Hej jag ska bygga nytt hus och vill ja er åsikt om träfasad. vad är positivt och vad är negativt.
 
Plus: Prisvärt
Minus: Kräver underhåll

Sedan är det ju en smaksak vilken fasadbeklädnad man gillar bäst.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Finns inget positivt med träfasad förutom priset. Har du råd så välj inte organiska material utomhus. Sten, plast, betong, keramik, metall är bra. Men priset är ju avgjort lägre för trä och så har det romantik.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Alla fasader kräver underhåll så det är inget minus för just träfasader. En korrekt utförd träfasad behöver bara målas vart 15 år. Det är snarare så att de är en av de lättaste fasaderna att själv underhålla samt ersätta delar av. De är även enkla att göra infästningar i och göra uttag för fönster/dörrar i efterhand.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Korrekt Helioz: alla fasader kräver ju tids nog någon form av underhåll, de så kallade underhållsfria tar bara längre tid och är då förmodligen besvärligare. hur kul är det tex att måla flagande plåt eller montera ner antik eternit :-D
 
Anders_Nilsson skrev:
Finns inget positivt med träfasad förutom priset...
Nu pratar du i nattmössan :mad:

Träfasad är snyggt (y)
Och kan varieras både till form och färg i det oändliga.
Vill man ha något riktigt trist och dött så väljer man naturligtvis puts :thumbdown:

PS
Jag ber alla ägare av putsade hus om ursäkt!
Dessa hus kan vara fina, vackra ja t.o.m. charmiga ändå.
Men inte just p.g.a. putsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
buspojken och 3 till
  • Laddar…
En bra tumregel är, låt stommematerialet bestämma. Sätt träfasad om stommen är trä. Då kan fasaden ta upp en del av Stommens rörelse.
 
Trä ska underhållas.
Min filosofi är att allt ska kräva minimalt med underhåll. Summan av att det där ska "bara" göras då osv slutar med att det blir väldigt mycket att göra.
Det värsta är vita träfasader. Det är väldigt snyggt när det är nymålat men efter några år börjar eländet med smuts och påväxt. Välj en oorganisk fasad. Snacket om att det är bökigt och dyrt när det väl behövs underhållas stämmer inte. En tegelfasad håller länge om man låter bli att låta växter och annat växa på den.
Fredrik
 
Klart en tegelfasad håller länge men om man tittar runt hur snygga är gamla tegelfasader från 60-70 talet dom börjar bli ganska risiga ungefär som en trä fasad som inte målats på många år men visst dom håller.
 
Hur många original träfasader från 60 talet finns det som fortfarande sitter ihop ?
 
Fredrik Å skrev:
Hur många original träfasader från 60 talet finns det som fortfarande sitter ihop ?
Hur många gör det inte?
 
Fredrik Å skrev:
Hur många original träfasader från 60 talet finns det som fortfarande sitter ihop ?
Vet ej, men min träfasad är från 1943 och sitter ihop fint.
 
Fredrik Å skrev:
Hur många original träfasader från 60 talet finns det som fortfarande sitter ihop ?
Vårt hus från -35 har originalpanel. Håller fint trots periodvis bristande underhåll.
 
Brädorna är inte bytta?
Det tror jag faktiskt inte på.
Brädor i söderläge torkar och spricker efter ett antal år
Fredrik
 
Anders_Nilsson skrev:
Finns inget positivt med träfasad förutom priset. Har du råd så välj inte organiska material utomhus. Sten, plast, betong, keramik, metall är bra. Men priset är ju avgjort lägre för trä och så har det romantik.
Fast plast är ju organiskt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.