I samma fysikbok står det säkert att energi mäts i Joule eller Wh/Ws/kWh. Inte W, kW eller kw... ;)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
useless useless skrev:
I samma fysikbok står det säkert att energi mäts i Joule eller Wh/Ws/kWh. Inte W, kW eller kw... ;)
Japp, jag är lite lat. När jag knatar runt i värmecentraler fläktrum o liknade så ställer jag inte upp hela formlerna på papper o drar fram kulramen utan gör lite överslagsberäkningar. Väl medveten att det går 3600 sek på en timme så har jag redan förberett mig på uträkningen och hoppar några steg i denna som tex att värma luft ca 0,64 kw/kubiken.
Något som inte kommer att stämma pga lufttryck, luftfuktighet exakt luftflöde mm, så där saxar jag med en 1/2 kw för att få ett närmevärde.
Blir felet för stort skriver jag upp lite värde och gör en bättre genomgång.
Men då får verkningsgraden vara med dessutom, vilken är sällan känd exakt.

I polens fall ligger säkert det några slangar på backen, polen på backen, den våta ytan inte känd, mm
 
Problemet är inte avrundningen utan att du skriver kw istället för kWh. Det är väldigt stor skillnad. km och km/h är inte samma sak heller även om en del tror det...
 
useless useless skrev:
Problemet är inte avrundningen utan att du skriver kw istället för kWh. Det är väldigt stor skillnad. km och km/h är inte samma sak heller även om en del tror det...
Slarvade lite. Ligger hemma i soffan, är lite slapp just
 
Oavsett era fantastiska uträkningar så ger pumpen ingen värme. En klenare värmare värmde ju vattnet mer. Nu är dock sesången över så jag får väl ta nya tag till våren.
Men är det ens värt att försöka laga den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.