Jag köpte en begagnad poolvärme pump av en privatperson som försäkrade att den fungerade som den skulle.
När jag provkörde den så visade det sig dock att den inte producerar någon värme alls.
Det ser rätt ut i displayen och fläkten kör för fullt. Det enda jag kan tänka mig som kan ha hänt är att det finns en skada på paketet så att värmaren förmodligen har fått en smäll under travsporten.
Oavsett om jag blivit lurad eller inte, så är det någon som har någon ide om felsökning? Är det ens lönt att reparera eller kostar det för mycket?
Det är en pump enligt länken.
https://www.buildor.se/swim-fun-vär...0BzkTDZNI6aW86ZAERLw8uWW1NXbzF5AaAsXdEALw_wcB
 
Det stämmer att den gör så under 15 grader, men den funkar inte heller vid 20 grader. Jag hade på den ett dygn innan nattempen blev för låg men det hjälpte inte. Det finns ingen skillnad alls mellan in och utlopp.
Tidigare hade jag en 2000w värmare som värmde bra, men den blev lite väl dyr så därför skaffade jag en värmepump i stället.
 
T Teakster skrev:
Lösningen är inte så enkel att det är för kallt ute? Enligt specifikation krävs 15+ grader. Blinkar TCO på displayen? Vilken volym har ni på poolen?

[länk]

(Edit: lade till länk till manual)
Manualen ger ingen ledtråd tyvärr.
 
A
för det priset är det ingen mening med att lägga ner mer tid på denna.
går fläkten så skall kompressorn gå.
går inte kompressorn får man kolla om någon sladd lossnat
och mäta om kretskortet ger spänning ut till kompressorn.
det går väl att byta kretskort för dessa måste ju vara åtskilligt billigare än maskinen.
kanske till och med att det går att reparera nämnda kretskort.
kompressorfel eller läcka av köldmedel kan man kolla med manometer men det kvittar då det absolut med råge överstiger kostnaden för en helt ny produkt med ny garanti.

Det är extremt dålig effekt i denna och har du för högt flöde på vattnet så kan du inte känna om det blir någon skillnad värme vatten in/ut.

kretskorts fel är överrepresenterade näst efter lödfel på kinesiska poolpumpar, så det är väl mest sannolikt i detta fall om inte värmeväxlaren har frusit sönder eller nått.
 
Eftersom badsäsongen får anses vara över så skulle jag prova igen nästa säsong. Förhoppningsvis är det bara kylan ute och att förväntningarna var högre. Vi har en pool på 20 kubik och en kraftfullare värmepump av samma tillverkare. Det tar flera dagar att få upp värmen ifrån 15 grader till 25 grader. I början händer det ingenting. En vanlig sommarnatt brukar den tappa runt 4-5 grader, vid lunch och lite solsken är den uppe runt 27-28 igen. Några dagar om året lyckas den maxa till sina 30 grader.

På sommaren kan man känna skillnaden med handen, men oftast är det minimal skillnad mellan inkommande och utkommande vatten. Sakta men säkert blir det dock varmare.
 
T Teakster skrev:
Eftersom badsäsongen får anses vara över så skulle jag prova igen nästa säsong. Förhoppningsvis är det bara kylan ute och att förväntningarna var högre. Vi har en pool på 20 kubik och en kraftfullare värmepump av samma tillverkare. Det tar flera dagar att få upp värmen ifrån 15 grader till 25 grader. I början händer det ingenting. En vanlig sommarnatt brukar den tappa runt 4-5 grader, vid lunch och lite solsken är den uppe runt 27-28 igen. Några dagar om året lyckas den maxa till sina 30 grader.

På sommaren kan man känna skillnaden med handen, men oftast är det minimal skillnad mellan inkommande och utkommande vatten. Sakta men säkert blir det dock varmare.
Men jag hade den på när det var ganska varmt ute, men den höll inte högre temp än. Lufttempen i alla fall.
 
2,5kW vid 25 grader ute och 25 i vattnet är rena skämtet att försöka värma en pool med !!!
Borde inte ens säljas
 
H
Stor pool har du?
 
H Hallerudsbo skrev:
Stor pool har du?
Den är bara 6kbm så det är inte så mycket.
 
H
Tycker ju den borde visa något, är ju så liten pool.
Dock kanske inte bästa värmaren heller, det är ju en liten värmare.
 
H Hallerudsbo skrev:
Tycker ju den borde visa något, är ju så liten pool.
Dock kanske inte bästa värmaren heller.
Ja efter ett dygn så ska ju vattnet vara varmare i alla fall. Till och med min gamla 2000wattare värmde ju iallafall fall en grad I timmen. Där kände man ju att vattnet var ljummet när det kom ut i poolen. Något måste vara fel.
 
Det går åt ca 1,16 kw att värma en kubikmeter vatten en grad utan värmeförluster.
Men beroende på strålningsförluster till omgivningen kan hela tillskottet försvinna till omgivningen om värmeläckaget är motsvarande. Prova med att täcka polen runt om.
 
1,16 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.