Geberit har en lista med kompatibla pressverktyg. Jag kan hyra pressverktyg med m-pressbackar för mapress-kopplingar men själva verktyget är inte med på Geberits lista. Hur viktigt är detta sålänge man har rätt pressbackar?
 
Eftersom det är nästan gratis att hyra ett kalibrerat pressverktyg ink backar så känns det ju helt otänkbart att chansa…..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom det är nästan gratis att hyra ett kalibrerat pressverktyg ink backar så känns det ju helt otänkbart att chansa…..
Tror problemet är att det ofta är Rems som finns att hyra och att denna inte finns med på listan över kompatibla verktyg TS har hittat.
 
C Cerb skrev:
Tror problemet är att det ofta är Rems som finns att hyra och att denna inte finns med på listan över kompatibla verktyg TS har hittat.
Helt rätt, kan hyra Rems med M-backar (hittar inget annat att hyra i Göteborg som privatperson)
https://rentor.nu/pressmaskin-rems-batteri

Geberit skriver detta om Mapress i monteringsanvisningarna:
"Endast pressmaskiner godkända enligtGeberit kompatibilitetslista (finns tillgängligpå www.geberit.se) samt Geberit originalpressbackar/slingor ska användas. "

Och den enda kompatibilitetslistan jag hittar är från 2018 och där finns inte några Rems-maskiner med. Så frågan är hur viktig detta egentligen är
 
S
Jag har pressat gerberit och lite annat med en rems pressmaskin. Inga läckor än iallafall. M- eller v- är ju standard grejer, jag tvivlar på att greberit har en egen "standard" och dom godkända maskinerna har backar som är speciella på något sätt. Det är nog så att dom godkända maskinerna är testade av Gerberit med deras kopplingar. Annars finns Altech kopplingar som jag har för mig säger att Rems är godkänt.
 
S
En sak till, presskopplingarna rinkabyrör säljer VSH verkar också tycka Rems är ok när jag läser lite snabbt
 
C Cerb skrev:
Tror problemet är att det ofta är Rems som finns att hyra och att denna inte finns med på listan över kompatibla verktyg TS har hittat.
och därför hyr man hela paketet. Det kostar ju bara ett par hundringar på rätt ställe.
 
S Screew skrev:
M- eller v- är ju standard grejer, jag tvivlar på att greberit har en egen "standard" och dom godkända maskinerna har backar som är speciella på något sätt.
Att backarna är standard i "pressänden" är ju självklart, frågan är väl om backarna är standardiserade i andra änden också.......
 
MathiasS MathiasS skrev:
och därför hyr man hela paketet. Det kostar ju bara ett par hundringar på rätt ställe.
Vilket paket pratar du om?
Är det ex Rems maskiner och backar firmorna ofta har så får man ”problemet” TS har.

Men det är inget problem att maskinen inte finns med på kompabilitetslistan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att backarna är standard i "pressänden" är ju självklart, frågan är väl om backarna är standardiserade i andra änden också.......
Geberit listar faktiskt vilka specifika maskiner som är kompatibla med mapress system. Där är ex. inte rems med
 
C Cerb skrev:
Vilket paket pratar du om?
Är det ex Rems maskiner och backar firmorna ofta har så får man ”problemet” TS har.

Men det är inget problem att maskinen inte finns med på kompabilitetslistan.
Jag pratar om att man hyr pressmaskin och pressbackar samtidigt i ett kit.
 
C Cerb skrev:
Geberit listar faktiskt vilka specifika maskiner som är kompatibla med mapress system. Där är ex. inte rems med
Ja då är det ju bara förhålla sig till det. Om det finns små skillnader i hur maskinerna är gjorda eller om man bara inte vill certifiera en konkurrent är ju svårt att veta säkert.
 
Jag kanske iofs missförstår frågan här…..jag trodde det handlade om att blanda pressmaskin och backar från olika fabrikat, men det kanske handlade om att använda rätt fabrikat på maskin och backar till just gerberits pressdelar?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag pratar om att man hyr pressmaskin och pressbackar samtidigt i ett kit.
Misstänkte det. Det TS menar är att Geberit inte har med ex. Rems maskin+backar på listan över kompatibla
MathiasS MathiasS skrev:
Ja då är det ju bara förhålla sig till det. Om det finns små skillnader i hur maskinerna är gjorda eller om man bara inte vill certifiera en konkurrent är ju svårt att veta säkert.
Snarare borde rådet till TS bli att ignorera det, och tänka att man endast valt att inte certifiera alla. Att stora tillverkare av pressar som ex. Rems och Ridgid skulle ha misslyckats med att tillverka pressar som funkar för M-press är ju inte super troligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kanske iofs missförstår frågan här…..jag trodde det handlade om att blanda pressmaskin och backar från olika fabrikat, men det kanske handlade om att använda rätt fabrikat på maskin och backar till just gerberits pressdelar?
Precis, Geberit som du kanske vet är ”uppfinnaren” bakom, eller egentligen nuvarande ägare av Mapress (m-press).

Och de listar inte många av de pressmaskiner som finns tillgängliga i Sverige som kampatibla med deras M-press kopplingar.

Vilket då blir underligt då alla m-pressdelar från alla tillverkare ska ”följa samma spec”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.