Hej

Vi kör med Cascos våtrumssystem vid renoveringen av vårt badrum. Enligt deras broschyr "Montera keramik - Handledning för dig som gör det själv" så ska/behöver man inte använda sig av primer på vägg innan man sätter upp WetStop folien, det räcker med WetStop lim.

Men på K-rauta, där jag nyss var förbi, hävdar de att jag gjort fel, man SKA använda primer innan WetStopfolien. Läser man på flaskan för Cascos primer 3698 står det att att den ska användas på golv och vägg. Innan vi drog igång bygget kollade jag på forumet och hittade bland annat denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/2319-primer-fuktsparr-och-golvvarme.html

Jag kollade nyss hur folien satt och den sitter som berget på de gipsskivor av våtrumstyp vi monterat upp.

Någon som har en åsikt om detta?

På Golvet har jag 22 mm spån som primades innan flytning. Tänkte sen prima innan WetStopfolien klistras fast ovanpå mha WetSToplimmet, trots att det inte står så i Cascos handledning. Men ska det primas igen även innan fixen?

Kanske det är så att primer numera är överflödig om man kör med WetStop folie och WetStop lim?
 
Står det i monteringsanvisningen att du inte behöver det så behöver du inte det.
Men jag rekommenderar till dom som ska montera folie att prima innan.
 
Thomas Lundquist skrev:
Har du köpt 2-komponentslim till alla skarvar och alla manschetter? Det är rätt nytt (till skarvar och manschetter) och finns annars på proffsbutik som säljer schönox.

[länk]
Är det sant? kommer man behöva använda det där skiten till alla skarvar och manchetter? Finns det någon info att läsa om det?
 
Thomas Lundquist
Stockholmare skrev:
Är det sant? kommer man behöva använda det där skiten till alla skarvar och manchetter? Finns det någon info att läsa om det?
Yes, tyvärr.

http://viewer.zmags.com/publication/771ab329#/771ab329/3

Det här är nytt och broschyren är photoshoppad!!.

Vanliga HA ( wet stop) fick inte torka ordentligt i skarvarna under testet. Tror det är nya test på gång.

Tänk på att vänta med skarvarna och limma dom sist för limpipen brinner på tjugo minuter.
 
cecar33 skrev:
Hej !
Det är lugn , det är som vanligt på stormarknaden kan man få vilket svar så helst i stil med "goddag yxskaft" Kolla på länken du har gjort rätt om du inte har betong etc.

[länk]
Hej

Tackar för snabbt svar.

Jag har kollat igenom den beskrivning du länkar till och jag ser på datumet att den har några år på nacken, den är daterad 2007-12-18. Dessutom handlar den om tätningsmattan Casco Wetstop 3795 , men den använder inte jag, utan jag kör med WetStop Foil 3794. Beskrivningen för den (daterad maj 2010) finns här:

http://www.casco.se/_upl/pdf/Montera keramik.pdf

Där kan man läsa att man ska använda följande på vägg:
1. Underlag
2. Inner-/Ytterhörn, Tätband SH alt KL
3. WetStop lim (körde med 3414)
4. WetStop folie (körde med 3794)
5. Övriga tätningar
6. AquaStop = försegling av tätningar. (körde med 3635)
7. Fästmassa

Jag har alltså kört med detta men det verkar finnas olika beskrivningar i omlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.