Vi ska sätta kakel och klinker i vårt badrum och blir inte kloka på alla olika material man ska använda.

Som utgångspunkt har vi nygjutna cementgolv (sen i oktober) och gipsväggar (på trästomme). Golvet är inte helt jämt utan ska säkert flytspacklas innan vi lägger klinkers. Till detta ska vi också ha elektrisk golvvärme.

Är det någon som kan tala om vad som ska göras och i vilken ordning? Gärna rekommendera något frabrikat också. Som vi har förstått ska det först primas sen flytspacklas men ska sen elvärmen komma före eller efter fuktspärr (2 lager)??

Tacksam för alla hjälp
 
Golv
-----
Primer
Golvvärme
Flytspackel
Fuktspärr
Fix
Klinker
Fog

Vägg
------
Fuktspärr
Fix
Kakel
Fog

Till alla hörnor och övergångar finns olika sorters remsor och mattor som sätts tillsammans med fuktspärren. Det finns bra broschyrer som talar om hur allt ska göras.

Jag har använt Ardex själv och kan rekommendera dessa. Lite dyrare men mycket bra att jobba med, speciellt flytspacklet. Men, det finns många godkända system. Det viktigaste är att välja alla produkter från samma leverantör.

 
Super! Tack!

vet du möjligtvis vilka som är återförsäljare av Ardex i skåne eller kanske ungefärlig kostnad?
 
Jag handlade på Optimera i Kristianstad men det lär finnas på alla deras försäljningsställen. Jag tror det finns en lista på www.ardex.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.