Pratar du i telefon när du kör bil?

  • Antal röster
    145
Pratar du i telefon när du kör bil. Frågan har uppkommit om huruvida folk pratar i telefon när de kör bil.
 
Nej.

Men jag är lite tveksam till det utryckliga förbudet mot telefoni, av den anledningen att det som inte är förbjudet är tillåtet. Ju fler förbud, ju större blir avstånden mellan dem.
 
Pratar endå rätt mycket i telefon medans jag kör bil, men jag har alltid telefon kopplad mot handsfree så jag håller inte i telefonen.
 
Är det förbjudet att prata i telefonen när man kör bil?
 
Det är förbjudet att hålla i den...jag har fått för mig att "handsfree", vad det nu heter i svensk nomenklatur, är tillåtet.
 
Så tror jag också att det är. Jag använder car play när jag ringer.
 
Fairlane
Jag använder telefonen i bil, men jag väljer när och säger till den jag talar med att jag inte kan samtala mer om situationen blir mer komplicerad, för jag är fullständigt övertygade om att den påverkar koncentrationen på bilkörningen.
Därför undviker jag samtal så mycket som möjligt och håller de så korta som möjligt.
Det är ju inte helt ovanligt att man ser någon som vinglar lite mellan filer, har svårt att hålla en konstant hastighet, byter fil utan att uppmärksamma att någon är på väg där, missar att byta fil efter en omkörning etc.
Inte sällan ser man en ensam person som är sitter och pratar i telefon. Det behöver inte vara en telefon i handen för att man ska ha koll på det. Antingen talar personen för sig själv eller i telefon.

Jag tror tyvärr att alltför många inte förstår att de blir sämre bilförare när de talar i telefonen.
Det gäller nog de flesta. Undantaget är väl de som är så usla förare från start att de inte kan bli sämre. ;)
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Naturligtvis måste man anpassa telefonerandet och tidpunkten till körningen, trafik, sikt osv.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Ja, det händer. Men håller ser till ett minimum och korta samtal. Gäller att inte överskatta sina egna förmågor, plötsligt händer det och djuret springer fram ur skogen eller ungen från bakom bilen.

Inget som rekommenderas, nej och det blir även hårdare straff om telefonen bidragit till distraktioner och nedsatt reaktionsförmåga.
 
J
Jag pratar i telefon och jag pratar med sambon när hon är passagerare
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
E
J Jotsat skrev:
Jag pratar i telefon och jag pratar med sambon när hon är passagerare
Pratar konstant alltså?
 
Pratar ibland, ibland är jag med på Teams möten där jag inte behöver se bild. Alltid handsfree dock. För mig funkar det bra, likvärdigt som att prata med en passagerare. Händer det något i trafiken får samtalet ett litet spontant uppehåll.

Dock är det mest motorvägskörning för min del, knölig stadstrafik brukar medföra många små uppehåll..
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Pratar konstant alltså?
Som en jävla duracellkanin
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ja, jag pratar ibland i telefon när jag kör bil.
 
Nä fan, skön musik eller bara motorljud när jag kör. Man behöver en lugn stund för sig själv i bland.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.