Mjo, visst har insidan en potential också. Däremot är väl fältet 0, dvs E = grad V=0? Potentialen innanför kan då ändra sig om omgivningens potential ändrar sig, vilket kräver en ström in/ut. En ström förbi buren kommer att hålla sig på utsidan, men det kan förrekomma strömmar för att korrigera potentialen på insidan (statisk utladdning).
 
OK, statisk laddning, det köper jag.

Det viktiga är att det inte går någon ström från blixten på insidan av buren, för då skulle E-fältet med hög sannolikhet bli allt annat än noll.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det förekommer att nya villor har ett eget dedikerat jordtag som elnätets skyddsjord/PEN är ansluten till. Gamla villor har ofta också ett ofrivilligt jordtag i form av vattenrör och andra metalldelar som kommer in i huset. Det är det som är problemet. För att undvika potentialskillnader mot elnätets nolla behöver dessa "system" kopplas samman.

De "ofrivilliga rören" har iofs oftast utjämnats "automatiskt"/ad hoc , iallfall någorlunda ,då VVB, acktankar, pumpar, pannor etc brukar vara skyddsjordade..
 
Dock med för ändamålet (PUS) på tok för klena ledningar, oftast 1,5 mm2
 
Ofta med flera parallella 1.5-or.....iofs..kanske inte enligt regelboken, men det blir en utjämning...

Men till saken som avhandlats i många trådar (eller iallafall någa) tidigare: Att potentialutjämna armeringen i betongplattan under ett "Älvsbyhus" verkar inte vara ett krav, och inte heller motiverat av säkerhetsskäl..(Hur många av dagens miljoner villor/flerfalmiljshus etc saknar inte detta och hur många problem har uppkommit därav ???
(två ? ett ? inga ??)

Ursprungsidén verkar vara kommet från "djurstallar" med urindränkta betongplattor....där elolyckor defacto har dräpt en och annan ko....
 
Det har omkommit en och annan människa i duschar med strömförande golv oxo.. Även i Sverige.

I vårt nya badrum har jag noggrant sett till att ALLT är potentialutjämnat med 6 mm2. Vattenledningar, golvvärmerör, armering, kranar, maskiner. Rubbet.

Lagom kul annars om man står där med blöta fötter och handen på duschblandaren när blixten slår utanför.
 
Har det varit felaktig elgolvvärme eller andra fel som lett till de dödsfallen?
 
Några av dom fall som jag läst om har berott på skador på golvvärmeslingorna. Någon annan orsak vet inte jag om i Sverige, utomlands vet jag att bla. spänningssatta vattenledningsnät vållat dödsolyckor i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.