Jag har också fått uppfattningen att försäljning av nybyggnadskartan i första hand är ett ganska krångligt sätt att dra in lite extra skatt. I viss mån också kommunens utsättning.
 
Nybyggnadskartan köper vi från Metria (men visst finns det fler som kan leverera den). Vår tomt blir avstyckad i nästa vecka (nåväl det har lantmäteriet sagt fem gånger redan så jag tar inte ut något i förskott). Metria ritar upp kartan helt från lantmäteriets uppgifter och behöver inte bli blöta om fötterna. Kartan kostar för oss ca 8000 sek. Då får vi även ett editerbart format.

Jag upplever att det är en hutlös kostnad. Det är ju tex ett större arbete att skicka en pdf än ett editerbart format.
 
Bara för att ge ett litet hum om vilka saker som ingår i framtagandet av en nybyggnadskarta, så att man kan avgöra om man tycker det är rimligt eller ej:

1. Beställningen kommer in och ska registreras och diareföras, en beställningsbekräftelse skickas tillbaka till kunden.

2. Mätpersonal åker ut för att ajourhålla kartdatabasen för den aktuella tomten. Det kan ta allt från bara någon timme till en hel dag, beroende på hur mycket som ska mätas; grannhus mäts in inkl. höjder, så att bygglovshandläggaren kan avgöra om det föreslagna huset skulle hamna för högt eller lågt jämfört med grannhusen, markhöjder kontrolleras, objekt som kan påverka var huset placeras mäts in (murar, stödmurar, elskåp, lyktstolpar etc). Slutligen skall en detaljhöjdfix läggas ut, dvs en höjd på något närliggande objekt så att den som sätter ut huset och gör grunden kan få bygget på rätt höjd.

3. VA-personal tar fram underlag till kartan vad avser VA-anslutningspunkt. Ibland finns redan en sådan, i andra fall ska de ta fram ett förslag till anslutningspunkt inkl. anslutningshöjder.

4. Mätpersonalens kompletterande inmätningar i punkt 2 tankas ner från mätinstrumenten och läggs in i kommunens kartdatabas. Tar någon eller några timmar, beroende på hur mycket fix det är (man mäter t.ex. ofta in bara 2 eller 3 hörn på ett hus, men måste konstruera alla fyra hörnen (eller fler, dagens hus är sällan en rektangel...) till databasen, mha mått man tagit med måttband och lite trixande i CAD med räta vinklar etc.)

5. Kartritare sätter sig och ritar kartan (digitalt i CAD), dvs kombinerar information från punkt 3 och 4 ovan, gör ett utsnitt (t.ex. A3 i skala 1:400) flyttar texter och annat så alla fastighetsbeteckningar, gatunamn, höjdsiffror etc. kommer med i kartbilden, lägger in text till detaljhöjdfix, lägger in planbestämmelser etc. Även detta tar någon eller några timmar, beroende på hur mycket jobb det rör sig om.

6. Någon annan än kartritaren granskar kartar från steg 5 så att den inte innehåller några allvarliga fel. Ganska ofta måste något ritas om.

7. Kartan skickas (som utskrift, pdf, dwg eller annat format) till bygghere och ofta kopia till någon arkitekt.

8. Faktura skapas och skickas till kund. Fakturan ska dessutom godkännas (attesteras) av någon högre ansvarig chef. Fakturering är inget stort jobb men tar ändå 10-15 minuter.

9. Jobbet registreras som klart i handläggarsystem etc.
 
Då kan man ju verkligen undra vad lantmäteriet gör...:thumbdown:

Om jag vet att tomten inte behöver besökas så borde jag ju kunna få rejält med rabatt!!!
 
Det är intressant att diskutera de här tomtkartorna. Det är mycket möjligt att det kan gå till som b8q beskriver det. Jag har bara köpt två tomtkartor, men i mina fall tror jag inte att det gick till som b8q beskriver det.

1. Beställningen kommer in och ska registreras och diareföras, en beställningsbekräftelse skickas tillbaka till kunden.

Registrering etc vet jag inget om, men någon bekräftelse har jag aldrig fått.

2. Mätpersonal åker ut för att ajourhålla kartdatabasen för den aktuella tomten...

Min ena karta var en direkt kopia av den som handritats vid fastighetsbildningen nån gång på 40-talet. Den var inte på något sätt kontrollerad eller uppdaterad, ingen hade besökt tomten.

Den andra tomten ingick i ett område med 20 tomter. De var förvisso uppmätta, men de var ju mätta alla på en gång. Kommunen var ju inte ute igen och mätte om tomten.

3. VA-personal tar fram underlag till kartan vad avser VA-anslutningspunkt...

Min en tomt saknade VA, så där fanns inget att rita in. Den andra hade verkligen VA utritat. Men den informationen är ju helt redundant för mig. Jag ser ju var rören sticker upp ur marken!

4. Mätpersonalens kompletterande inmätningar i punkt 2 tankas ner från mätinstrumenten och läggs in i kommunens kartdatabas. Tar någon eller några timmar, beroende på hur mycket fix det är (man mäter t.ex. ofta in bara 2 eller 3 hörn på ett hus, men måste konstruera alla fyra hörnen (eller fler, dagens hus är sällan en rektangel...) till databasen, mha mått man tagit med måttband och lite trixande i CAD med räta vinklar etc.)

Den ena tomten var som sagt inmätt för 60 år sedan, den andra en fyrkant som sitter ihop med 19 andra fyrkanter. Så svårt kan det inte vara.

5. Kartritare sätter sig och ritar kartan (digitalt i CAD), dvs kombinerar information från punkt 3 och 4 ovan, gör ett utsnitt (t.ex. A3 i skala 1:400) flyttar texter och annat så alla fastighetsbeteckningar, gatunamn, höjdsiffror etc. kommer med i kartbilden, lägger in text till detaljhöjdfix, lägger in planbestämmelser etc...

I en del fall, ja. Men man kan samtidigt fråga sig: för vems skull? Jag som ska betala kalaset vet redan fastighetsbeteckningen och vad gatan heter. Jag vill inte betala femtusen för att få det på ett papper, sen må det vara aldrig så snyggt ritat.

6. Någon annan än kartritaren granskar kartar från steg 5 så att den inte innehåller några allvarliga fel. Ganska ofta måste något ritas om.

Ibland, kanske. Men jag vet säkert att i alla fall min ena karta inte var granskad.

7. Kartan skickas (som utskrift, pdf, dwg eller annat format) till bygghere och ofta kopia till någon arkitekt.

Jo, jo. Men femtusen spänn?

8. Faktura skapas och skickas till kund. Fakturan ska dessutom godkännas (attesteras) av någon högre ansvarig chef. Fakturering är inget stort jobb men tar ändå 10-15 minuter.

Känns lite som cirkelbevis. Eftersom det kostar pengar för oss att ta betalt av dig, så måste vi ta betalt av dig för det.

9. Jobbet registreras som klart i handläggarsystem etc.

Och jag betalar.
 
Ja, eftersom jag har en fot i branschen så vet jag med ganska stor säkerhet att det är såhär det går till åtminstone i detaljplanerad mark i storstockholmsregionen. Men jag kan tänka mig att det finns andra enklare metoder ute i landet, men då kostar som regel kartan inte 7-8000 kr heller.

Sen är det ju inte alltid som bygglovshandläggaren kräver en ajourhållen nybyggnadskarta heller, det beror ju helt och hållet på vad man ska bygga och i vilken sorts område man bygger, så det behöver inte vara fel att någon ajourhållning inte görs.
 
Redigerat:
I ett område där en exploatör verkar skulle jag bki väldigt förvånad om det inte fanns digitalt underlag. I mitt fall så är tomterna inte avstyckade (ej vunnit lagakraft) däremot finns underlaget helt färdigt hos Metria. Om det skulle kosta dem stora pengar att ta fram detta så skulle de ju rimligtvis inte riska. Att ändå ta fullt betalt - det gör man. Sen vet ju alla som har jobbat i cad att det kostar en extra knapptryckning att göra en pdf jämfört med ett editerbart format.

Det finns för övrigt få företag som tar betalt beroende på vad det kostar, snarare tar man så mycket betalt som man KAN. Det är två helt olika saker.
 
Ja, jag listade bara vad som ingår i att ta fram kartan, och vem som helst kan se att om man följer de stegen så blir det faktiskt ett antal timmars arbete, uppdelat på såväl administrativt jobb som mättekniskt och cad-ritande. Plus en del restid, kostnader för fordon och bensin mm.
Sen får var och en dra sina egna slutsatser om man tycker nybyggnadskartan kostar mer än den borde göra eller ej.
 
Martin_B skrev:
Nej den kostar inte typ 500. Den kostar cirka 15 gånger så mycket. Runt 7500kr är nog rätt normalpris för nybyggnadskarta idag. Vissa får betala cirka 8000kr liksom.

Så är det tyvärr. Har du själv betalat 500kr bara så har du antingen köpt en annan, billigare, karta, eller så har du bara haft ren tur med att de har räknat fel eller att de har varit snälla eller något.
Du snackade om en karta där det bara printas ut från datorn utan mer jobb. Då kostar den 700 i min kommun.
Den till 7500 kräver mycket mer arbete och kostar därefter.
 
b8q skrev:
Ja, eftersom jag har en fot i branschen så vet jag med ganska stor säkerhet att det är såhär det går till åtminstone i detaljplanerad mark i storstockholmsregionen. Men jag kan tänka mig att det finns andra enklare metoder ute i landet, men då kostar som regel kartan inte 7-8000 kr heller.
Många av dina punkter är nog vanliga ute i mindre kommuner också, men inte alla.
Tror det är ca 5500 här.
 
Martin_B
Jag känner inte heller till den omfattande procedur som har beskrivits här. Alla de jag känner som har byggt nytt har aldrig gått igenom de punkterna. Ingen kom ut till de och mätte någonting. Och de bor i detaljplanlagt område. Jag har själv hört med de för att vara säker och de har faktiskt beställt det och sedan kom det per post. Snabbt och enkelt.

Det som beskrivs om att de skulle komma ut och mäta upp allting, ja det händer säkert enbart i de få fall som det inte finns tidigare material. Men det finns det ju i de flesta fall såvida inte det avstyckade området är riktigt, riktigt supernytt och knappt uppmätt alls.
Naturligtvis MÅSTE det också finnas material sedan innan, för hur skulle annars lantmätare, VA-bolag, telebolag, elbolag osv. kunna orientera sig. Det är ju inte så att de tar ut lantmätaren varje gång de skall göra någonting, utan det görs en gång sen finns det där. Sedan uppdateras det enbart om något ändras. För om ingenting ändras så finns det ju ingen anledning att uppdatera.
 
Det är inte så konstigt att en del av er inte ser till mätingenjören som mäter in området.

Är det ett detaljplanerat område som ska exploateras så mäter man givetvis in hela området, om det inte är enormt stort, när man ändå är på plats. Så när nästa order kommer så är fotjobbet gjort.

O eftersom det i regel är fastpris på nyb kartorna så tjänar företagen på att göra så.

Ingen tvingar er att anlita kommunen för att ta fram kartan. Ni får anlita vem ni vill som har kompetensen.

Sen ska ni tänka på att utrustningen kostar en rejäl slant oxå. Så det ska oxå med i priset.
 
Ricken skrev:
Är det ett detaljplanerat område som ska exploateras så mäter man givetvis in hela området, om det inte är enormt stort, när man ändå är på plats. Så när nästa order kommer så är fotjobbet gjort.
Precis så är det. Men i ett exploateringsområde händer det saker precis hela tiden! Markarbete på granntomten kanske har påbörjats, så markhöjder vid tomtgräns stämmer inte längre (i värsta fall kanske det t.o.m. ligger nya schaktmassor på den aktuella tomten!) , nya elskåp eller belysninsgstolpar har kommit på plats där byggherren annars kanske tänkt lägga sin infart, nya husgrunder på granntomten är på plats vars läge och höjd bygglovshandläggaren vill ta med i sin bedömning av den sökandes önskade placering av sitt hus, De detaljhöjdfixar man lagt ut tidigare kanske förstörts och ska inte med i kartan utan man måste lägga ut nya, osv, osv...

Det finns många orsaker till att man faktiskt BÖR ut och kolla verkligheten innan man ritar kartan, även (eller kanske särskilt) i ett exploateringsområde där man "nyss" varit.
 
Den som är ute och traskar och mäter ut tomter är lantmäteriet. De har varit ute - INTE metria. Hur vet jag detta? Jag har frågat.

Exploatören betalar för detta för att få avstyckningen. Sen får jag betala för det en gång till till Metria.
 
Redigerat:
mariatherese skrev:
Den som är ute och traskar och mäter ut tomter är lantmäteriet. De har varit ute - INTE metria. Hur vet jag detta? Jag har frågat.

Exploatören betalar för detta för att få avstyckningen. Sen får jag betala för det en gång till till Metria.
Det låter som om det exploatören betalar för är avstyckningen, dvs det Lantmäteriet har gjort är en förrättningskarta och kanske markerat nya gränsrör. Det är bara Lantmäteriet som får göra avstyckningar, så det stämmer säkert att de varit ute. Och därefter måste byggherren (du) beställa en nybyggnadskarta (från Metria i ditt fall, men det finns som sagt andra aktörer). Du skrev tidigare att Metria ritar kartan från Lantmäteriets uppgifter. Då har de troligen köpt kartinformationen från Lantmäteriet för en kostnad också, glöm inte det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.