Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    345 Röster 40,1%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    155 Röster 18,0%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,1%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    860
N nissenhj skrev:
Ja, det stämmer.
Skit i det och köp det på biltema etc
fast är det avgiften i det så slipper man ju inte undan den även om godset går tillbaks? Posten/tullen har ju iallafall en fordran på importören
 
S Stefan1972 skrev:
fast är det avgiften i det så slipper man ju inte undan den även om godset går tillbaks? Posten/tullen har ju iallafall en fordran på importören
Klart du slipper undan om du inte redan har betalat in. Läs på postnords hemsida under moms.
Annars Kan jag beställa en massa till vem som och de får betala något de inte beställt!
 
N nissenhj skrev:
Klart du slipper undan om du inte redan har betalat in. Läs på postnords hemsida under moms.
Annars Kan jag beställa en massa till vem som och de får betala något de inte beställt!
Men nu pratar jag inte om varans pris. Jag menar om varan skickas tillbaks så har ju posten/tullen fortfarande sin fordran på dig och kommer antagligen att faktureras utan produkt? De har ju gjort ett jobb åt dig och om du väljer att inte hämta ut är ju upp till dig.
 
Ett problem med PostNords införande av denna avgift, är att det numera förekommer fler företag i Kina som vägrar att skicka till Sverige!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Skickade en present (brevstorlek) från en liten stad i södra Portugal i måndags. I går kom det fram till mottagaren i Sverige. På två dagar!! Och helt otroligt att svenska posten inte slarvat bort det!
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Ett problem med PostNords införande av denna avgift, är att det numera förekommer fler företag i Kina som vägrar att skicka till Sverige!
Och andra skickar numera via exempelvis Holland (Fyndiq) eller andra länder (Frankrike, Luxemburg) som inte har denna avgift och tull. Ytterligare andra skriver inte längre ut värdet på varan på paketet, man kan hos vissa leverantörer be om att få det skickat med en privatpersons hemadress i Kina som avsändare (på kinesiska dessutom, vilket påminner mig om när jag fick en fullmakt bevittnad när jag arbetade i Kina, mottagaren visste inte riktigt hur de skulle hantera den till en början och det var en jurist... :)

Visst borde det vara samma regler i hela Europa? Och samma moms/tull också? Annars är det ju bara gjort för att gå runt reglerna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Men nu pratar jag inte om varans pris. Jag menar om varan skickas tillbaks så har ju posten/tullen fortfarande sin fordran på dig och kommer antagligen att faktureras utan produkt? De har ju gjort ett jobb åt dig och om du väljer att inte hämta ut är ju upp till dig.
Nej! Nej! Nej!
Läs på postnords hemsida istället för att sitta och gissa dig till en massa!
 
Det är kul när man får betala 75,41 för ett paket (75 kronor i avgift för att betala 41 öre moms)...

Men jag får skylla mig själv som chansade på ett par småbeställningar:)


Tullen/posten kan ju inte kräva dig på nåt för ett paket som du vägrar ta emot. Då skulle ju andra kunna okynnesskicka dyra paket till dig för att du ska bli skuldsatt.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Hörde på nyheterna att PostNord nu har runt 500 000 paket som skall skickas tillbaka till Kina. Vi som betalar 75kr för våra paket betalar dessutom för att skicka tillbaka de som inte betalats för...
 
Har du fått fler fakturor än moms + 75:-? Hur kan du annars klaga över att andra väljer att strunta i att hämta ut sina paket. Den möjligheten hade du också.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Har du fått fler fakturor än moms + 75:-? Hur kan du annars klaga över att andra väljer att strunta i att hämta ut sina paket. Den möjligheten hade du också.
Jag klagade inte på den saken, jag bara påpekade att orsaken till att priset blev så högt som 75kr är att de som vill hämta ut sina paket skall betala för alla paket som skall skickas tillbaka till Kina. Det vettigaste hade ju varit att destruera paketen eller skänka bort dem till välgörenhetsorganisationer eller något liknande, det hade blivit billigare.
 
Så du tror att avgiften hade blivit mindre om fler hade hämtat ut sina paket? Nej nej...den hade ändå landat på samma summa.

Precis som du säger så är det däremot väldigt dumt att dom inte skickar allt på återvinning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Så du tror att avgiften hade blivit mindre om fler hade hämtat ut sina paket? Nej nej...den hade ändå landat på samma summa.

Precis som du säger så är det däremot väldigt dumt att dom inte skickar allt på återvinning.
Enligt PostNord själva så skall avgiften täcka återsändning av paket. Som jag tolkade det så får inte denna avgift tas ut för att generera vinst heller, utan den skall bara täcka sina kostnader samt ha ett mindre överskott för att täcka kapitalkostnader.
 
hsd
Det kostar att hantera paketen, personal lokaler och retur till avsändare, om det blir vinst eller förlust vet ingen ännu
 
S Stefan1972 skrev:
De har ju gjort ett jobb åt dig och om du väljer att inte hämta ut är ju upp till dig.
Nej faktiskt inte. De utför ett jobb åt säljaren. Det är därför tex dhl så hårdnackat varit tröga med leveransändringar från slutkund - det är helt enkelt inte deras kund, bara en leveransadress.

Tacka vet jag ups app där man nu kan ange att man godkänner hemleverans och valfritt ställe att gömma paketet på.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.