Vi bor i lägenhet och behöver snart köpa AC. En vindslägenhet i ett gammalt trähus gör att sommarvärmen kommer att bli olidlig för min gravida fru.

Vi ska därför köpa en portabel AC och undrar om någon har bra tips? Lägenheten är på 75 kvm men det är i första hand sovrummet som behöver kylas. Eftersom det är en hyresrätt kan vi tyvärr inte borra hål i någon vägg utan måste hålla oss till en AC som inte kräver någon håltagning.

Är det någon som har bra tips?

/Krille
 
Tack för tipset. Visste inte ens att det fanns portabla ac som är två-delade.

/Krille
 
Atom skrev:
Kolla under group3.

[länk]

Alla split är mycket kraftigare och fungerar bättre.

Edit.
Annars.
[länk]
Den andra produkten du länkade till, zibro, har utgått.
Jag går i samma tankar som OP och har kollat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1630632

Kanske dyrare än OP tänkt? Den verkar i alla fall riktigt bra. Någon som har synpunkter på den?
 
Mycket effekt men inte säkert den ska kyla så mycket. Man (enligt mig!) bör ta in luft uteifrån, använda dess energi och blåsa ut med andra röret. Den du visar tar luften från rummet och skapar därmed undertryck där. Ny luft måste in. Den kommer uteifrån!
Bäst att välja en med två anslutningar. Och ta ut dessa rör.
Då får man recirkulation med kylning på luften som finns i rummet.
 
Atom skrev:
Mycket effekt men inte säkert den ska kyla så mycket. Man (enligt mig!) bör ta in luft uteifrån, använda dess energi och blåsa ut med andra röret. Den du visar tar luften från rummet och skapar därmed undertryck där. Ny luft måste in. Den kommer uteifrån!
Bäst att välja en med två anslutningar. Och ta ut dessa rör.
Då får man recirkulation med kylning på luften som finns i rummet.
Låter vettigt, dock inte alltid lätt i praktiken när man bor i lägenhet med begränsade möjligheter till åverkan på fastigheten. Jag bor visserligen i en bostadsrätt men vi kan ju fortfarande inte borra nya ventilationshål i fasaden bara sådär. Jag har mailat styrelsen ang. möjlighet att borra ventilationshål i balkongdörren, inväntar för närvarande deras svar.

Att göra två hål i balkongdörren borde inte vara något problem om jag nu får godkänt att göra ventilationshål då jag nämnde specifikt att det var för AC. Men om man nu ska göra två hål, hur långt ifrån varandra ska inlopp och utlopp vara? Kan dom vara ovanpå varandra, alltså inlopp underst och utlopp överst eftersom värmen stiger?

Också; Vad händer om man nu inte har ett inlopp utan den tar luften från rummet? Det är ju inte helt stängt och isolerat i vår lägenhet, det finns dels ventilationshål under varje fönster, en grundventilation i både kök och badrum samt att varken balkongdörren eller alla fönster håller tätt... Så det borde ju inte bli något stort undertryck eller?
 
Du har redan besvarat frågan. Luften kommer att dras in via fönsterventilen... Då volymen inte räcker, kommer även en del tas via springor. Man kan bara dra ut rör via ett halvöppet altandörr. Då man får balans mellan in/utluften, bör inget varm luft sippra in. Borra inga hål. Antingen 2 eller bara häng ut röret.
 
Ni får satsa på det ni vill...
Bara ett tips till. Välj en som är tyst. Egentligen ingen av enburks AC är tyst då kompressorn sitter i denna... Försök då att välja en med så lågt buller som det går. Speciellt om ni tänker ha denna i sovrummet.
 
Tipset med stort T!

Skaffa ett tvådelat aggregat med kompressordelen på utsidan. Betydligt mycket effektivare! håltagningen blir liten då bara två slangar behövs mellan innerdel och utedel.
 
har för mej att man för bostäder räknar på 70w /m2 golvyta vid normal takhöjd för kyla i sverige.
Rätta mej gärna om jag har fel...

Tvådelat är en fördel med tanke på ljudnivån innomhus.
 
Tvådelat är säker absolut bäst men bor man som vi i en hyresrätt i ett k-märkt hus finns det tyvärr ingen möjlighet. Hyresvärden tillåter varken håltagning eller att man hänger en utomhusdel på fasaden.

Blev en Andersson ARC 3.0 från NetonNet som levereras imorgon. Så jag återkommer med en rapport efter helgen.

/Krille
 
Hej har precis beställt och fått hem en exakt likadan AC. Skall ha den i sommarstugan.
Skall testa i helgen om det blir varmt. Har du sett att NetonNet inte säljer denna AC längre, vet ej varför.
Nyfiken på vad du tycker,väntar på svar
 
Blev också lite förvånad när jag skulle lägga in en länk i mitt inlägg och såg du att de inte säljer den längre. Får väl hoppas på stor efterfrågan och inte att det är något problem med den.

/Krille
 
Hur har det gått med era ac aggregat?
Använt dom nått?
Nu börjar det bli olidligt hett här hemma, får inte ner tempen under 27 grader o det går inte att sova så nått måste göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.