Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag börjat elda igen samtidigt som jag är ilfärd med att slutföra min tillbyggnad. Därför har pannpillandet fått vänta.
Jag kopplade in potentiometern igen. När den är vriden max åt höger och jag vrider åt vänster/motsols visar displayen "error" för att omedelbart därefter visa 0 gr. vrider jag vidare åt vänster ökar displaytemperaturen MYCKET fort. Minsta vridning höjer tempen med tio gr. eller mer. Raskt därefter har maxtempen passerats och pannan indikerar "error" för resterande potentiometervridande. Alltså. Det aktiva området är kanske bara 1% av potentiometerns vridområde.

Staffan

Som sagt en mångvarvig potentiometer är nog enklare att använda här.
 
Om man vill köra helt manuellt och kunna ställa temperaturen mellan, säg, 50° & 100° så tar man ett 120ohm’s motstånd i serie med en potentiometer på 20ohm. 20ohm’s potentiometern behöver då inte ha mer än 300° i vridomfång för att bli tillräckligt ”noggrann”.
 
Är inte den ursprungliga potentiometern på 100 kohm?
 
Ta ett redigt dekadmotstånd, ratta in det på några önskade temp.värde för pannan. Köp sedan fasta motstånd som matchar dessa värde och koppla ihop allt med en passande vridomkopplare.
Montera hela härligheten i en liten fin plastlåda sidan om pannan.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.