D Daniel 109 skrev:
Det får du i gummistövlar också....
Nja, jag föll till marken så det är inte jämförbart.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att armeringen i en bottenplatta är beröringsbar?
Betong leder ström.
 
J Johan456 skrev:
Den ansluta till centralens jordskena eller om du sätter en potentialutjämningsskena. Leverantören av FJV kommer nog inte ge dig några råd det intressanta om du har PEN är att fjärrvärmerören kan bli en utmärkt återledare för den naturliga nollströmmen.
Men vad blir det farliga resultatet av att ha. "en utmärkt återledare för den naturliga jordströmmen" ??
JFBn löser väl då?
 
L largab skrev:
Men vad blir det farliga resultatet av att ha. "en utmärkt återledare för den naturliga jordströmmen" ??
JFBn löser väl då?
Nollströmmen. Nollströmmen går till dit PEN-ledaren är ansluten och ska normalt gå via PEN-ledaren tillbaka till transformatorn men vid äldre hus med inkommande rör i metall som ansluts till PEN-ledare kan de utgöra utmärkta jordtag så att delar av returströmmen går den vägen. Det kallas vagabonderande strömmar men vad jag förstår är det inget större problem idag då de flesta vattenrör är utförda i plast. Men det borde förekomma i äldre fastigheter med PEN-ledare, skyddsutjämning och där det finns jordtag.
 
J Johan456 skrev:
Nollströmmen. Nollströmmen går till dit PEN-ledaren är ansluten och ska normalt gå via PEN-ledaren tillbaka till transformatorn men vid äldre hus med inkommande rör i metall som ansluts till PEN-ledare kan de utgöra utmärkta jordtag så att delar av returströmmen går den vägen. Det kallas vagabonderande strömmar men vad jag förstår är det inget större problem idag då de flesta vattenrör är utförda i plast. Men det borde förekomma i äldre fastigheter med PEN-ledare, skyddsutjämning och där det finns jordtag.
Men vad gör en eventuell potentialutjämning för nytta då?
Samt ditt prat om ”tappad” PEN! Vad gör potentialutjämning för nytta med det?

Jag ser ingen nytta att dra en kabel mellan kopparrör samt jordpunkt i elcentralen avseende 2 ovanstående problem!?!?
 
L largab skrev:
Men vad gör en eventuell potentialutjämning för nytta då?
Om du menar skyddsutjämning så är syftet att ge skydd mot farliga potentialer som kan ske vid fel utifrån, jordfel eller åsköverspänningar som letar sig inte t.ex via fjärrvärmerören. Denna situation skyddar man sig mot genom att göra en potentialutjämning av alla inkommande ledande delar, el, tele, vatten, fjärrvärme och andra främmande ledande delar där även armering i plattan kan komma ifråga. Jämför dessa två bilder som jag tror jag stulit från nån presentation av Mats Jonsson.

Schematisk bild av potentialskillnad i byggnad med utmärkt jordfel, främmande ledande del och glad figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av skyddsutjämning i byggnad med en person och anslutningar för el, jordfel och främmande ledande del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock är jag inte säker på att man okritiskt ska skyddsutjämna fjärrvärmen då den utan fel kan föra in en liten potentialskillnad under normal drift som skapar onödiga strömmar. Man kanske hellre vill isolera fjärrvärmeröret. Man bör mäta lite och man bör få en rekommendation av FJV-folket.

L largab skrev:
Samt ditt prat om ”tappad” PEN! Vad gör potentialutjämning för nytta med det?
Bilden nedan är hämtad härifrån där faran med PEN-brott beskrivs. Börja med att läsa den.
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-8

Jag modifierade bilden lite och ritade in ett FJV-rör eller nåt helt annat slag av främmande ledande del. Dessa har ju vanligen jordkontakt, inte direkt kontakt med elnätets jord men ofta tillräckligt bra för att inte orsaka en farlig potential mellan "förbrukaren" och jord, och gubben är glad. Så ett eget ofrivilligt jordtag kan ge skydd mot PEN-brott.

Illustration av potentialutjämning i elsystem med transformator, elcentral, fjärrvärmerör och en glad gubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


L largab skrev:
Jag ser ingen nytta att dra en kabel mellan kopparrör samt jordpunkt i elcentralen avseende 2 ovanstående problem!?!?
Jag har tolkat dina två första frågor som just frågor men här blir jag osäker. Ställer du frågor för att du vill lära dig eller ifrågasätter du de svar du redan fått för att du har en annan mening?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du menar skyddsutjämning så är syftet att ge skydd mot farliga potentialer som kan ske vid fel utifrån, jordfel eller åsköverspänningar som letar sig inte t.ex via fjärrvärmerören. Denna situation skyddar man sig mot genom att göra en potentialutjämning av alla inkommande ledande delar, el, tele, vatten, fjärrvärme och andra främmande ledande delar där även armering i plattan kan komma ifråga. Jämför dessa två bilder som jag tror jag stulit från nån presentation av Mats Jonsson.

[bild]
[bild]

Dock är jag inte säker på att man okritiskt ska skyddsutjämna fjärrvärmen då den utan fel kan föra in en liten potentialskillnad under normal drift som skapar onödiga strömmar. Man kanske hellre vill isolera fjärrvärmeröret. Man bör mäta lite och man bör få en rekommendation av FJV-folket.


Bilden nedan är hämtad härifrån där faran med PEN-brott beskrivs. Börja med att läsa den.
[länk]

Jag modifierade bilden lite och ritade in ett FJV-rör eller nåt helt annat slag av främmande ledande del. Dessa har ju vanligen jordkontakt, inte direkt kontakt med elnätets jord men ofta tillräckligt bra för att inte orsaka en farlig potential mellan "förbrukaren" och jord, och gubben är glad. Så ett eget ofrivilligt jordtag kan ge skydd mot PEN-brott.

[bild]


Jag har tolkat dina två första frågor som just frågor men här blir jag osäker. Ställer du frågor för att du vill lära dig eller ifrågasätter du de svar du redan fått för att du har en annan mening?
Bo.S skrev: Jag har tolkat dina två första frågor som just frågor men här blir jag osäker. Ställer du frågor för att du vill lära dig eller ifrågasätter du de svar du redan fått för att du har en annan mening?

Jag försöker förstå anledningen till att skyddsutjämna FJV-rör och radiatorerna.
Anledning till åtgärd fann jag i följande 3 poster:

#4 (TorpAnders)
"Skyddsutjämningen ska förhindra att farliga potentialer som uppstått utanför byggnaden
förs in i byggnaden via ledande delar, som vattenrör och andra ledande försörjningssystem,
och där orsakar farliga potentialskillnader."

#5 Bo.Siltberg
"... och liknande som kan föra in en främmande potential i byggnaden.
Tyvärr slirar reglerna lite här och säger att även rörledningar av metall som förs in i byggnaden
ska skyddsutjämnas, alltså även om de inte kan föra in en potential (vanligen via jordkontakt med rören).
Man ska inte börja skyddsutjämna allt i metall som man råkar se inomhus!"

#19 (Johan456)
"Skyddsutjämning görs för att skydda mot fel utanför fastigheten.
... fjärrvärmerör ska dock skyddsutjämnas"

Mina kommentarer:
Jag kan inte se (har svårt att förstå) att dessa FJV-rör kan föra in farlig potential i huset därav mina vilsna följdfrågor.
Sedan kom anledningen att skydda sig mot tappad PEN genom att använda FJV-rören som återledare, dvs att använda dem som ett privat jordspett.
För mig var det inte självklart att tappad PEN likställs med "att farliga potentialer som uppstått utanför byggnaden förs in i byggnaden via ledande delar".

Jag ser nu vissa fördelar (tack alla) att skyddsutjämna FJV-rören men ...
Kan ett ev PEN-fel maskeras av de jordade FJV-rören ?
Kan detta vara en risk att ta i beaktande?
Med vänlig hälsning

Editerade första försöket då det blev lite dubbelt...
 
Det finns säkert FJV-rör och andra sorters FJV-rör, jag vet inte. Liksom med armeringen i plattan ska man endast skyddsutjämna de delar som kan föra inte en främmande potential i byggnaden, vilket vanligen betyder att de ha jordkontakt utanför byggnaden och är berörbar inom byggnaden. Det är definitionen på främmande ledande del. Är inte dessa villkor uppfylla behöver man inte skyddsutjämna den delen.

Att PEN-brott kom in i bilden beror enbart på att skyddsutjämningen ger ett jordtag, mer eller mindre bra, men ändå ett slags jordtag som tar ned risken för elchock ifall man får ett brott på PEN. En bonus alltså.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Lite OT kanske men jag har ett eget upplevt fall från mitt förra boende där vi i pga vattenläcka fick inkommande vattenledning utbytt från galvat rör till plastslang utan någon reflektion överhuvudtaget på el.

Inte långt efter började det kittla och svida i fötter och tår när man duschade i källaren (betong/klinker golv direkt i sulan) Ju mer sommar desto värre tills det tom gjorde ont om man kom åt duschstången med utsidan av handen.

När jag mätte mellan duschkranen och golvet så hade jag en spänning som varierade mellan typ 18V - 35V. Hur jag än felsökte och kopplade ur grupper i centralen så blev det inte bättre.

Lösningen blev att dra 16 mm2 kopparlina mellan diverse rör i pannrummet och till elcentralens inkommande jord. Alltså en potentialutjämning kanske inte "by the book" ( som förövrigt knappt fanns då 1986) men det fungerade och huset står än idag 30 år senare.

Uppenbarligen så hade inkommande elsystem och husets stomme inte samma jordpotential längre efter det att vattenledningsnätet isoleras bort.
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.