G MrGlad8 skrev:
Nej varför skaffa pool? Ett spabad på altanen är ju lätt det man ska ha i vårt klimat. Inte mycket underhåll.. lock på för uppvärm och rent bad, oavsett tid på året. Möjligt att uppvärmning kostar en del på vintern, men locket och badet ska ändå hålla värmen länge vad jag hört. Krypa ner med ett glas vin en snöig vinterkväll.. eller svalk på sommaren :) inte jättedyrt heller att fixa. 60 ish tusen? Lätt värt :)
Jag har joggat i min pool 3-5 timmar om dagen ganska ofta under den här sommaren. Min pool är 5.5 m i diameter och 1.2 m hög. Jag har svårt att se att det skulle fungera att jogga i ett spa-bad.:cool:
 
estwing estwing skrev:
har 3 bilar, släp, 290m2 hus, dubbelgarage med 21 m2 övervåning, 1216m2 tomt, 80m2 altan 40 m2 biorum, spa i källan m.m.m.m.m.m.
man bygger ej en pool för att guppa med vinglaset. att vräka till med ett sådant projekt har inte alls med värdehöjning så mycket att göra.
kollar jag på ett hus skiter jag i poolen faktiskt.
1. kommun
2. läget
3.möjligheter
4.husets sumetri
5.priset

vad jag menar är att en sådan pool passar inte direkt in där jag bor, självklart skule jag velat ha pool men utseende mässigt blir det bara fult, vill ha enpensionnärs akvarium*inglasad altan* också, men likaså här, förstör jag huset utseende.

älskar race med bilen, tyvärr kan jag ej ha ett mantorp här även om det höjer värdet *blink*.

å där jag bor går nog bussen 10ggr mer än din hehe.
mvh
snickar estwing
Min pappa är bättre än din pappa! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Haha, vilken nivå!
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Jag vet inte riktigt vad tråden fyller för funktion, men om ditt syfte är att belysa fördelar och nackdelar så kräver det en något mer ingående faktadel. Det faktum att dina preferenser lutar starkt åt att vara negativa är tydliga, men argumenten är lite svaga. Om du verkligen vill bidra med något här så komplettera gärna med fördelar och nackdelar.
Jag har både pool (gjuten thermopool) och spabad och jag känner inte igen mig i din beskrivning. Jag gillar att bada/simma och jag gör det i princip varje dag mellan april och november. Pooltaket gör det möjligt att dels förlänga poolsäsongen (till i princip året om här i Mälardalen) och dels minimera rengöring/skötsel. Givetvis kostar det några kronor i drift, men med frekvenstyrd cirkulationspump och inverterstyrd värmepump hjälper till att hålla energiförbrukningen på en bra nivå. Kemikalieinsatsen är relativt enkel, men en god vattenkvalitet bygger på att man har ett intresse givetvis. Sammantaget så tycker jag att kostnaden väl motsvarar värdet av användningen, alldeles oaktat ev restvärde eller inte. MEN det bottnar ju i att jag gillar att bada simma. Den som inte har mc-kort tycker sannolikt att det är ganska värdelöst att köpa en motorcykel som tar upp dig lats i garaget?Tröttnar man på poolen är det ju bara att borra hål i botten och fylla den med fyra lass makadam och lägga trall ovanpå.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Förstår inte varför jag hamnade i den här tråden, förstår heller inte varför så många citerar och svarar en TS som inte varit i tråden på 11 år...
Och om jag ska ha någon åsikt så är den att var och en får väl göra som den finner bäst, pool eller inte pool.
Väldigt stor höna av väldigt lite fjädrar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Förstår inte varför jag hamnade i den här tråden, förstår heller inte varför så många citerar och svarar en TS som inte varit i tråden på 11 år...
Och om jag ska ha någon åsikt så är den att var och en får väl göra som den finner bäst, pool eller inte pool.
Väldigt stor höna av väldigt lite fjädrar.
Jag såg först nu att det är 11 år sedan tråden startades, kul!!

Borde inte trådarna rensas bort efter någon viss tid? Förslag till förbättring.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag såg först nu att det är 11 år sedan tråden startades, kul!!

Borde inte trådarna rensas bort efter någon viss tid? Förslag till förbättring.
Nej, det borde inte rensas. Förvisso är det rätt ofta folk gör som du men lika ofta lyftes gamla trådar med en uppdatering eller fortsättning. Du får skärpa dig helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
denna tanke du skriver nu har jag försökt rensa i mitt getingbo som funnits i mitt hövve.
tankn va att fixa en tjusig altan med pool i MEN: hur ofta e det soligt å gött? , mycket jobb, kostar i inköp alttså m.m.
avstod detta å nu blir det en mindre*som du nämnt* blå ring haha.
ela typ nån meter hög bara men ash its good enough...

mvh
snickar estwing
Hej köpte en badtunna, vedeldad!! så gött kan bada hela året i den.
Har ändå en plastpool för barnbarnen och när bastun är på..
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S SueCia skrev:
28-30 grader som absolut max en sommardag. På vintern däremot vill jag nog ha runt 39-40 :)
S SueCia skrev:
Det spelar dock stor roll vad omkringliggande luft ha för temperatur ;). lite skillnad på -15 och +30
Ja är det +30 ute känns en pool med "bara" trettiogradigt vatten "skitkall". Samma trettiogradiga vatten känns kokhett om man hoppar i när det är -15 ute. Fast nu blev det ju bakfram... :thinking:
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Ingen som har testat att mura upp så det går att elda under ett vanligt badkar. Jag funderar på att byggs ett sådant nästa sommar. Kostar inte nå att bygga. Ett begagnat badkar lite stenar och lerbruk.
 
Nissens
Bjor Bjor skrev:
Ingen som har testat att mura upp så det går att elda under ett vanligt badkar. Jag funderar på att byggs ett sådant nästa sommar. Kostar inte nå att bygga. Ett begagnat badkar lite stenar och lerbruk.
Låter som en dålig idé. Såvida du inte tänker koka soppa på badgästerna. ;)
Grejen är att värmedelen i en vedeldad tunna är väl avskärmad så att de badande inte råkar komma åt den. Om du eldar under badkaret, så blir det kanske inte mycket kvar att bada i om du skall bygga värmeskydd i botten. Skyddet måste samtidigt ge möjlighet för vattnet att cirkulera, så det får vara glest mellan spjälorna, och en stor distans.
 
Nissens Nissens skrev:
Låter som en dålig idé. Såvida du inte tänker koka soppa på badgästerna. ;)
Grejen är att värmedelen i en vedeldad tunna är väl avskärmad så att de badande inte råkar komma åt den. Om du eldar under badkaret, så blir det kanske inte mycket kvar att bada i om du skall bygga värmeskydd i botten. Skyddet måste samtidigt ge möjlighet för vattnet att cirkulera, så det får vara glest mellan spjälorna, och en stor distans.
Det har du rätt i. Då får jag göra en lösning med rök kanaler så sidorna värms upp först och sen botten. Då blir det nog jämn värme. Tänk som en kakelugn. Men då med mursten så det blir lättare att mur. Sen lite lera runt hela badkarets undersida om jag kommer på något bra sätt att få det att sitta kvar.
 
Nissens
Bjor Bjor skrev:
Det har du rätt i. Då får jag göra en lösning med rök kanaler så sidorna värms upp först och sen botten. Då blir det nog jämn värme. Tänk som en kakelugn. Men då med mursten så det blir lättare att mur. Sen lite lera runt hela badkarets undersida om jag kommer på något bra sätt att få det att sitta kvar.
Hmm, jag tror att du skall tänka om.
Det är nog smartare att bygga någon typ av vattenbehållare som är tillräckligt stor och sedan sänka ner ett vedeldat aggregat i vattnet. Det blir effektivast uppvärmning, och lättare att skärma av aggregatet. Ett badkar blir för litet... och värmer du ett badkar utifrån så måste du sannolikt skärma av all plåt inne i karet så att ingen blir skadad.
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag tror att du skall tänka om.
Det är nog smartare att bygga någon typ av vattenbehållare som är tillräckligt stor och sedan sänka ner ett vedeldat aggregat i vattnet. Det blir effektivast uppvärmning, och lättare att skärma av aggregatet. Ett badkar blir för litet... och värmer du ett badkar utifrån så måste du sannolikt skärma av all plåt inne i karet så att ingen blir skadad.
Kanske blir att mura upp ett helt badkar i lerbruk och behandla med tadelak. Konstruerad som en värmebänk är med kanaler. Lättare än att göra ett o trä, och plast nä. Skulle vara intressant att se någon som har gjort nå liknande.
 
Detta ser härligt ut.
 
  • Människor njuter runt en öppen eld medan två personer sitter i en badtunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Saitham och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.