E
Att det är tillåtet för en TS att plugga in något i ett uttag kände hen givetvis till sen innan, frågan är om det ökar risken, vilket inte kan besvaras med vad vi vet. Ser heller inte varför någon skulle vilja välja sämsta tänkbara lösning, men det är ju en annan femma.
 
Så för att sammanfatta, så som jag tolkar er:

Rent regelmässigt är det inget som hindrar att jag ställer kylen på den nya platsen, direkt i det ojordade uttaget om jag så skulle vilja.

Rent säkerhetsmässigt däremot, är det en dålig idé. En portabel jfb höjer säkerheten endast marginellt och är en dumsnål lösning som riskerar att vagga in mig i falsk säkerhet. Jordning och fast jfb är egentligen det enda vettiga?
 
E
P Pottsork skrev:
Så för att sammanfatta, så som jag tolkar er:

Rent regelmässigt är det inget som hindrar att jag ställer kylen på den nya platsen, direkt i det ojordade uttaget om jag så skulle vilja.

Rent säkerhetsmässigt däremot, är det en dålig idé. En portabel jfb höjer säkerheten endast marginellt och är en dumsnål lösning som riskerar att vagga in mig i falsk säkerhet. Jordning och fast jfb är egentligen det enda vettiga?
1. Sålänge ingen sedan stugan byggdes gjort åverkan på den isolerade miljön och du inte kan komma inom räckhåll för ledande föremål med okänd eller nollpotetial kan du plugga in, men detta är egentligen inget som kan bedömas via ett forum, helst utan bilder. Men troligen, ja.

Portabel har inte samma säkerhet då den kommer sättas ur spel vid ett potentiellt farligt fel och med sin nollspänningsutlösning är det väldigt obra just till kyl-frys.

Alternativet du tänker på är ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, har dock inte koll ifall det finns med ojordat uttag tyvärr.

Mästarlösningen är självfallet att sätta jordfelsbrytare för hela stugan, eventuellt två stycken då det troligen är en väldigt utsatt miljö med mycket direktjlrdad utomhusvistelse och potentiella skarvsladdar, kanske även barn som ju är mer känsliga.

Jordat ska jag väl inte säga rakt av nödvändigtvis tillför så mycket, också svårt att bedöma här, men är det spikade kablar där? Då kan du ju enkelt byta dessa själv med den gamla som föregångare, bit för bit, när allt är på plats ansluter du jord och byter apparater.

Men jordfelsbrytare som nummer ett, så kan du sova som ett barn om nätterna.
 
Du kan tona ned att det skulle vara en dålig ide. Det finns inga skäl att allmänt avråda från att plugga i skyddsjordade apparater i ojordade uttag. Då ska vi i så fall samtidigt förbjuda all användning av klass 0-produkter (gamla lampor med ojordad stickpropp).

Det förutsätter att den delen av köket är isolerat som jag beskrev i #4. Avstånden till spis och annat har du kollat.

En JFB höjer säkerheten rejält, vilken form den än må ha, den är alltid bra för säkerheten. Det är dock otillåtet att "lösa" brister i den isolerade miljön med en JFB. Dessa brister måste åtgärdas först. Du verkar inte ha några sådana brister i miljön.
 
Staffans2000
Eftersom det inte finns något som kan jorda innom nåbart avstånd, torde väl problemet vara löst.

Staffan
 
E
Nu är det som så att det inte handlar om någon apparat utan en kyl/frys, ställs denna exempelvis på fel underlag blir den jordad bakvägen oavsett plugg. Fundera över hur stort metallstycke det handlar om jämfört med en lampa högt uppe i taket, oåtkomligt från allt annat.

Lätt att lättvindigt påstå ditt och datt när det handlar om andras säkerhet och väl på plats är förutsättningarna helt annorlunda än vad fantasin ville göra gällande, men grundfrågan är väl vad handlar det om egentligen?

Det är en dags jobb att fixa allt enligt inlägg 2, skulle det visa sig att anläggningen inte behöver jordas är det kanske drygt en halvdag att installera jordfelsbrytare och leta upp och åtgärda jordfel. Infällt eller utanpåliggande, borde inte vara någon stor skillnad.

Är det ekonomi det handlar om på familjens säkerhets bekostnad det handlar om vill det till att göra en noggrann avvägning, är min mening.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Nu är det som så att det inte handlar om någon apparat utan en kyl/frys, ställs denna exempelvis på fel underlag blir den jordad bakvägen oavsett plugg. Fundera över hur stort metallstycke det handlar om jämfört med en lampa högt uppe i taket, oåtkomligt från allt annat.

Lätt att lättvindigt påstå ditt och datt när det handlar om andras säkerhet och väl på plats är förutsättningarna helt annorlunda än vad fantasin ville göra gällande, men grundfrågan är väl vad handlar det om egentligen?

Det är en dags jobb att fixa allt enligt inlägg 2, skulle det visa sig att anläggningen inte behöver jordas är det kanske drygt en halvdag att installera jordfelsbrytare och leta upp och åtgärda jordfel. Infällt eller utanpåliggande, borde inte vara någon stor skillnad.

Är det ekonomi det handlar om på familjens säkerhets bekostnad det handlar om vill det till att göra en noggrann avvägning, är min mening.
Gissningsvis består timmerstugans golv inte av en stor aluminiumplåt, utan av plankor.

Staffan
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Tror TS har alla fakta för att kunna ta beslut i frågan nu faktiskt.
Det tror jag med. Faktiskt.

Staffan
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag med. Faktiskt.

Staffan
Japp. Annars återkommer hen.
Förhoppningsvis.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Japp. Annars återkommer hen.
Förhoppningsvis.
Pssst! Det är en "han".

Staffan
 
Tack för alla svar, och ja jag känner också att jag nu har alla fakta jag behöver.
Det största aha-tillfället var nog ändå att en jfb i elcentralen även skyddar ojordade uttag. Jag gick i villfarelsen att så ej var fallet och tänkte inte på det som ett enskilt alternativ (utan att dra jord samtidigt).
Om vi går vidare i våra planer och flyttar kylen, så kommer vi definitivt installera jfb innan. Kanske overkill enligt somliga, men ett rimligt safety first-tänk tycker jag efter att ha läst alla svar.
Återigen tack, jag har lärt mig mycket idag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.