Det var som du skrev, ett köp. Man kan tydligen baka in försäkring och service i månadskostnaden, men det är ju inte vad du var ute efter:surprised:
 
När vår gamla Vento ger upp känns det som att privatleasing är ett väldigt hett alternativ i min värld. Jag är helt ointresserad av bilar, och att bara kunna få allt strul fixat direkt, alternativt få en annan bil under tiden, är helt klart värt en extra slant för mig. Det är väl det det handlar om: är du beredd att betala för att slippa krånglet?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Bara en liten undran som inte framgår av era kalkyler...
Jag har tjänstebil och när avtalstiden är slut så har bilen ett restvärde. Är det inte samma sak med privat avtal?
Att när avtalstiden är slut efter 3-4år så har du betalat massa pengar och står utan bil. Som borde vara vär 100000kr om du köpt denna privat. Vilket gör att man får öka månads kostnaden med tex 100000kr / 36mån = 2777kr/mån extra. Eller har jag fel?
 
teed skrev:
Bara en liten undran som inte framgår av era kalkyler...
Jag har tjänstebil och när avtalstiden är slut så har bilen ett restvärde. Är det inte samma sak med privat avtal?
Att när avtalstiden är slut efter 3-4år så har du betalat massa pengar och står utan bil. Som borde vara vär 100000kr om du köpt denna privat. Vilket gör att man får öka månads kostnaden med tex 100000kr / 36mån = 2777kr/mån extra. Eller har jag fel?
Kalkylen tar ju värdeminskning i beaktande, så det blir ju neutralt.
 
Kalkylen är ju ganska snäv.
Kör man mindre än 4500mil på 36 månader så gör firman en profit. Kör man mer så tar dom ut en extra avgift och jag har inte sett hur stor den är, vissa brukar ju safta på ordentligt för "överförbrukning".
 
teed skrev:
Bara en liten undran som inte framgår av era kalkyler...
Jag har tjänstebil och när avtalstiden är slut så har bilen ett restvärde. Är det inte samma sak med privat avtal?
Att när avtalstiden är slut efter 3-4år så har du betalat massa pengar och står utan bil. Som borde vara vär 100000kr om du köpt denna privat. Vilket gör att man får öka månads kostnaden med tex 100000kr / 36mån = 2777kr/mån extra. Eller har jag fel?
Du har Finansiell leasing och inte operationell leasing. Finansiell leasing kan nog anses som ett lite mer skatteplanerat upplägg.

I övrigt är min erfarenhet, har varit med bakom kulisserna några gånger, att ett leasingupplägg alltid blir dyrare. Det är så många inblandade som tar risker som de måste kompensera för i kalkylen. Restvärde, negativt riskurval, ränteförändringar, reservdelspriser etc.

Men samtidigt, är man bara beredd på att betala lite mer så är det ju ett underbart sätt att ha bil på!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.