F fsn skrev:
Helt förundrad över det faktum att jag fortfarande har is så tjock att jag kan på på den i poolen. Helt otroligt.
ja faktiskt, tror inte jag har haft något tjockare än några få mm på hela vintern....
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
ja faktiskt, tror inte jag har haft något tjockare än några få mm på hela vintern....
Fast du har haft din bubbelblåsare igång hela vintern eller? Jag mätte isen till 18cm i vintras i februari nån gång. Förra veckan drog jag av taket, då var det 5mm blött med på isen men fortfarande 11cm is och igår var det runt 4cm. Maken till välisolerad pooljävel (och kalla nätter). Man skulle haft några guldfiskar och pimpelfiskat.
 
Nej, inget bubbel eller andra åtgärder.
 
K
F fsn skrev:
Helt förundrad över det faktum att jag fortfarande har is så tjock att jag kan på på den i poolen. Helt otroligt.
Är det verkligen bra att ha så mycket is i poolen?
 
F
K Kallebo skrev:
Är det verkligen bra att ha så mycket is i poolen?
ingen större fara men oavsett vilket, vad skulle man göra pt det menar du.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, inget bubbel eller andra åtgärder.
det är väl det att du har transparent tak och att jag inte har det som gör skillnaden. Jag tar tillbaka det på väldigt lite klorförbrukning.
 
K
F fsn skrev:
ingen större fara men oavsett vilket, vad skulle man göra pt det menar du.
Jag hade nog haft lite stödvärme på...
 
F fsn skrev:
det är väl det att du har transparent tak och att jag inte har det som gör skillnaden. Jag tar tillbaka det på väldigt lite klorförbrukning.
jag har inte transparent tak....
 
K Kallebo skrev:
Är det verkligen bra att ha så mycket is i poolen?
en thermopool tål is, man får bara se till att hålla rör etc fria från vatten/is.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur menar du? Det som ligger på duken rullas bara upp, även när det är vatten på duken?
Jag har skräpfritt. Inga träd på 100m.
 
Jonas Persson
R Robban1234 skrev:
Jag har skräpfritt. Inga träd på 100m.
Det är fusk;) Jag syftar på dem som har träd mm i närheten.
 
  • Gilla
Robban1234
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Allt är ju relativt.

Det dunstar MYCKET mindre vatten ur poolen än om du inte har någon täckning alls eller för all del, med vilken annan täckning som helst. Eftersom pooltaket isolerar förhållandevis bra blir också avdunstningen mindre, även om du ser den tydligt när du har ett tak. Hög temp och hög fuktighet gör det svårt för vattnet att dunsta från ytan.

Sett ur ett fylla-på-vatten-perspektiv kan man också säga att det vatten som dunstar är försumbart jämfört med hur mycket som försvinner pga badande.

Vill du ändå reducera avdunstningen så är nog bubbelplast den bästa lösningen, men vem orkar hålla på med det när man har ett tak - tak har man ju för att det ändå är energisnålt och väldigt enkelt att använda.
Politiska svar. Då tolkar jag det som att det dunstar mer med pooltak jämfört med rib cover.
 
K Kallebo skrev:
Jag hade nog haft lite stödvärme på...
Du har ingen pool själv förstår jag....
 
R Robban1234 skrev:
Politiska svar. Då tolkar jag det som att det dunstar mer med pooltak jämfört med rib cover.
Politiska svar?

Du får tolka det hur du vill, mig spelar det ingen roll. Jag vet hur mycket som försvinner under ett pooltak med kanalplast, jag har inte mätt på ett ribcover. Som sagt i en annan post som du valt att inte svara på spelar det ej heller någon roll eftersom avdunstningen är försumbar jämfört med annan vattenförlust.

Ett pooltak är fult, dyrt och tar plats, i övrigt är det bäst på alla relevanta funktioner. Om fördelarna överväger nackdelarna får ju var och en avgöra själv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Politiska svar?

Du får tolka det hur du vill, mig spelar det ingen roll. Jag vet hur mycket som försvinner under ett pooltak med kanalplast, jag har inte mätt på ett ribcover. Som sagt i en annan post som du valt att inte svara på spelar det ej heller någon roll eftersom avdunstningen är försumbar jämfört med annan vattenförlust.

Ett pooltak är fult, dyrt och tar plats, i övrigt är det bäst på alla relevanta funktioner. Om fördelarna överväger nackdelarna får ju var och en avgöra själv.
Politisk svar igen. Svara utan att veta. Jag är på din sida gällande pooltaks utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.