P
Är hemma och förkyld idag (som tur var) då jag hörde en konstig duns/smäll. Gick ner för att se efter och hör hur det forsar vatten nere i pannrummet. Springer ner och stänger av inkommande vatten och går och ser efter vad som hänt. En presskoppling på utgående varmvattnet från VPn har släppt. Hur vanligt är detta ? har visserligen varit där och satt in egna kopplingar men på värmesidan men visst lite har man ju säkert rört på rören då detta hände vid ventilen för påfyllnad. VPn monterades för snart 13 år sedan.

Kopparledningar och presskoppling som släppt med synlig skada på varmvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till att den har släppt, är att den har inte varit tillräckligt instucken i kopplingen.
 
P
Mao tur att det hållt i 13 år då. Funderar på hur jag ska få ihop allt igen. Ingen ork känner jag men ihop måste det under dagen då vi nu står utan vatten&värme. Nästan så jag funderar på att ringa en VVS firma.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tur att du var hemma.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Jo
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Om man zoomar in bilden, så tycker jag det ser ut som den aldrig varit pressad, finns inga märken i röret.

En presskoppling håller tätt genom att det ligger en oring i kopplingen. Det blir tätt bara man sticker in röret. Pressningen är till för att stuka koppling och rör så att röret inte skall kunna dras ut. Men kopplingen håller perfekt tätt även om man inte pressar.

I många fall sitter ju röret fast i sitt läge och kan inte dras ur kopplingen av andra skäl. Ser ut som något sådant har hänt här, röret har av någon anledning nu lossnat i sin andra ände.

Inte helt ovanligt att pressningen glöms, tror jag läst att numera har man byggt in någon funktion i kopplingarna, som gör att de skall läcka lite om man inte pressar, för att ge en indikation vid installationen.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
P
Kanske går att pressa om den ?
 
P
Inte klämd överhuvudtaget. Kopparledning med en rak koppling som inte är klämd, mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det går att pressa den. Det gäller bara att du får in röret tillräckligt i kopplingen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P
Ska nog gå bra att lossa på kopplingen och vrida röret lite. Gäller
Bara att hitta någon med pressverktyg
 
P
Det gick bra.
Nyligen löddad kopparledning med fittings mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P
Bara pressverktyg som saknas. Ingen i Huddinge som har ?
 
P
Håller tätt också.
 
P
VVS tekniker svänger förbi efter jobbet och fixar det.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
E
Jäkla tur du var hemma! Kolla övriga kopplingar så inte samma fel finns på fler ställen. Gissningsvis var det fredag e.m när de där kopplingarna gjordes :cool:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.