Hej,

Jag har renoverat saker hela mitt liv. Nu har vi ett par projekt i pipeline. Jag upplever det som billigare än på länge i Stockholm. Flera oberoende företag har nu Snickare för 295 - 350kr/h ink moms och VVS/elekriker 350 - 425kr/h ink moms.

Jag tycker det är billigt? Vad tycker ni? Samtidigt stora väletablerade företag, inga enmansföretag. Detta är inkl projektledning. Är det pga drop i nyproduktion? Inte svart (skulle jag aldrig anlita).

Vad tror ni? Sanering av byggbranschen på gång? Man har ju hört om fler konkurser.

Någon siare? Läge att renovera? Hjälpa serösa bolag att överleva?
 
Redigerat:
Visst har de höjt ROT gränsen i år? Eller har jag drömt det.
 
350 ink moms för en snickare? Det låter helt otroligt, blir ju fasiken inget över till lön på dom priserna. Eller är det färdig rot'at pris?
 
  • Gilla
Snickarkatten och 6 till
  • Laddar…
Säkert bara första timmen/timmarna efter rotavdrag
 
P Putte 9497 skrev:
Säkert bara första timmen/timmarna efter rotavdrag
Nej, för allt löpande
 
Redigerat:
MrJay
Låter helt klart som ett alldeles för lågt pris, speciellt för hufvudstaden. Antingen har du hittat guld eller så är det BS
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
350 ink moms för en snickare? Det låter helt otroligt, blir ju fasiken inget över till lön på dom priserna. Eller är det färdig rot'at pris?
Ja, efter ROT.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Låter helt klart som ett alldeles för lågt pris, speciellt för hufvudstaden. Antingen har du hittat guld eller så är det BS
Håller på med följande hemma. Badrum, fasad och fönster. Har nog uppnått statistiskt underlag 😅 Men vi kör fast pris. Även det billigare än tidigare och detta är för Ändring och Tillägg.
 
Förstactänkte jag sortera bort då jag tänkte att vårt badrum skulle dra loss på betydligt mer än vad någon offererat. Ser ett tydligt trendbrott. Någon som upplever samma? Det kanske är slump bara.
 
Redigerat:
O
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag har renoverat saker hela mitt liv. Nu har vi ett par projekt i pipeline. Jag upplever det som billigare än på länge i Stockholm. Flera oberoende företag har nu Snickare för 295 - 350kr/h ink moms och VVS/elekriker 350 - 425kr/h ink moms.

Jag tycker det är billigt? Vad tycker ni? Samtidigt stora väletablerade företag, inga enmansföretag. Detta är inkl projektledning. Är det pga drop i nyproduktion? Inte svart (skulle jag aldrig anlita).

Vad tror ni? Sanering av byggbranschen på gång? Man har ju hört om fler konkurser.

Någon siare? Läge att renovera? Hjälpa serösa bolag att överleva?
Jag tror verkligheten börjar komma ikapp många bolag nu. Att efterfrågan inte finns längre på de tidigare priserna och att de har två val. Byta bransch eller sänka priset till där efterfråga finns.

Timpriser de knapp går runt på kan göra att de i alla fall överlever till nästa högkonjunktur.
 
  • Gilla
EB2 och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror verkligheten börjar komma ikapp många bolag nu. Att efterfrågan inte finns längre på de tidigare priserna och att de har två val. Byta bransch eller sänka priset till där efterfråga finns.

Timpriser de knapp går runt på kan göra att de i alla fall överlever till nästa högkonjunktur.
Precis så uppfattar jag det. Men man överlever ju på 250kr/h. Det är många i städbranschen som har detta timpris. Hantverkare har kanske under 2000 talet varit lite överbetalda?
 
  • Gilla
sgneander och 7 till
  • Laddar…
O
Globetrot Byggis1976 skrev:
Precis så uppfattar jag det. Men man överlever ju på 250kr/h. Det är många i städbranschen som har detta timpris. Hantverkare har kanske under 2000 talet varit lite överbetalda?
Nja, man kanske inte ska underskatta alla fasta kostnader en snickare har som inte en lokalvårdare har.

Ingen kan vara överbetald så länge tillgång och efterfråga möts!
 
  • Gilla
Snickarkatten och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, efter ROT.
Så 500/h innan rot men inkl moms? Ja det är vad jag får också 5-600
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Så 500/h innan rot men inkl moms? Ja det är vad jag får också 5-600
Jag letar snickare. Om det är någon du inte tänker använda som ger det priset och är större/etablerade får du gärna dela med dig i ett direkt/privat meddelande
 
  • Gilla
thessao
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Så 500/h innan rot men inkl moms? Ja det är vad jag får också 5-600
Hänger inte riktigt med i vad du menar. 350kr ink moms efter ROT. ROT är väl 30% ? 450kr ink moms före ROT mao.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.