset är mycket bättre läge, om än många pengar.
Hoppas det ger byggaren en liten näsbränna och en god läxa inför framtiden för'n ;) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.