Pratar du i telefon när du kör bil?

  • Antal röster
    145
Fairlane
Det finns, om jag inte minns helt galet, forskning som visar att man är mer okoncentrerad på trafiken om man pratar i telefon (med headset) än med en passagerare. En teori är att om det blir mer komplicerat så tystnar även passageraren, men inte den i telefonen.

Jag har haft teams-möten också, men det är ingen höjdare. Man stänger av mikrofonen och så får man en fråga, och kanske en där man behöver tänka till lite. Jag håller mig mest till de teamsmöten där jag kan sitta och lyssna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Helst inte då jag inte vill prata i telefon när jag kör.
Man får inte hålla i någon kommunikationsutrustning i handen, det gäller även komradio, det kostar 1500 i böter :rolleyes:
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T
Pratar i telefon när jag kör bil för att sedan gömma den så fort jag ser en polis.

Ringer en kund eller annan jobbig person så är det också skönt att kunna luta sig tillbaka på att jag absolut inte kan prata då jag kör bil, väldigt praktiskt att ha en lag att luta sig mot för att slippa obekväma samtal.
 
pratar i telefon i bil nästan hela tiden , har handsfree i bilens ljudsystem när jag kör själv , och peltor xp alert när jag har passagerare.

har rullat förbi sheriffen många ggr & dom har har aldrig haft synpunkter
 
Javisst, mestadels genom bilens handsfree men även enstaka ggr. handhållen då ej ansluten telefon ringer.
 
Undviker om jag kan. Svarar på inkommande samtal, men ringer mycket sällan upp själv. Använder alltid bilens ljudsystem vid samtal.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
galento
Har man något folkvett i skallen sitter man väl inte och grejar med en mobil när man kör.
Åkeri branschen har väl en kampanj nu "händerna på ratten" . Skulle vara mycket högre böter.
Ps. Har varit nära att krocka flera gånger pga förare som rattsurfat och kommit över mittlinjen :thinking:
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Har man något folkvett i skallen sitter man väl inte och grejar med en mobil när man kör.
Åkeri branschen har väl en kampanj nu "händerna på ratten" . Skulle vara mycket högre böter.
Ps. Har varit nära att krocka flera gånger pga förare som rattsurfat och kommit över mittlinjen :thinking:
Rattsurfa med mobilen i handen och röstsamtal via handsfree är ju en viss skillnad i hur mycket uppmärksamhet som tas från körningen. Det ena är olagligt och det andra tillåtet
 
Ja men ogärna. 9/10 gäller det att svara på inkommande samtal via BT handlöst.

Något som är mycket värre är när pendlande vänner ”tristessringer” en för att fördriva motorvägstid påväg hem från jobbet. Usch.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
K Klabbarparn skrev:
Ja men ogärna. 9/10 gäller det att svara på inkommande samtal via BT handlöst.

Något som är mycket värre är när pendlande vänner ”tristessringer” en för att fördriva motorvägstid påväg hem från jobbet. Usch.
Har säkert ringt dig någon gång men rent säkerhetsmässigt ser jag inga bekymmer med detta sålänge det inte är rusningstrafik.

Ska försöka dra ner på detta, men det är bara så tråkigt i bland i trafiken. :D
 
  • Haha
Klabbarparn
  • Laddar…
Man kan inte dra alla över en kant i detta ämne, vi har alla helt olika simultanförmåga.
Har mycket dötid i bilen mellan jobben, används givetvis till att telefonera.
 
E
Isakare Isakare skrev:
Man kan inte dra alla över en kant i detta ämne, vi har alla helt olika simultanförmåga.
Har mycket dötid i bilen mellan jobben, används givetvis till att telefonera.
Så kan det ju vara. Men att tala i telefon påverkar ju knappast positivt.

Välkänt att telefonen går varm hos säljare, det hör ju till sakens natur.

Men oavsett vilket, måste det inte telefoneras bör det inte telefoneras.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så länge man bara slöpratar så är det ju ingen fara. Värre är det när man behöver börja fundera över någon lösning eller minnas nått från nått jobb. Annars så är ju Bilen en bra ställe att prata av sig lite slösnack.
 
Pratar konstant i bilen. Det är till stor del mitt kontor under normala arbetsförhållanden. Alla bilar har väl inbyggd handsfree idag?
Nya lagen ha i alla fall inneburit att jag slutat maila och SMSa medan jag kör. Jag var nog en total trafikkatastrof säkerhetsmässigt tidigare. Nu är jag mer en normal trafikfara.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
Ja varför inte? Den inbyggda bluetooth kopplingen funkar helt utmärkt..
Om det skulle vara så farligt jämfört med att prata med en passagerare så vad skulle inte ett barn i bilen vara?
Folk sitter ju både leker och till och med matar barn samtidigt som de kör.. Varför har man inte förbjudit det?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.