Ska i ett nybyggt hus med ryggåstak ha en kamin för mys och inte direkt för någon uppvärmning.

Inte förtjust i detta utseende på skorsten men det är ju helt klart billigaste och enklaste varianten. Kaminen är mest för utseendet och inte så mycket funktion så jag vill inte lägga enorma summor på skorsten men finns det någon fyrkantig snyggare variant?
skorstenar_rakt_ror.jpg

Kamin och skorsten mer åt detta håll letar jag efter
image1_d2bfb617ae6b99088edd80436debac7c.jpg
 
Redigerat:
jackt skrev:
Du har ju [länk]. Det är fyrkantiga "legobitar" som limmas ihop.

Satte in en sådan i förra huset, blev riktigt snyggt. Putsade och målades vita.

[bild]
Tack. Hur är denna kostnad och livslängdsmässigt? Billigare dyrare än vanlig premodul med rostfria rör? Alltså bara att putsa direkt på denna när den är uppbyggd?
 
En prislista.

Är lite dyrare tror jag än plåtvarianten, men passade mycket bättre i huset som var sekelskiftsutseende.

Jag putsade med samma bruk som man limmade med så hela ytan blev slät. Sedan en passande färg. När man känner på stenarna så får jag känslan att det kommer hålla husets livstid. De är mycket stabila och hårda..
 
Hej Suhagg!
En annan variant av blockskorsten är Safeblock E. Jag har satt upp en sådan och det gick fint. Skillnaden mot Isokern är att Safeblock E är endast ett block, Isokern tror jag har ett separat innerrör och en yttre mantel, men jag kan ha fel. Köpte min hos Svendsen kaminer, antar att du klarar dig med den mindre diametern så jag tror att det även kostnadsmässigt är ett gångbart alternativ.
 
Fina tips. Det är ca 3.5m i tak där skorstenen ska stå. Med denna variant innebär det att skorstenen står direkt på min platta på mark och så ansluter jag kaminen som står bredvid skorstenen så att säga?
 
Nilsson73 skrev:
Isokern tror jag har ett separat innerrör och en yttre mantel, men jag kan ha fel.
Stämmer, man behöver både ytter- och innerdelen. Men den verkar väldigt lik på flera sätt.. Funkar säkerligen bra oxså..
 
Suhagg skrev:
Fina tips. Det är ca 3.5m i tak där skorstenen ska stå. Med denna variant innebär det att skorstenen står direkt på min platta på mark och så ansluter jag kaminen som står bredvid skorstenen så att säga?
Japp, så var det jag gjorde. Rökröret gick ut bak och direkt in i skorstenen som stod 10-15 cm från väggen.. Så den tar ju lite mer plats än tex plåt som kan sättas direkt uppepå kaminen..

Men för mig är stenvarianten så mycket snyggare.. :)
 
Fick en ide. Kommer troligtvis bygga ett uterum markerat med grönt på bilden.
Skulle det vara möjligt att ha skorstenen inne i huset och sedan ha 2st kaminer ansluten till den? Troligtvis kommer jag bara elda i en åt gången.

I uterummet har jag mest nytta av värmen från kaminen.
Det är ryggåstak inne i vardagsrummet.

2s0fsz7.jpg
 
Suhagg skrev:
Fick en ide. Kommer troligtvis bygga ett uterum markerat med grönt på bilden.
Skulle det vara möjligt att ha skorstenen inne i huset och sedan ha 2st kaminer ansluten till den? Troligtvis kommer jag bara elda i en åt gången.

I uterummet har jag mest nytta av värmen från kaminen.
Det är ryggåstak inne i vardagsrummet.
Tror jag frågade om man kan/fick ha två kaminer i samma rör och har för mig att det inte var tillåtet.. Men just Isokern har en modell som har två "pipor" så just där funkar det..

Annars är det ju en bra idé..

Tillägg:
Du kommer väldigt nära takfoten och måste ju (väl) ha skorstenen över nocken. Blir väldigt högt utanför..

Hittade svar själv, tydligen behövs det inte längre..
http://sotarbloggen.se/2010/09/30/skorsten-en-meter-over-nock-ar-en-gammal-skrona/
 
Redigerat:
jackt skrev:
Tror jag frågade om man kan/fick ha två kaminer i samma rör och har för mig att det inte var tillåtet.. Men just Isokern har en modell som har två "pipor" så just där funkar det..

Annars är det ju en bra idé..
Frågan är kanske vem som säger att man inte får. Antar att tillverkaren kanske säger nej för att man inte ska elda fullt i två kaminer samtidigt. Får kika på det. Kan ju bestämma mig för att bara elda i en kamin åt gången om det är så.
 
Man får ha två altenativ värmekällor (med andra ord braskaminer/kaminer) anslutan till samma pipa, men inte mera än en huvudvärmekälla på en pipa, detta kom jag fram till efter diskussion med min sotarmästare
Källa BFS 1998:38 kap 5:431
"Rök- eller avgaskanal som ansluts till fler än en eldstad skall utformas så att
detta inte medför ökad brandrisk eller annan olägenhet. Skorstenar,
skorstensschakt o.d. skall placeras på underlag med tillräcklig bärförmåga.
Bestämmelserna omfattar även avgaskanaler från bränsledrivna motorer. (BFS
1998:38)
Allmänt råd
När flera eldstäder ansluts till samma rökkanal bör riskerna för
kondensering, brandspridning, inrykning via eldstad som inte används och
eldstädernas funktion vid samtidig eldning beaktas. Se även avsnitt 8:411.
(BFS 1998:38)"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.