Status
Tråden går ej att kommentera.
K
Henri skrev:
Det finns teorier om att svartjobb är som smörjmedel för ekonomin eftersom de skapar arbeten som annars inte skulle bli utförda. De pengar som därigenom kommer i omlopp i landet ger bl a arbetstillfällen och momsintäkter till staten.
Lev i den tron du. Likadant tycker Spanjorerna, Grekerna och Italienarna. De vill inte heller skatta till staten.
 
kirk69 skrev:
Tycker fortfarande att svartjobbare och de som ANLITAR dom samt alla andra som fuskar med bidrag och liknande borde det vara skott pengar på.
Det är vida begrepp och ska då gälla konsekvent i alla branscher antar jag att du tycker?
Ladda ner musik och dricka tyskköpt öl är inte heller ett alternativ?
 
Henri skrev:
Det finns teorier om att svartjobb är som smörjmedel för ekonomin eftersom de skapar arbeten som annars inte skulle bli utförda. De pengar som därigenom kommer i omlopp i landet ger bl a arbetstillfällen och momsintäkter till staten.
Tror jag hört det där förut inom nationalekonomin. Pengarna tar en extra sväng i samhället och konsumeras en gång till innan de hamnar i statskassan. Konsument är man i många led. Färgen, penslarna och lacknaftan ska ju inhandlas oavsett vem som målar.
 
K
johanpost skrev:
Det är vida begrepp och ska då gälla konsekvent i alla branscher antar jag att du tycker?
Ladda ner musik och dricka tyskköpt öl är inte heller ett alternativ?
Svårt att läsa?

Inga vida begrepp, står exakt vilka det gäller.

Då du verkar ta åt dig så är du väl en av dem. Då får du gärna berätta för mig varför jag ska betala för dig?

Men eftersom du undrar så köper jag min musik på ITunes och min öl på bolaget.
 
Redigerat:
K
johanpost skrev:
Tror jag hört det där förut inom nationalekonomin. Pengarna tar en extra sväng i samhället och konsumeras en gång till innan de hamnar i statskassan. Konsument är man i många led. Färgen, penslarna och lacknaftan ska ju inhandlas oavsett vem som målar.
Du har inte läst ekonomi va?

Tror gör man i kyrkan...
 
:x Fast nu när ni börjar blanda ihop nationalekonomi med riktiga vetenskaper så undrar jag om inte tråden är urspårad.
 
kirk69 skrev:
Du har inte läst ekonomi va?

Tror gör man i kyrkan...
Det var inte taget från någon lärobok, utan en tes från någon professor i ne. Ganska känd har jag för mig ska försöka kolla upp vem det var.
Nja jag aktar mig för att ha alltför bestämda uppfattningar om saker och ting då det är svårt att efterleva till 100%. Är rätt objektiv och kanske lite av en kappvändare om du vill. Röstar blankt tills den dag då politik blir ett samarbete istället för en tävling.
 
Thomas Lundquist
Henri skrev:
Det finns teorier om att svartjobb är som smörjmedel för ekonomin eftersom de skapar arbeten som annars inte skulle bli utförda. De pengar som därigenom kommer i omlopp i landet ger bl a arbetstillfällen och momsintäkter till staten.
Dom flesta som jobbar svart i byggbranschen kommer från forna öst. Det smörjande som kanske utförs är väl ciggen som säljs på Lidl. I övrigt försvinner pengarna till deras hemländer. Det kan inte kallas för smörjmedel, snarare urholkning
 
kirk69 skrev:
Svårt att läsa?

Inga vida begrepp, står exakt vilka det gäller.

Då du verkar ta åt dig så är du väl en av dem. Då får du gärna berätta för mig varför jag ska betala för dig?

Men eftersom du undrar så köper jag min musik på ITunes och min öl på bolaget.
Här på landet kör vi med byteshandel. Ett par kohudar mot några kopparmynt eller några kubik ved mot några timmars målning. Lite mer åt det monetära hållet, funkar bra i dessa tider.
 
Thomas Lundquist skrev:
Dom flesta som jobbar svart i byggbranschen kommer från forna öst. Det smörjande som kanske utförs är väl ciggen som säljs på Lidl. I övrigt försvinner pengarna till deras hemländer. Det kan inte kallas för smörjmedel, snarare urholkning
I ditt exempel hamnar pengarna inte i Sverige och kan då inte vara något smörjmedel här. Det är endast möjligt när de, som jag skrev, kommer i omlopp inom landet.
 
K
jenssoderberg skrev:
:x Fast nu när ni börjar blanda ihop nationalekonomi med riktiga vetenskaper så undrar jag om inte tråden är urspårad.
Lite grann va??
 
Thomas Lundquist
Henri skrev:
I ditt exempel hamnar pengarna inte i Sverige och kan då inte vara något smörjmedel här. Det är endast möjligt när de, som jag skrev, kommer i omlopp inom landet.
Därför är din teori direkt felaktig när det gäller svart arbetskraft inom byggbranschen vilket vi diskuterar här.
 
jenssoderberg skrev:
:x Fast nu när ni börjar blanda ihop nationalekonomi med riktiga vetenskaper så undrar jag om inte tråden är urspårad.
Vad spelar det för roll? :)
 
Thomas Lundquist skrev:
Därför är din teori direkt felaktig när det gäller svart arbetskraft inom byggbranschen vilket vi diskuterar här.
Jaså? Jag har blivit erbjuden svartjobb av flera svenska hantverkare. Men du gillar att uttrycka dej kategoriskt, märker jag.
 
Thomas Lundquist
Henri skrev:
Jaså? Jag har blivit erbjuden svartjobb av flera svenska hantverkare. Men du gillar att uttrycka dej kategoriskt, märker jag.
Har dom knackat dörr hos dig då?
Jag och mina kollegor har sett att svartjobben i stort sett dött där vi rör oss sedan rotavdragets intåg.
Som tur är anlitar dom flesta konsumenter en hantverkare för c.a 250:- i timmen efter rot, före en svartjobbare för 70-100 :- i timmen

Vad skulle dessa flera svenska hantverkare ta i timmen svart?
Var det företagare eller anställda?

Dom få svarta kronor som stannar inom landet gör knappast någon smörjelse, kanske den sista :).
Däremot kan jag hålla med om att det var annorlunda innan rotavdraget, och det är kanske en gammal teori du hänvisar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.