Det är inte alls säkert att kommunen är emot dig, de kanske visserligen tycker att dina argument är fullt rimliga, men om de ger dig tillåtelse att bygga på prickat område så kan de dels riskera att det används som prejudikat i andra ärenden ("Men Johnsson fick ju bygga på prickmark, då måste ju jag också få"), dels riskerar man att någon överklagar kommunens beslut att ge dig bygglov och drar upp det i högre instanser och i slutändan tvingar dig att riva altanen igen (och kommunen att betala dig för de kostnader du haft, eftersom det var fel av dem att gå emot lagen och ge dig bygglov).
 
Ja, då var beslutet fattat. Blir inget bygge eftersom allt hamnar på prickmark. Drar tillbaka ansökan om bygglovet. Kan begära omprövning av detaljplan. Men kommer att kosta. Mycket svår att få det under 40 000:-. Allt för dyrt för oss. Så nu blir det ett räcke och förmodligen en häck av bambu för att få det lite mysigt. Kanske smyga upp en parasoll om ingen ser. Ifall det skulle regna. Är nog fel forum kanske men finns det nån bambu som klarar växtzon 4?
 
Synd att det inte gick vägen. Men de bygglovsfria alternativen då? Det finns ju rätt mycket man får göra utan bygglov, och därmed på punktprickad mark.
 
Vilka alternativ hade du i åtanke? Själva golvet, som redan är klart, får vara kvar. Räcket blir ca 80 cm högt. altanen är låg så ingen fara för fallrisk. Räcket fick dock inte va tätt. Ev kanske smyga upp en skärmvägg på ca 180 höjd. Ska dock va 180 från mark men lite fusk på ca 30 cm tycker jag vi är värda. Men som sagt, inget tak på detta så himlen får bli vårt blickfång. Kanske pergola.... Vem vet.
 
Man får ju bygga ett 15 kvadrat stort skärmtak utan bygglov. Du får även skapa en skyddad uteplats med ett 180 cm högt plank tror jag. Allt utan bygglov. Kolla broschyren från boverket som jag länkar till högre upp.
 
O
Markis?
 
Ja. Kanske det. En stor markis som täcker det hela. Finns väl ganska breda o den kommer att skruvas i en timmervägg så det bör ju bli stadigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.