Fredrik Å skrev:
@Nemlan Du missförstog nog andemeningen i mitt inlägg.Det jag menade är att vi inte vet vad nya okända kemikalier ställer till med.Arsenik och vad det nu var i gammal tryckimpregnering är naturligtvis inte bra för miljön men vi vet iaf vad det ställer till med.
Idag vet vi hur rester från tillverkningen osv ska tas om hand.Frågan är hur mycket brädorna släpper ut när dom väl sitter där..
Fredrik
Ber om ursäkt för den vassa tonen i min tidigare kommentar, det var inte riktat mot dig utan mot andemeningen. Vi vet precis hur tungmetaller påverkar miljön och just därför är det oförsvarbart att ta dessa i bruk igen. De långsiktiga effekterna av moderna miljögifter är förstås omöjliga att utröna definitivt, men det "lilla" som lakas ur målade fasader kan omöjligt påvisa samma tendens till bioackumulering - i så fall skulle de inte få användas.

När det gäller utsläpp från verktygstvätt m.m. så är ju färg fortfarande en mindre miljöbov. Vattenvårdarna föreskriver t.ex. att även tvättvätska ska lämnas in till miljöstation för att minimera direkt utsläpp till våra vatten - så gifternas effektivitet kan ju inte disputeras.
 
Men hur mycket gift blir det inte när husägarna tvingas tvätta huset med mögeltvätt vart 5 år men det kanske inte är så farliga kemikalier man använder då ?
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.