bonnen skrev:
Man får ha två altenativ värmekällor (med andra ord braskaminer/kaminer) anslutan till samma pipa, men inte mera än en huvudvärmekälla på en pipa, detta kom jag fram till efter diskussion med min sotarmästare
Källa BFS 1998:38 kap 5:431
"Rök- eller avgaskanal som ansluts till fler än en eldstad skall utformas så att
detta inte medför ökad brandrisk eller annan olägenhet. Skorstenar,
skorstensschakt o.d. skall placeras på underlag med tillräcklig bärförmåga.
Bestämmelserna omfattar även avgaskanaler från bränsledrivna motorer. (BFS
1998:38)
Allmänt råd
När flera eldstäder ansluts till samma rökkanal bör riskerna för
kondensering, brandspridning, inrykning via eldstad som inte används och
eldstädernas funktion vid samtidig eldning beaktas. Se även avsnitt 8:411.
(BFS 1998:38)"
Tack. I mitt fall är det i så fall två stycken mysvärmekällor som kanske används någon gång i veckan max. Får undersöka det närmre.

Sen är väl råd och absoluta regler olika saker. I det du skriver verkar det ju helt klart att man får ha två till samma pipa.
 
Hej!
Jag tror också att du kan ha två kaminer på en rökkanal. För hållfasthetens skull så gå inte in med rökrören på samma höjd i skorstenen. Fanns något minimimått på hur långt avstånd det ska vara emellan i instruktionerna för den skorsten jag använde (Safeblock E). Du har inte heller något krav på att den ska stå en bit från väggen. Som du har ritat så tror jag att den kan ligga an mot väggen. Sedan ska den gå minst en meter över takbeklädnad och över nock (inget krav på hur långt över nock). Det var instruktionerna jag fick när jag satte upp min.
 
Nilsson73 skrev:
Hej!
Jag tror också att du kan ha två kaminer på en rökkanal. För hållfasthetens skull så gå inte in med rökrören på samma höjd i skorstenen. Fanns något minimimått på hur långt avstånd det ska vara emellan i instruktionerna för den skorsten jag använde (Safeblock E). Du har inte heller något krav på att den ska stå en bit från väggen. Som du har ritat så tror jag att den kan ligga an mot väggen. Sedan ska den gå minst en meter över takbeklädnad och över nock (inget krav på hur långt över nock). Det var instruktionerna jag fick när jag satte upp min.
Strålande, tackar.
Vem ställer man dessa frågor till för att få ett helt säkert svar innan man bygger något?
Någon som besiktigar skorstenar vid nybyggen och vad kan det tänkas heta?
 
Det är väl sotaren som ska godkänna allt..
 
Hej igen!
Om du orkar jaga bästa priser på blockskorstenar kan du kolla www.vvs-eksperten.dk. En dansk nätsida som har flera modeller bl a en som heter Scancore Enkelblok, exakt lika som Safeblock E. Räkna om till sek och jämför. Blir dyrare frakt, men kan vara värt att få en offert från dom, bästa pris när jag letade. Alltid något att ha i bakfickan om man vill pressa priset på "hemmaplan".
 
I
jackt skrev:
Tror jag frågade om man kan/fick ha två kaminer i samma rör och har för mig att det inte var tillåtet.. Men just Isokern har en modell som har två "pipor" så just där funkar det..

Annars är det ju en bra idé..

Tillägg:
Du kommer väldigt nära takfoten och måste ju (väl) ha skorstenen över nocken. Blir väldigt högt utanför..

Hittade svar själv, tydligen behövs det inte längre..
[länk]
Tack. Utseendet kanske inte blir det bästa att ha den där men det kanske man får offra för funktionens skulle. Nackdelen att inte ha så hög skorsten är väl också att taket får sot på sig. Men med mitt lilla eldande märks det nog inte lika mycket.
 
Plåtskorstenen skriver försäkringsbolagen ner på 5år medans en blocksskorten "lever" i 25år om jag inte missminner mig.
 
Köper man en plåtskorsten från NVI så lämnar dom 25års garanti. Premoduls är något kortare.
 
Garanti är bra men hjälper föga om huset brinner ner. Och man vill ha ersättning från försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.