Grov skadegörelse och mordbrand... det kan ge långa straff.
 
Var fick du mordbrand ifrån?
 
plank5 skrev:
Var fick du mordbrand ifrån?
Kanske beror på att han heter Eld?
:D
 
Han tände en ordentlig brasa i den ena av filmerna.

MVH Eld (som i brasa)
 
RoTe RoTe skrev:
Så här ser det ut nu...

[bild]

De har alltså kört ner hela alltihop med en bil eller något liknande fordon. Bara kaffeved av ställningen. De bemödade sig dessutom kasta ut allt på åkern bakom så det är jag som ställt upp det så där igen.

Detta kostar ju tid och pengar att fixa varje gång och nu undrar jag, får man gräva en stooor grop, hälla ner några hundra liter betong, ställa ner två järnvägsrälsbitar plus lite armering och sedan svetsa fast en låda i grov plåt? Om någon försöker köra ner den lär de ju bli allvarligt skadade. Med svensk lag blir jag då ansvarig va?
Fick du till någon bra lösning?

Har själv fått min nerkörd av någon som varit ute och lekt i halkan, hjulspår en bra bit ut så skulle man flytta utanför dessa så skulle inte brevbäraren nå fram till lådan.
 
M mattoys skrev:
Fick du till någon bra lösning?

Har själv fått min nerkörd av någon som varit ute och lekt i halkan, hjulspår en bra bit ut så skulle man flytta utanför dessa så skulle inte brevbäraren nå fram till lådan.
Du kan ju alltid se till att ha ett rejält fundament för postlådan så det kostar för bilägaren att sladda på. Ett annat sätt är att du sätter upp t.ex. en åtelkamera som bevakar postlådan. Det är visserligen olagligt, men vi har fri bevisprövning i sverige så bevis från kameran går att använda samtidigt som brottet att smita från olycksplats är betydligt mycket högre än att bryta mot kameralagen.
 
C
M mattoys skrev:
Fick du till någon bra lösning?
Jag hade samma problem och löste det genom att använda material för vägskyltning.
Alltså fundament, stolprör och fäste. Finns flera som säljer sådant, on- och off-line.
Robusta grejor men som ändå är klassade och följer de regler som allmänt gäller för anordningar i trafikmiljö.
 
ylven ylven skrev:
Du kan ju alltid se till att ha ett rejält fundament för postlådan så det kostar för bilägaren att sladda på. Ett annat sätt är att du sätter upp t.ex. en åtelkamera som bevakar postlådan. Det är visserligen olagligt, men vi har fri bevisprövning i sverige så bevis från kameran går att använda samtidigt som brottet att smita från olycksplats är betydligt mycket högre än att bryta mot kameralagen.
Det inträffar sällan, så sannolikt har jag glömt byta batteri när det händer.

Är inne på att gjut något när det blir säsong så man kan gjuta.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag hade samma problem och löste det genom att använda material för vägskyltning.
Alltså fundament, stolprör och fäste. Finns flera som säljer sådant, on- och off-line.
Robusta grejor men som ändå är klassade och följer de regler som allmänt gäller för anordningar i trafikmiljö.
Kollat på betongsugga, men 200 kg är lite svårhanterligt att få dit om man inte har några maskiner, så lutar åt att slå ner armeringsjärn och gjuta något.
 
C
M mattoys skrev:
Kollat på betongsugga, men 200 kg är lite svårhanterligt att få dit om man inte har några maskiner, så lutar åt att slå ner armeringsjärn och gjuta något.
Jag köpte ett färdiggjutet stolpfundament som man gräver ner. Vägde runt 30kg om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Min brevlåda sitter på ett rör med gamnacke, så varje gång plogbilen kommer så vrids postlådan ut över diket.
Röret äter sig ner i marken vartefter så ibland får jag en påminnelse från posten om att den sitter på fel höjd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.