M
En fråga. Hur har du lyckats få till en sån smutsrand och sån färg på vattnet? Stått utan cirkulation en längre stund?
 
M Markarbetaren skrev:
En fråga. Hur har du lyckats få till en sån smutsrand och sån färg på vattnet? Stått utan cirkulation en längre stund?
Jag tror att det är järnet i vattnet. Hade väldigt mycket utfällning i början. Rören och utloppet är också rostbruna. Jag har ju borrad brunn.
 
Jonas Persson
Då ser det likadant ut i dusch och toalett? Du borde installera ett filter som binder järnet.

Vi har också järnrikt vatten, men ett filer installerat sen snart tjugo år.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Då ser det likadant ut i dusch och toalett? Du borde installera ett filter som binder järnet.

Vi har också järnrikt vatten, men ett filer installerat sen snart tjugo år.
Det har inte varit så mycket problem med det, men nu tog jag ju 30 kubik på en gång. Dessutom så verkar det som att kloret gör att järnet fälls ut.
 
M
J j-o75 skrev:
Det har inte varit så mycket problem med det, men nu tog jag ju 30 kubik på en gång. Dessutom så verkar det som att kloret gör att järnet fälls ut.
Ja kloret kan tyvärr ge denna effekt om man har egen brunn med järnhaltigt vatten.
Om filter är för stor investering så kanske det är värt att köra en tankbil när du ska fylla till våren?
 
Jonas Persson
M Markarbetaren skrev:
Ja kloret kan tyvärr ge denna effekt om man har egen brunn med järnhaltigt vatten.
Om filter är för stor investering så kanske det är värt att köra en tankbil när du ska fylla till våren?
Blir nog lika dyrt att köra ut 20-30 kbm vatten som att installera ett filter.
 
J j-o75 skrev:
Nu återstår bara att göra ett lock för vintern.
Självbärande industritak plåtar som är enkla att lava ut och barn och älgar kan gå på.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Blir nog lika dyrt att köra ut 20-30 kbm vatten som att installera ett filter.
Ja att köpa in dom mängderna vatten är ju inte billigt. Men jag tror inte att ett sånt filter klarar att man spolar upp den mängden vatten på en gång heller.
 
Jonas Persson
Troligtvis inte, skulle gissa på att filtret klarar 1 kbm innan det laddas om.

Vatten till pool om man har egen brunn är ett intressant ämne. Skulle inte ta ut 20 kbm ur min brunn, kan fungera, men vill inte pröva och behöver inte då jag fann vatten på en annan plats.

Runt min pool ligger 50 ton med singel som jag pumpar torr under sommaren för att vattnet inte ska kyla poolen. Men på våren finns det vatten där, ca 15 kbm. Så jag fyller poolen med det vattnet. Går snabbt mha en dränkbar pump och skulle det vara för lite så rinner det till på en timme eller två. Så min pool fyller jag normalt på mindre än två timmar utan att behöva ta från min brunn.

Vattnet är klart, men surt så jag får hälla i pH höjande.
 
M
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Troligtvis inte, skulle gissa på att filtret klarar 1 kbm innan det laddas om.

Vatten till pool om man har egen brunn är ett intressant ämne. Skulle inte ta ut 20 kbm ur min brunn, kan fungera, men vill inte pröva och behöver inte då jag fann vatten på en annan plats.

Runt min pool ligger 50 ton med singel som jag pumpar torr under sommaren för att vattnet inte ska kyla poolen. Men på våren finns det vatten där, ca 15 kbm. Så jag fyller poolen med det vattnet. Går snabbt mha en dränkbar pump och skulle det vara för lite så rinner det till på en timme eller två. Så min pool fyller jag normalt på mindre än två timmar utan att behöva ta från min brunn.

Vattnet är klart, men surt så jag får hälla i pH höjande.
Men hur mår poolen av att stå i vatten hela vintern? En pool ska ju likt en husgrund vara dränerad.
 
Jonas Persson
Vad skulle hända? I bygginstruktionerna står inget om att ens dränera.

Detta är i marken så det kan inte bildas mögel, möjligen ruttna. Men betong och tät cellplast tål vatten. Jag har en thermopool och till skillnad mot den klassiska Folkpoolen av trä, så tål den vatten.
 
M
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad skulle hända? I bygginstruktionerna står inget om att ens dränera.

Detta är i marken så det kan inte bildas mögel, möjligen ruttna. Men betong och tät cellplast tål vatten. Jag har en thermopool och till skillnad mot den klassiska Folkpoolen av trä, så tål den vatten.
Okej, säger du det så.

”Vad är en Thermopool?

3) Underlag under betongplattan:


Det är viktigt att man gör ett stabilt och väldränerat underlag under bottenplattan. Börja med att avskilja den naturliga marken med geotextil innan man bygger ett 20cm lager av singel. Här är det också viktigt att man får ned dränering som leder bort ev. skjutande grundvatten.”
https://www.vattenbutiken.se/thermopool-styropool/vad-ar-en-thermopool
 
Jonas Persson
M Markarbetaren skrev:
Okej, säger du det så.

”Vad är en Thermopool?

3) Underlag under betongplattan:


Det är viktigt att man gör ett stabilt och väldränerat underlag under bottenplattan. Börja med att avskilja den naturliga marken med geotextil innan man bygger ett 20cm lager av singel. Här är det också viktigt att man får ned dränering som leder bort ev. skjutande grundvatten.”
[länk]
"Som leder bort skjutande grundvatten", mao som kan få poolen att röra sig. Min pool har berg strax under singelbädden.

Så här står det i min bygghandledning. "Viktigt är att gropen blir väl dränerad. Står det vatten runt poolen ökar uppvärmningskostnaden markant. Går det inte att skapa ett naturligt fall för dräneringen ansluts dräneringsrören till en pumpbrunn som en dränkbar pump kan installeras i vid behov."

http://thermopool.se/

Ser att de på denna sida skriver "livslängden på poolstommen kan förkortas", men den texten saknas i min anvisning och var inte något de nämnde. Som sagt, vad av detta kan gå sönder av att stå i vatten? De kanske syftar på det du fann, att poolen sätter sig.

Sen tar det tid innan det finns så mycket vatten runt poolen. Det är först på senvintern som det bildas några större mängder vatten. Tittar man ner i pumpgropen är vattenytan då kanske en halvmeter upp längs med poolväggen.
 
Redigerat:
I första hand handlar det om uppvärmningskostnader. I andra hand konstruktionen i sig. Betongen du använder i väggarna eller plattan är inte vattentät. Det som står i blöta kommer med tiden bli blött => armering rostar etc.

Annat man kan oroa sig för är ju att hela poolen lyfter om du tappar ur vattnet. Arkimedes osv.

Jag tror det är klokt att göra som man säger, dvs hålla det dränererat. Men, ingen katastrof om man låter bli.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
I första hand handlar det om uppvärmningskostnader. I andra hand konstruktionen i sig. Betongen du använder i väggarna eller plattan är inte vattentät. Det som står i blöta kommer med tiden bli blött => armering rostar etc.

Annat man kan oroa sig för är ju att hela poolen lyfter om du tappar ur vattnet. Arkimedes osv.

Jag tror det är klokt att göra som man säger, dvs hålla det dränererat. Men, ingen katastrof om man låter bli.
Har inga planer på att tömma poolen på vatten så att den skulle kunna flyta upp. Skullle jag tömma så mycket skulle jag självklart dränera innan.

Tror inte armeringen rostar så mycket då det är syrefattigt. Samtidigt är jag tveksam till att det torkar upp helt då regnvatten hela tiden kommer ner och det torkar långsamt i marken.

Det är ett val man får göra, i mitt fall behöver jag vattnet mer än den lilla risken att armeringen rostar.

Och som jag skrev, jag fick inte rådet att dränera för att skydda poolen, bara för att minska uppvärmningskostanderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.