Hoppalunda... Om du funderar på att skaffa dig en manuell presstång från Tyskland så kan jag tipsa dig om att de finns till ungefär samma priser i Sverige. Jag skulle tippa på att de ligger på ca 1000-1100kr... sen tillkommer iofs momsen.
Men det du ska tänka på är att dessa tänger enbart är till för att pressa kopplingar för plaströr eller plaströr med metallinlägg (pressbackar TH16-26, U16-25, RF12-25). Alltså kan du inte pressa Mapress kopplingar (M) eller koppar Viega (V) med denna tång utan för dessa kopplingar behöver du en eldriven maskin.
 
då gjorde vi nu ett nytt försök på o beställa manuel pressen.
någon som testat den ?

1300.- me frakt kändes rätt
sen köper man bakarna på rinkaby....
 
Men Linus... Läste du inte mitt inlägg??
Det kommer INTE att fungera med den manuella tången och Rinkabys backar (som är av V-modell). Tro mig jag jobbar bara med att sälja dessa verktyg så jag vet vad jag pratar om... Dessutom är priset på Rinkabys backar ca 100:- för högt...
 
spocks_beard skrev:
Tack! Bra länk :)

Vet du vilka kopplingar som ska användas till denna?
Det finns M eller V har jag läst.
Är denna godkänd för de kopplingar vi har i Sverige?

Det finns både pressbackar och kopplingar med M, MA, V, LK.
Det står på pressbacken om det inte någon annanstans vad det är, se till att få tag på kopplingar som har samma system.
 
C
Finns det nåt ställe att hyra en maskin och backar på i skånetrakten? Funderar på att göra om lite i pannrummet.
 
Gammal tråd men vad skiljer M och V backar?
 
Olika tillverkare, varje back är utformad på sitt eget sätt, . på koppar med dimension 28 och neråt funkar väl i princip de flesta med varandra förutom mapress-kopplingarna tror jag men jag kan ha fel också. men hur som helst ser man ju till att ha rätt om inte annat för garantin. galvade och rostfria rör finns ingen chans att få till med andra backar.
 
Någon med lite uppdaterad info om var man kan hyra (som privatperson) pressverktyg? Cramo / Ramirent verkar inte ha denna typen av verktyg för uthyrning. Ahsell kör väl fortfarande endast ythyrning till personer med kundnummer och "Endast registrerade företag kan erhålla kundnummer hos Ahlsell".

Fler förslag?
 
Någon av dina lokala rörskojare? Beroende på hur trevliga de är bör du kunna hyra en maskin hos dem.
 
Prova med Tools i Ulvsunda industriområde.

Det är en hederlig gammal järnhandel, med priser därtill.

Deras gamla namn var Abatic Maskin.
 
phl skrev:
Någon av dina lokala rörskojare? Beroende på hur trevliga de är bör du kunna hyra en maskin hos dem.
De flesta lokala rörskojare är väldigt måna om att tillhandahålla med pressbackar, kopplingar, rör, mantimmar, servicebil och något mer jag inte kommer på nu. Till skillnad till vad många verkar tro på forumet med så gillar de inte alls fikabröd mot utlåning av verktyg heller ;) Kanske jag som inte hittat en tillräckligt hungrig rörmokare ännu dock

(humor och ironi är kanske lite svårt att uttrycka på ett forum men detta är skrivet med en dos av båda)
 
Hade du inte bott så långt bort så hade jag löst det. Köpte pressverktyg och backar när jag byggde huset som ligger i källaren nu.. används inte flitigt längre..
 
Som info till forumet har jag hittat att billigtVVS.se hyr ut och skickar grejerna med bussgods. Kostnad är per dag + expeditionavgift på 119:- + returfrakt med bussgods. Har inte testat det ännu själv så jag vet inte riktigt hur bra dom är och hur uppbokade verktygen är. Allt jobb med att få tag på grejerna gör i alla fall att jag väntar in ett ordentligt behov innan jag ger det ett försök.

För de få kopplingar det var aktuellt med i mitt fall så blev det billigare med en annan lösning just nu
 
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men jag har hyrt pressverktyg av Abatic, som numera heter tools i Ulvsunda industriområde
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.