Hejsan
Håller på att göra ett badrum i källaren och skall nu gjuta en platta pga att källargolvet var väldigt"knöligt". Snickaren som hjälper mig sa att jag skulle stryka ut primer innan vi gjuter för att få bättre vidhäftning.

Vad är det för primer jag skall stryka ut? Höganäs FB5?

M.V.H

Ulf
 
Det finns ju en massa fabrikat på primer, om du ska använda Höganäs fix m.m. så ör det ju bra att ta deras primer.

/ PJ
 
I princip kan du använda vilken primer som helst innan du gjuter (men innan tätskikt är det vettigt att använda just den primern som tätskikts- och fixtillverkaren har, den ingår i deras våtrumssystem). I vissa fall är det bättre att göra en slamma av primer och cementprodukten (vad det nu är man gjuter med, slipsats o s v) och gjuta vått i vått. Frågan är vad det är du ska gjuta med?
 
Skall blanda cement och sand, finsats
 
Om det finns risk för tillskjutande fukt underifrån tycker jag att du ska skippa primern och bara göra en cementslamma. Annars kan du göra som du vill.

Förresten, jag antar att du vet att du inte kan jobba vidare på en till tre månader (beroende på hur tjockt du gjuter) om du använder vanlig betong.
 
Jon h, ska man generellt undvika att använda primer vid risk för tillskjutande fukt? Det är ju skillnad på primer och primer.
Om man te.x ska flytspackla ett källargolv(ej badrum) så rekommenderas ofta primer i anvisningarna. dock ej sk "våtrumsprimer" utan primer som hindrar att underlaget suger ur vätskan ur flytspacklet.
 
Det är möjligt att det finns primers som tål en hög fuktighet utan att förtvålas, men de vanliga akrylatdispersionerna gör det inte såvitt jag vet. Men det beror på hur hög fuktigheten blir. Dessutom, om man flytspacklar på ett källargolv med tillskjutande fukt så bör det ju knappast vara ett problem att (den fuktiga) betongen suger i sig vattnet från flytspacklet. (Och menar du att man inte primar innan flytspackling i badrum?)

Vad avser du med våtrumsprimer? Är det tunnflytande tätskikt, sådana som i princip bara får användas på gipsskivor? Jag har hela tiden pratat om vanlig vidhäftningsprimer, som också hindrar att underlaget suger i sig vattnet.
 
Njae min fråga grundade sig på lite amatörmässig försöksverksamhet jag gjort i vår källare. Det verkar som flytspacklet fäster bättre på de klickar där jag primat med vidhäftningsprimer. Det var en nyhet för mig att de förtvålar sig vid hög fuktighet, men det stämmer säkert, du verkar bättre påläst.
Primern jag testat är Kiiltos vidhäftningsprimer dvs inte deras primer för tätskikt.
Täta skikt ska väl undvikas i källare om fattat saken rätt

Det var inte min mening att kapa tråden?!
 
Jodå, visst fäster det bättre med primer under, det gör det i pricip alltid, även om en slamning funkar riktigt bra också om man gör den rätt. Men när och om primern förtvålas så minskar vidhäftningen till i princip noll. Det kan funka ganska länge med hög fuktighet innan primern förtvålas och släpper.
 
Tack för infon. Ditt svar avgör saken för min del! Det blir ingen primer!
 
Det gläder mig i och för sig att du lyssnar på mig, men jag tycker ändå att du ska ringa till tillverkaren av spacklet och prata med en tekniker där. Det är ju bättre om ansvaret för konstruktionen ligger hos dem än att du tar ansvaret själv. Det kan ju hända att de trots allt vill att du ska ha en primer, elller slamma på något speciellt vis. Om det blir några problem så kan man tänka sig att de skulle tjafsa om det visat sig att du inte gjort som de säger.
 
Många läsvärda svar, tack för det.
Har sett att Maxit har en produkt (vattentätare) som hindrar betongen att suga upp fukt underifrån och jag har funderat på att blanda i detta i betongen men jag kanske inte behöver det om jag lägger primer innan. Jon_h, är det något fuktskydd i vidhäftningsprimer? Andjon, inga problem med att du kapade tråden, tack vare det blev det ju mer diskussion vilket, jag förmodar, forumet är till för

M.V.H

Ulf
 
Ja, det är ett visst fuktskydd i även vidhäftningsprimer. Om den inte förtvålas.

Men vänta nu, om du har tillskjutande fukt så vill du ju absolut inte stoppa den på insidan så att säga. Den behöver kunna diffundera upp genom golvet. På väggar och golv med direkt markkontakt ska du dessutom vara försiktig med att applicera tätskikt. Bara i duschhörnan i princip.
 
Vet inte om man kan kalla det tillskjutande fukt. På mitt "knöliga" golv så hade man lagt på kallasfalt (eller liknande) för att förhindra fuktuppträngning (förmodar jag) Efter att jag hade "skavt" bort så mycket asfalt som möjligt så har jag en cirkel på ca diameter 10cm som är lite mörkare, alltså fuktigare. Snickaren som hjälper mig tipsade om vattentätaren från Maxit och tyckte att vi kunde blanda i det i betongen för att få samma funktion som tidigare.
 
Har du direkt markkontakt under plattan? Då ska du inte stoppa fukten. Det fyller inte någon funktion att göra det och kan enbart orsaka problem.

Jag förstår inte hur det var tidigare, de hade lagt kallasfalt, men den fuktiga fläcken var bara 10 cm? Låg det inte asfalt över hela golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.