Ok. Finns det anledning att ha grövre kabel från centralen än 1,5mm2 som sedan grenas ut?
Behöver kabeln till dammsugaren vara godkänd för samma spänning som fk om jag drar dessa i samma rör?
 
Att leda bort statisk elektricitet kanske inte är så enkelt som att dra en jordtråd till sugdosan, hela slangen måste ha samma potential som golvet du står på så du måste även jorda golvet. För det är skillnaden mellan slang och golv som är kruxet inte mellan slang och jord.
 
Det är rören i väggen jag vill jorda så att de inte drar till sig damm och skräp i onödan.
 
Men för att få bort den statiska elektriciteten måste du utjämna mellan + och - , och jag tror knappast att det är jorden som har den ena potentialen. När du kammar ditt hår och det reser sig när du lyfter på kammen så är det mellan kammen och håret du har spänningen och inte mellan kammen och jord.
 
Jorda plaströr?
 
elmont skrev:
Men för att få bort den statiska elektriciteten måste du utjämna mellan + och - , och jag tror knappast att det är jorden som har den ena potentialen. När du kammar ditt hår och det reser sig när du lyfter på kammen så är det mellan kammen och håret du har spänningen och inte mellan kammen och jord.
Hur föreslår du att jag gör då?
 
Använd "rätt" rör som inte blir statiska.
 
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.